SAHİH-İ MÜSLİM

KADER

 

3- YÜCE ALLAH'IN KALPLERİ NASIL DİLERSE ÖYLECE EVİRİP ÇEVİRDİĞİ BABI

 

6692-17/1- Bana Zuheyr b. Harb ve İbn Numeyr ikisi el-Mukri'den tahdis etti, Zuheyr dedi ki: Bize Abdullah b. Yezid el-Mukri tahdis edip dedi ki: Bize Hayve tahdis etti, bana Ebu Hani'nin haber verdiğine göre o Ebu Abdurrahman el-Hubuli'yi şöyle derken dinlemiştir: O Abdullah b. Amr b. el-As'ı şöyle derken dinledi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyumrken dinledi: "Şüphesiz Pıdemoğullarının tamamının kalpleri Rahman'ın parmaklarından ikisi arasında tek bir kalp gibidir. Onu nasıl dilerse öylece evirip çevirir. " Sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kalpleri evirip çeviren Allah'ım! Kalplerimizi sana itaate çevir" buyurdu.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          "Ademoğullarının bütün kalpleri Rahman'ın parmaklarından iki parmak arasında tek bir kalp gibidir. Onu nasıl dilerse öylece evirip çevirir. " Bu da sıfat hadislerinden birisidir. Bunlar hakkında da az önce geçen iki görüş sözkonusudur:

 

Bir görüşe göre bunların te'viline ve mananın bilinmesine kalkışılmaksızın onlara iman etmektir. Böyle bir iş yapmayarak bunların hak olduğuna ve zahir anlamlarının kastedilmediğine iman edilir. Çünkü Yüce Allah: "Onun benzeri hiçbir şey yoktur" (Şura, 11) buyurmaktadır.

 

İkinci görüşe göre ise bu sıfatlara uygun bir şekilde te'vil getirilir. Buna göre bundan kasıt mecazi anlamdır. Nitekim: Filan kişi avucumun içindedir, elimin içindedir denilirken bununla onun eli içinde olduğu kastedilmez. Aksine kudreti altında olduğu anlatılmak istenir. Yine filan kişi benim iki parmağım arasındadır. İstediğim gibi onu evirip çeviririm denilir. Yani o benim kahnm ve galebem aItINdadır. Nasıl dilersem onun hakkında onu yaparım. Buna göre hadisin anbmı da şu olur: Şanı Yüce Allah kullarının kalplerinde de başka şeyler hakkında da nasıl isterse öyle tasarrutda bulunur. Hiçbirisi hiçbir şekilde O'na karşı duramaz. Onun iradesinden başkası olamaz. Tıpkı insanın parmakları arasında olan bir şeyin insana karşı duramayacağı gibi. Böylelikle Araplara anlayacakları şekilde hitap etmiş ve maddi hususları ona örnek vererek bu anlamı nefislerine iyice yerleştirmek istedi.

 

Eğer: Yüce Allah'ın kudreti bir olmakla birlikte "iki parmak"dan söz edilmektedir denilirse cevap şudur: Bunun bir mecoz ve bir istinn: olduğu 2.2 önce geçti. Dolayısı ile bu temsili anlatım da onların alışageldiklerine uygun olarak yapılmış, bununla ikil ya da çoğul kastedilmemişÜr.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

4- HER ŞEYİN BİR KADER İLE OLDUĞU BABI