SAHİH-İ MÜSLİM |
KIYAMET, CENNET, CEHENNEM |
1- YARATMAYA BAŞLAMAK VE
ADEM ALEYHİSSELAM'IN YARATILMASI BABI
6985-27/1- Bana Sureye b. Yunus ve Harun b. Abdullah tahdis edip
dedi ki: Bize Haccac b. Muhammed tahdis edip dedi ki: İbn Cureyc dedi ki: Bana
İsmail b. Umeyye, Eyyub b. Halid'den haber verdi, o Um Seleme'nin azadlısı
Abdullah b. Rafi"den, o Ebu Hureyre'den şöyle dediğini rivayet etti:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) elimden tutup şöyle buyurdu: ''Aziz ve
Celil Allah toprağı cumartesi günü yarattı. Orada dağlan pazar günü yarattı.
Ağaçlan pazartesi günü yarattı. Hoş olmayan şeyi salı günü yarattı. Nuru
çarşamba günü yarattı. Orada canlılan perşembe günü yaydı. Adem
(aleyhisselam}'ı cuma gününde ikindiden sonra mahlukatın sonunda cuma
saatlerinden son saat içerisinde ikindi ile
İbrahim dedi ki: Bize
el-Bistani -ki o Hüseyn b. İsa'dır- Sehl b. Ammar ve Hafs'ın kızı İbrahim ile
başkaları Haccac'dan bu hadisi tahdis etti.
AÇIKLAMA: "Hoş
olmayan şeyi salı günü yarattı." [Müslim'de bu şekildedir. Başkasında ise:
"Tukan"ı da salı günü yarattı şeklindedir]. Bunu Sabit b. Kasım bu
şekilde rivayet etmiş ve: Bu da "tukan" maieetin kendisi ile ayakta
durduğu ve işlerin kendisi ile düzene konulabildiği şeylerdir. Demir ve bunun
dışında yeryüzündeki cevherler {madenler} ile herhangi bir şeyin salahı kendisi
ile mümkün olan her bir şeye "tukna" denilir. Bir şeyin itkan
edilmesi de buradan gelmektedir ki sapasağlam yapılması anlamındadır.
Derim ki her iki rivayet
arasında bir aykınlık yoktur. Çünkü her ikisi de salı günü yaratılmış
olmaktadır.
"Nuru da çarşamba
günü yarattı." Müslim'in Sahihi'nde bu şekilde "nur" kelimesi re
harfi iledir. Sabit b. Kasım'ın rivayetinde ise sonu nun ile "ennun"
şeklindedir. Kadı Iyaz dedi ki: Müslim'in Sahihi'nin kimi ravisi de bunu
böylece rivayet etmiştir. Bu da balık demektir. Yine de bununla da bir
aykırılık yoktur. Çünkü her ikisi de çarşamba günü yaratılmıştır. Arbia (çarşamba)
hemze fethalı, be harfi kesrelidir. Aynı zamanda be harfi fethalı (arbaa) ve
ötreli (erbua) diye de söylenir. Bunlar üç ayrı söyleyiş olup el-Muhkem sahibi
bunları nakletmiş bulunmaktadır. Çoğulu ise erbavaat diye gelir.
"erabi" diye de nakledilmiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
2- ÖLÜMDEN SONRA
DİRİLİŞ, NÜŞUR VE KIYAMET GÜNÜNDE YERYÜZÜNÜN NİTELİĞİ HAKKINDA