SAHİH-İ MÜSLİM

KADER

 

5- ADEMOĞLU HAKKINDA ZİNADAN VE BAŞKALARINDAN PAYINA DÜŞEN TAKDİR EDİLMİŞTİR BABI

 

6695-20/1 -Bize İshak b. İbrahim ve Abd b Humeyd -lafız İshak'a ait olmak üzere- tahdis edip dedi ki: Bize Abdurrezzak haber verdi, bize Ma 'mer, İbn Tavus'dan haber verdi, O babasından, O İbn Abbas'dan şöyle dediğini rivayet etti: Ben, Ebu Hureyre'nin rivayet ettiği bu hadistekinden daha çok lememe benzeyen bir şey görmedim. Ebu Hureyre'nin rivayetine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Şüphesiz Allah Ademoğlu hakkında zinadan payına düşeni yazmıştır. Kaçınılmaz olarak buna erişecektir. Gözlerin zinası bakmak, dilin zinası konuşmaktır. Nefis de temenni eder ve arzular. Ferc ise bunu doğrular yahut yalanlar."

Abd rivayetinde: İbn Ti'lvus babasından, İbn Abbas'ı dinledım, demiştir.

 

Diğer tahric: Buhari, 6343, 6612; Ebu Davud, 2152

 

 

 

6696-21/2- Bize İshak b. Mansur tahdis etti. .. Ebu Hureyre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den şöyle buyurduğunu rivayet etti: "Ademoğlu hakkında zinadan payına düşen yazılmıştır. O kaçınılmaz olarak buna erişecektir. Gözlerin zinası bakmak, kulakların zinası dinlemek, dilin zinası konuşmak, elin zinası yakalamak, ayağın zinası adımlamaktır. Kalp ise heves ve temenni eder. Ferc ise bunu doğrular ve yalanlar. "

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          (6696) Ebu Hureyre'nin naklettiği şu hadisten daha çok lememe benzeyen bir şey görmedim ... " İkinci rivayette de: (6696) "Ademoğlu hakkında zinadan payı yazılmıştır. .. bunu doğrular ve yatanlar" denilmektedir.

 

Hadisin anlamı şudur: Ademoğlu hakkında zinadan payı takdir edilmiştir. Onlardan kimilerinin zinası fercin haram olan ferce sokulması sureti. ile gerçek bir zina olur. Kimilerinin zinası i'se haram bakmak yahut zinayı ve onu gerçekleştirmeye yönelik şeyleri dinlemek, yahut kendisine yabancı bir kadına eli ile dokunması, yahut öpmesi sureti ile dokunmakla, yahut zina etmek için ayağı ile yürümekle, yahut bakmakla, yahut dokunmakla, yahut yabancı bir kadın ile haram bir şekilde konuşmakla ve buna benzer bir yolla, yahut kalb ile düşünmekle olur. Bütün bu türler mecazi zina çeşitlerindendir.

 

"Ferc ise bütün bunları doğrular yahut yalanlar" buyruğunun anlamına gelince: Zina bazen ferc ile gerçekleştirilir, bazen de ferci ferce sokmak sureti ile -buna yaklaşsa dahi- gerçekleştirmez. Allah en iyi bilendir.

 

İbn Abbas'ın: "Ben Ebu Hureyre'nin naklettiği şu hadisten daha çok lememe benzeyen bir söz görmedim" sözünün anlamı da şudur: Yüce Allah:

 

"O kimseler ki küçük kusurlardan {lemem'den} başka günahların büyüklerinden ve hayasızlıklardar uzak dururlar. Gerçekten Rabbin m ağfireti geniş olandır" (Necm, 32) buyruğunun tefsiri ve ayetin manası Allahualem şöyledir:

 

Onlar lemem (küçük kusurlar) dışında masiyetlerden uzak dururlar. Allah lemem denilen küçük kusurları onlara bağışlar. Nitekim yüce Allah bir başka yerde: "Size yasaklanan büyük günahlardan kaçınırsanız sizin küçük günahlarınızı örteriz" (Nisa, 21) buyurmaktadır. Buna göre iki ayetin anlamı şu olur:

 

Büyük günahlardan uzak durmak, küçük günahları düşürür. İşte bunlar da lemem denilen günahlardır. İbn Abbas da bunu, hadis-i şerifte geçen bakmak, dokunmak ve buna benzer davranışlarla tefsir etmiştir. Durum onun, dediği gibidir. Lemem'in tefsiri hususunda doğru olan kanaat budur.

 

Bir diğer açıklamaya göre lemem; bir şeyi yapmayı içinden kararlaştırıp onu yapmamasıdır. Başka bir açıklamaya göre lemem, günaha meyletmekle birlikte üzerinde ısrar etmemektir. Pek güçlü görülmeyen daha başka açıklamalar da yapılmıştır. Lemem ve ilmamın asıl anlamı ise bir şeye meyletmek ve onu devamını getirmemek üzere istemek demektir. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

6- HER DOĞAN FITRAT ÜZERE DOĞAR BUYRUĞUNUN ANLAMI İLE KAFİRLERİN VE MÜSLÜMANLARIN ÖLEN ÇOCUKLARININ HÜKMÜ BABI