SAHİH-İ MÜSLİM |
ZİKİR DUA TEVBE İSTİĞFAR |
23- MÜSLÜMANLARA
GİYABLARINDA DUA ETMENİN FAZİLETİ BABI
6864-86/1- Bana Ahmed b. Ömer b. Hafs el-Veki' tahdis etti, bize
Muhammed b. Fudayl tahdis etti, bize babam Talha b. Ubeydullah b. Keriz'den
tahdis etti, o Um ed-Derda'dan, o Ebu'd-Derda'dan şöyle dediğini rivayet etti:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Gıyabında
kardeşine dua eden her bir müslüman kula mutlaka melek de: Sana da onun misli
olsun der. "
Diğer tahric: Ebu
Davud, 1534;
6865-87/2- Bize İshak b.
İbrahim tahdis etti, bize en-Nadr b. Şumeyl haber verdi, bize Musa b. Servan
el-Muallim tahdis etti, bana Talha b. Ubeydullah b. Kerız tahdis edip dedi ki:
Bana Um ed-Derda tahdis edip dedi ki: Bana efendimin tahdis ettiğine göre o
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinlemiştir:
"Kim kardeşinegıyabında dua ederse onunla görevli olan melek: Amin, sana
da onun misli olsun der. "
6866-88/3- Bize İshak b.
İbrahim tahdis etti, bize İsa b. Yunus haberverdi, bize Abdulmelik b. Ebu
Süleyman, Ebu Zubeyr’DEN tahdis etti, o Safvan’DAN -ki o b. Abdullah b.
Safvan'dır Derda da onun zevcesi idi- dedi ki: Şam'a geldim. Ebu Derda'ya evine
gittim. Onu bulamadım. Um ed-Derda'yı buldum. O: Bu sene hacc etmek istiyor
musun dedi? Ben evet dedim. Um ed-Derda:
O halde bize hayır ile
dua et dedi. Çünkü Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyururdu:
"Müslüman kişinin kardeşine gzyabında yaptığı dua kabul olunur. Onun
başının yanında görevli bir melek olur. Kardeşine hayır ile her dua ettiğinde
onunla görevli olan melek de: Amin, sana da onun misli olsun der. "
(Safvan) dedi ki:
ÇaI'şıya çıktım. Ebu Derda ile kaI'şılaşbm. O da bana o sözün aynısını Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den rivayet ederek söyledi.
Diğer tahric: İbn
Mace, 2895
6867- .. ./4- Bunu bize
Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Yezid b. Harun, Abdulmelik b. Ebu
Süleyman’dan bu isnad ile aynısını tahdis etti ve: safvan b. Abdullah b.
Safvan'dan dedi.
AÇIKLAMA: (6864)
"Talha b. Ubeydullah b. Keriz"deki "Kerizn isminde ket harfi
fethalıdır.
"Kardeşine
gıyabında dua eden müslüman bir kul ... " Bir diğer rivayette (6865)
"Onunla görevli olan melek: Amin, sana da onun misli der." Bir
rivayette de (6866) "Müslüman kimsenin kardeşine gıyabında dua etmesi...
"
"Gıyabında"
lafzının anlamı kendisine dua edilenin hazır olmadığı halde ve kendi içinde dua
etmesi demektir. Çünkü bu şekilde bir dua ihlas bakımından daha ileridir.
"Bimislin: Onun
misli" mim harfi kesreli, se harfi sakindir. Meşhur rivayet böyledir. Kadı
Iyaz dedi ki: Biz bunu se harfi fethalı olarak da rivayet ettik. "Misluhu
mesiluhu" de -peltek ze’DEN sonra ye ziyadesi ile- denilir ki onun dengi
aynısı anlamındadır.
Bu hadisten, müslüman
kardeşine gıyabında dua etmenin fazileti anlaşılmaktadır. Müslümanlardan bir
topluluk için dua etse yine bu fazilet elde edilir. Bütün müslümanlara dua etse
zahir (güçlü) olana göre yine bu fazilet hasıl olur.
Seleften kimileri
kendisine dua etmek istediği zaman kardeşine de kendisi için yapmak istediği
aynı duayı yapardı. Çünkü bu dua kabul edilir ve ona da onun misli verilir.
(6865) "Bize Musa
b. Servan el-Muallim tahdis etti." Genellikle ravilerin rivayeti bu
şekildedir. Bizim diyarımızdaki nüshaların tamamı da fethalı sin ile
"servan" şeklindedir, Kadı Iyaz da genel olarak üstadlarından böylece
nakletmiş ve şunları söylemiştir: İbn Mahan'dan ise (sin yerine) peltek se
iledir. Buhari ve Hakim hakkında her ikisi de söylenir, ikisi de sahihtir
demişlerdir. Bazıları ise fe harfi ile Ferdan demişlerdir. Kendisi Ensar’dan ve
İcl'li (İcl oğullarına mensup) dir.
(6866) "Bana Um
ed-Derda tahdis edip dedi ki: Bana efendim tahdis etti." Bu sözleri ile
kocası Ebu Derda'yı kastetmektedir. Buradan da kadının kocasına
"efendim" demesinin ve onu büyültücü ifade ile anmasının caiz olduğu
anlaşılmaktadır. Burada adı geçen "Um ed-Derda" tabiinden olan küçük
Um ed-Derda'dır. Adı Huceyme'dir. Cüheyme olduğu da söylenmiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
24- YEMEK VE
İÇMEKTEN SONRA YÜCE ALLAH'A HAMD ETMENİN MÜSTEHAB OLDUĞU BABI