SAHİH-İ MÜSLİM |
KIYAMET, CENNET, CEHENNEM |
16- ŞEYTANIN KÖTÜLÜĞÜ
KIŞKIRTMASI, BİRLİKLERİNİ İNSANLARI FİTNEYE DÜŞÜRMEK İÇİN SALMASI VE HER BİR
İNSAN İLE BİRLİKTE BİR ŞEYTAN BULUNMASI BABI
7034-65/1- Bize Osman b.
Ebu Şeybe ve İshak b. İbrahim tahdis etti, İshak bize Cerir, P;meş'den haber
verdi derken Osman tahdis etti dedi. O Ebu Süfyan'dan, o Cabir’DEN şöyle
dediğini rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken
dinledim: "Şüphesiz şeytan namaz kılanların kendisine arap yanmadasında
ibadet etmelerinden ümidini kesmiştir. Ama aralarında kötülüğü kışkırtmaya
çalışır. "
Diğer tahric: Tirmizi,
1937;
7035- .. ./2- Bunu bize
Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Veki' tahdis etti. (H.) Bize Ebu
Kureyb de tahdis etti, bize Ebu Muaviye tahdis etti (Veki) ile ikisi P;meş'den
bu isnad ile rivayet etti.
AÇIKLAMA: "Şüphesiz
şeytan ... ümidini kesmiştir ... " Bu hadis, nübüvvetin mucizelerindendir.
Arap yarımadası (Ceziretü'l-Arap) ile ilgili açıklama daha önce geçti.
Hadisin anlamı da şudur:
Arap yarımadası halkının kendisine ibadet etmelerinden yana ümit kesmiştir. Ama
o aralarında düşmanlıkları, kinleri, savaşları, fitneleri ve benzerlerini
kışkırtmaya ÇalıŞıP durur.
7036-66/3- Bize Osman b.
Ebu Şeybe ve İshak b. İbrahim tahdis etti. İshak, bize Cerir, f!ı;meş'den haber
verdi derken Osman, tahdis etti dedi. O Ebu Süfyan'dan, o Cabir’DEN şöyle
dediğini rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken
dinledim: "Şüphesiz iblisin tahtı denizin üstündedir. O birliklerini
gönderir, onlar da insanları fitneye düşürürler. Aralarında onun nezdinde en
büyükleri en büyük fitne çıkartanlandır. "
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Şüphesiz
iblisin tahtı denizin üstündedir. .. " Arş (taht) hükümdarlık tahtıdır.
Yani onun merkezi denizdir. Yerin çeşitli yerlerine birliklerini oradan
gönderir.
7037-67/4- Bize Ebu
Kureyb, Muhammed b. el-Ala ve İshak b. İbrahim -lafız Ebu Kureyb'e ait olmak
üzere- tahdis edip dedi ki: Bize Ebu Muaviye haber verdi, bize A'meş Ebu
Süfyan’DAN tahdis etti, o Cabir’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Şüphesiz İblis tahtını su
üzerine koyar. Sonra birliklerini gönderir. Aralarında konumu kendisine en
yakın olanları en büyük fitne çıkartanlandır. Birileri gelir şunu şunu yaptım
der, hiçbir şey yapmadın der. Sonra onlardan birisi gelir ve: Ben onun ile
karısının arasına ayrılık sokuncaya kadar yakasını bırakmadım der. Bu sefer
bunu kendisine yaklaştırır ve: Sen ne iyisin der. "
A'meş dedi ki:
Zannederim "ayrıca onu bağrına basıp kucaklar" dedi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Onu
kendisine yakınlaştırır ve sen ne iyisin der." Buradaki "ni'me: övgü
için kullanılan bir lafızdır. Yaptığını beğendiğinden ve istediği amaca
ulaştığından ötürü onu över. "Onu bağrına basıp kucaklar" onu
kucaklar, boynuna sarılır.
7038-68/5- Bana Seleme
b. Şebib tahdis etti ... Cabir, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle
buyururken dinledi: "Şeytan birliklerini gönderir, onlar da insanı fitneye
düşürürler. Onun nezdinde konumu en büyük olanları en büyük fitne
çıkartanlandır. "
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
7039-69/6- Bize Osman b.
Ebu Şeybe ve İshak b. İbrahim tahdis etti.
İshak bize Cerir,
Mansur’DAN haber verdi derken Osman tahdis etti dedi. O Salim b. Ebu'l-Ca'dden,
o babasından, o Abdullah b. Mesud'dan şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Aranızda kendisi ile bulunmak
üzere görevlendirilmiş cinlerden bir arkadaşı bulunmayan yoktur." Ashab:
Senin de mi ey Allah'ın Rasulü! dediler. O: "Benimle de. Ancak Allah ona
karşı bana yardımcı oldu. O da müslüman oldu. Bu sebeple bana hayırdan
başkasını emretmiyor" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: ''Aranızdan
kendisi için görevlendirilmiş cinlerden bir arkadaşı bulunmayan bir kimse
yoktur. .. bana hayırdan başkasını emretmez." Buradaki (....) kelimesinde
mim harfi ötreli ve fethalı okunabilir. Her iki şekil meşhur iki ayn rivayettir.
Ötreli okuyan anlamı ben onun şerrinden ve fitnesinden esenliğe kavuşuyorum
anlamındadır derken fethalı okuyanlar: Benimle birlikte bulunan şeytan müslüman
olmuştur demektir. Bu da İslam'a girmekten gelen fiil olup İslam'a girmiş ve
mümin olmuş. Bu sebeple bana hayırdan başkasını emretmiyor demek olur.
Bu iki şekilden
hangisinin tercihe değer olduğu hususunda ihtilaf etmişlerdir. Hattabi dedi ki:
Doğru olan ve tercih olunan ref ile okuyuştur. Kadı Iyaz ise fethalı okuyuşu
tercih etmiş ve tercih olunan odur demiştir. Buna sebep ise Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Bana hayırdan başkasını
emretmiyor" buyurmuş olmasıdır.
Fethalı rivayet
hususunda da ihtilaf etmişlerdir. Buradaki "esleme"in teslimiyet
gösterdi ve itaat etti anlamında olduğu söylenmiştir. Nitekim Müslim'in Sahihi'
nde başka yerlerde bu şekilde "festesleme: teslimiyet göstermiştir"
diye kaydedilmiştir. Bir diğer açıklamaya göre o müslüman ve mümin olmuştur
demektir. Zahir olan anlam da budur. Kadı Iyaz dedi ki: Şunu da bilelim ki
ümmet, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in cisminde hatırından geçenlerde ve
dilinde şeytandan korunmuş olduğu üzerinde icma etmişlerdir. Bu hac is-i
şerifte de kişi ile birlikte bulunan şeytanın fitnesinden vesvese ve iğvasından
sakındırmaya işaret bulunmakta ve ondan imkanlanmız ölçüsünde korunmak için
onun bizimle birlikte olduğunu haber vermiş bulunmaktadır.
7040- .. ./7- Bize
İbnu'l Müsenna ve İbn Beşşar tahdis edip dedi ki: Bize Abdurrahman -yani b.
Mehdi- Süfyan'dan tahdis etti. (H.) Bize Ebu Sekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti,
bize Yahya b. Adem, Ammar b. Züreyk'den tahdis etti, (Süfyan ile) ikisi
Mansur'dan Cerir'in isnadı ile onun hadisini aynı şekilde rivayet etti. Ancak
Süfyan'ın hadisinde: "(Mutlaka) cinlerden olan arkadaşı ile meleklerden
olan arkadaşı onun için görevlendirilmiştir" demiştir.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
7041-70/8- Bana Harun b.
Said el-Eylı tahdis etti, bize İbn Vehb tahdis etti, bana Ebu Sahr İbn
Kusayt’DAN haber verdiğine göre kendisine Urve tahdis etti, ona tahdis ettiğine
göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in zevcesi Aişe de kendisine şunu
tahdis etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir
"Sana şeytanın m
(geldi " buyurdu. Ben: Ey Allah'ın Resulü! Benimle beraber bir şeytan mı
var dedim. O: "Evet" buyurdu. Ben: Her insanla beraber var mı dedim.
O: "Evet" buyurdu. Ben: Seninlede beraber var mı ey Allah'ın Resulü!
dedim. O "Evet ama Rabbim ona karşı bana yardımcı oldu ve nihayet müslüman
oldu" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Bize
İbn Vehb tahdis edip dedi ki: Bana Ebu Sahr, İbn Kusayt’DAN haber verdi."
Burada "Kusayt" isminde kaf harfi ötreli, sin harfi fethalı, ye harfi
sakindir. Adı Yezid b. Abdullah b. Kusayt b. Üsame b. Umeyr el-leysi el-Medeni'
dir. Künyesi Ebu Abd olup tabiindendir. Burada adı geçen Ebu Sahr'ın adı ise
Humeyd b. Ziyad el-Harrad el-Medeni olup Mısır'da yerleşmiştir. Allah en iyi
bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: