SAHİH-İ MÜSLİM |
BİRR VE SILA |
35- MÜSLÜMAN BİRİSİNE
SİLAHLA İŞARET ETMENİN YASAK OLDUĞU BABI
6609-125/1- Bana Amr
en-Nakid ve İbn Ebu Ömer tahdis etti. Amr dedi ki: Bize Süfyan b. Uyeyne Eyyub'dan
tahdis etti, o İbn Sırin'den rivayet etti: Ebu Hureyre'yi şöyle derken
dinledim: Ebu'l-Kasım (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bir demir ile
kardeşine işaret eden bir kimseye şüphesiz melekler lanet okur. İsterse bu onun
anne baba bir kardeşi olsun" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
6610- .. ./2- Bize Ebu
Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Vezid b. Harun, İbn Avn'dan tahdis etti, o
Muhammed'den, o Ebu Hureyre'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
aynısını rivayet etti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
6611-126/3- Bize
Muhammed b. Rafi' tahdis etti, bize Abdurrezzak tahdis etti, bize Ma'mer,
Hemmam b. Münebbih'den şöyle dediğini haber verdi:
Bu(nlar) Ebu Hureyre'nin
bize Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den tahdis ettikleridir. Sonra
aralarında şu hadisin de yer aldığı hadisler zikretti: Yine Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Sizden kimse silah la
kardeşine işaret etmemelidir. Çünkü sizden kimse şey tan ın onu elinden -belki
de- alacağını bilemez. Bu sebeple ateşten bir çukur içine düşer. "
Diğer tahric: Buhari,
7072
AÇIKLAMA: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in (6609) "kardeşine bir demir (silah) ile
işaret eden kimseye anne baba bir kardeşi dahi olsa melekler ona lanet
okur." Hadis, müslümanın canının değerini (ona zarar vermenin haram
olduğunu) onu korkutmayı, ürkütmeyi, ona eziyet verecek herhangi bir şekilde
ona karşı çıkmayı ileri derecede bir nehyi vurgulamaktadır. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ':4nne baba bir kardeşi olsa dahi"
buyruğu bu yasağın zan altında olsun olmasın hiçbir fark gözetilmeden herkes
hakkında genel olduğunu açıklamak için kullanılan mübalağalı bir ifadedir.
İster şaka yollu ve oyun için olsun ister başka maksatla olsun yine farketmez.
Çünkü müslümanı korkutmak her durumda haramdır. Ayrıca diğer rivayette açıkça
ifade edildiği gibi elinde olmayarak silah zararlı bir hale gelebilir.
Meleklerin lanet okuması da bunun haram olduğuna delildir. Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Hatta ... dahi olsa melekler ona lanet
eder" buyruğu genel olarak bütün nüshalarda bu şekildedir. Bunda
hazfedilmiş bir ifade vardır ki takdiri: Onu bırakıncaya kadar şeklindedir.
Bazı nüshalarda da bu şekilde kaydedilmiştir.
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in (6611) "Sizden kimse silah ile kardeşine işaret
etmemeli ... " Bu bütün nüshalarda bu şekilde "YUŞıru" fiilinde
şinden sonra ye harfi iledir ve bu sahihtir. Haber kipi ile nehy (yasak ifade)
eder. Yüce Allah'ın: "Bir anneye çocuğundan dolayı zarar
verilmemelidir."
(Bakara, 233) buyruğu
gibidir. Daha önce defalarca belirttiğimiz gibi bu ifade nehy lafzından daha
beliğdir.
"Şeytanın onu
elinden -belki de- alacağını" ibaresinde "yenziu: alacağı"
fiilini ayn ile zaptettik. Kadı Iyaz da Müslim'in bütün rivayetlerinden böylece
nakletmiştir. Diyanmızdaki nüshalarda da böyledir. Yani elinde olanı (silahı)
atmasını sağlar, darbesini ve alışını gerçekleştirir. Müslim'den başkalarında
ise bu lafız gayn ile rivayet edilmiştir ki bu da kışkırtmak anlamındadır. Yani
onu vurınaya!aP'naya gerçekleştirıneye iter ve böyle yapmasını ona süslü
gösterir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
36- YOLDAN EZİYET
VEREN ŞEYLERİ KALDIRMANIN FAZİLETİ BABI