SAHİH-İ MÜSLİM |
BİRR VE SILA |
38- KİBİRİN HARAM
KILINDIĞI BABI
6623-136/1- Bize Ahmed b. Yusuf el-Ezdi tahdis ettı, bize Ömer b. Hafs b. Giyaz tahdis etti, bize babam tahdis etti, bize ,6;meş tahdis etti, bize Ebu İshak, Ebu Müslim el-Ağar’DAN tahdis etti. Buna göre o
(Ebu Müslim) kendisine (Ebu
İshak'a) Ebu Said el-Hudri ve Ebu Hureyre’DEN
şöyle dediklerini tahdis etti: RasınuIlah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "İz (zet) onun izarı kibriya da ridasıdır. Kim benimle çekişirse onu azaplandırırım."
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "İz (zet) onun izarı, kibriya da ridasıdır. Kim benimle
çekişirse onu azaplandırırım." Hadisi bütün
nüshalarda bu şekildedir. "Onun izarı ve ridası" deki zamir yüce Allah'a aittir. Çünkü O'na ait
olduğu bilinen bir husustur. Hadiste takdiri şöyle olan hazfedilmiş ifadeler
vardır:
Yüce Allah buyurdu ki:
"Kim bu hususta benimle çekişirse onu azaplandırırım."
Burada benimle çekişmenin anlamı ise böyle bir şeyi huy edinirse bu hususta
benimle ortaklık davasına kalkışmak anlamına gelir. Bu ise büyüklenmeye karşı
ağır bir tehdit ve haram olduğunu açıkça belirten bir ifadedir.
Buna "izar ve rida" adının
verilmesi ise mecazdır ve güzel bir istiaredir.
Nitekim araplar: Filanın şiarı zühd disarı takvadır derken şiar ya da disar
olan elbiseyi kastetmezler. Aksine bu onun niteliği, vasfı budur demek
isterler.
el-Mazeri
dedi ki: Burada bu istiarenin anlamı şudur: İzar
(insanlar için belden aşağısını örten elbiseye denir) rida
(belden yukarısını örten elbiseye denir) insana yapışık dururlar ve hep insanla
birlikte bulunurlar. Ayrıca bunlar insan için de bir güzellik sebebidir.
bunların misal gösterilmesinin sebebi ise izzet ve kibriyanın
yüce Allah'ın daha çok hakkı ve O'nun ayrılmaz vasfı oluşlarından dolayıdır.
Onun celal ve azameti de bunları gerektirir. Arapların meşhur deyimlerinden
birisi de: Filan kişinin ridası geniştir, filan
kişinin ridası çok boldur tabirleridir. Bununla çokça
verir, bağışlar demek isterler.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
39- İNSANA YÜCE
ALLAH'IN RAHMETİNDEN ÜMİT KESTİRMENİN YASAK OLDUĞU BABI