SAHİH-İ MÜSLİM |
İLİM |
6- İYİ YAHUT KÖTÜ BİR
YOL AÇAN, HİDAYETE YAHUT DALALETE ÇAĞIRAN KİMSE BABI
6741 ..
15/1- Bana Zuheyr b. Harb tahdis etti, bize Cerir b. Abdulhamid, A'meş'den tahdis etti, o Musa b. Abdullah b. Yezid
ve Ebu Duha'dan, o Abdurrahman b. Hilal el-Absi'den
o Cerir b. Abdullah'dan
şöyle dediğini rivayet etti. Bedevilerden bazı insanlar Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
huzuruna geldi. Üzerlerinde yünden elbiseler vardı. Onların kötü hallerini ve
ihtiyaç içerisinde olduklarını görünce insanları sadaka vermeye teşvik etti.
Fakat insanlar bu hususta geciktiler. Hatta bu hal O'nun yüzünde görüldü.
Sonra ensardan bir adam bir kese gümüş getirdi. Sonra da arka
arkaya geldiler. Öyle ki sevindiği yüzünden anlaşıldı. Derken Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Her kim İslam'da güzel bir yol açar da ondan
sonra onunla amel olunursa kendisine onunla amel edenlerin ecrinin aynısı
yazılır ve onların ecirlerinden de bir şey eksilmez. Kim İslam'da kötü bir yol
açar da ondan sonra onunla am el olunursa, ona onunla
am el edenlerin günahının aynısı yazılır ve onların
günahlarından bir şey eksilmez" buyurdu.
6742- ..
./2- BizeYahya b. Yahya, Ebu
Bekr b. Ebu Şeybe ve Ebu Kureyb
birlikte Ebu Muaviye'den tahdis etti, o P;meş'den, o
Müslim'den, o Abdurrahman b. Hilal'den, o Cerir’DEN şöyle dediğini rivayetetti.
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) sadakayı teşvik etti diye Cerir'in hadisi ile aynı manada rivayet etti.
6743- .. ./3- Bize
Muhammed b. Beşşar tahdis
etti, bize Yahya -yani b. Said- tahdis
etti, bize Muhammed b. Ebu İsmail tahdis
etti, bize Abdurrahman b. Hilal el-Absi tahdis edip dedi ki: Cerir b. Abdullah dedi ki: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Bir kul iyi bir yol açar da ondan sonra onunla amel olunursa ... "
buyurdu sonra hadisin geri kalan kısmını zikretti.
6744- .. ./4- Bana Ubeydullah b. Amr el-Kavariri, Ebu Kamil ve Muhammed
b. Abdulmelik el-Umevi tahdis edip, dediler ki: Bize Ebu
Avane, Abdulmelik b. Umeyr'den tahdis etti, o el-Münzir b. Cerir'den, o
babasından, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den rivayet etti. (H.) Bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize
Muhammed b. Cafer tahdis etti. (H.) Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe de tahdis etti, bize Ebu Usame tahdis etti. (H.) Bize Ubeydullah b. Muaz da tahdis etti, bize babam tahdis
etti., dediler ki: Bize Şu' be, Avn b. Ebu Cuhayfe'den tahdis etti, o el-Münzir b. Cerir'den, o babasından, o Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den bu hadisi rivayet etti.
6745-16/5- Bize Yahya b.
Eyyub, Kuteybe b. Said ve İbn Hucr
tahdis edip dedi ki: ... Ebu
Hureyre'den rivayete göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Bir hidayete çağıran kimseye de ona uyanların ecirlerinin
aynısı ona da verilir ve bu onların ecirlerinden bir şey eksiltmez. Kim bir
dalalete çağırırsa ona uyanların günahlarının aynısı da onun üzerine olur ve bu
onların günahlarından bir şey eksiltmez. "
Diğer tahric: Ebu Davud,
4609; Tirmizi, 2674;
AÇIKLAMA: (6741)
"Kim güzel bir yol açarsa ... ve kim bir yol açarsa" hadisi ile diğer
hadisteki (6745) "kim bir hidayete çağırırsa ve kim bir dalalete
çağırırsa" şeklindeki bu iki hadis, güzel işlere dair yol açmanın sevilen
bir şeyolduğunu teşvik hususunda ve kötü işlere dair
yol açmanın da haram olduğu hususunda gayet açık olduklan
gibi güzel bir yol açan kimseye kıyamet gününe kadar onunla amel edenlerin edrlerinin mislinin verileceği, kötü bir yol açan kimseye
de kıyamet gününe kadar onunla am el edenlerin
günahının mislinin verileceği belirtildiği gibi bir hidayete çağıran bir
kimseye uyanların ecirlerin aynısının verileceği yahut bir dalalete çağıran bir
kimseye ona uyanların günahlarının aynısının verileceği belirtilmektedir.
Çağırılan bu hidayet ve dalaleti ister ilk olarak kendisi ortaya koymuş olsun,
ister ondan önce başkaları tarafından konulmuş olsun. İster bu bir ilim, bir
ibadet yahut bir edep öğretmek olsun ister başka bir şeyolsun.
Fark etmez.
Resulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Kendisinden sonra onunla amel
edilirse" buyruğunun anlamı da şudur: Onun açtığı bu yolda kendisi hayatta
iken ya da ölümünden sonra amel edilmesi arasında bir fark yoktur. Allah en iyi
bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1- YÜCE ALLAH'I
ZİKRETMEYE TEŞVİK BABI