SAHİH-İ MÜSLİM

BİRR VE SILA

 

33- İNSANLARA HAKSIZ YERE AZAP (İŞKENCE) YAPAN KİMSELERE AĞIR TEHDİDİN YAPILDIĞI BABI

 

6600-11 7/1- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Hafs b. Giyaz, Hişam b. Urve’DEN tahdis etti, o babasından, o Hişam b. Hakim b. Hizam’DAN şöyle dediğini rivayet etti: Şam'da bazı kimselerin yanından geçerken güneşte ayakta bekletildiklerini ve başlarının üzerine yağ döküldüğünü gördüm. Bu ne deyince bunlara haraç dolayısı ile azap (işkence) ediliyor denildi. Bunun üzerine o: Ama ben Rasillullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i: "Şüphesiz Allah dünyada {başkalarına} azap eden kimseleri azaplandıracaktır" buyururken dinledim, dedi.

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 3045

 

 

 

6601-118/2- Bize Ebu Kureyb tahdis etti, bize Ebu Usame Hişam'dan tahdis etti, o babasından şöyle dediğini rivayet etti: Hişam b. Hakim b. Hizam, Şam Nabtilerinden bir takım kimselerin güneşte ayakta bekletilmekte olduklarını görünce bunların durumu ne, dedi. Oradakiler: Cizye sebebi ile tutukludurlar, dediler. Bunun üzerine Hişam: Şahitlik ederim ki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim, dedi: "Muhakkak Allah dünyada insanlara azap eden kimseler azap eder. "

 

 

 

6602- .. ./3- Bize Ebu Kureyb tahdis etti, bize Veki' ve Ebu Muaviye tahdis etti. (H.) Bize İshak b. İbrahim de tahdis etti, bize Cerir haber verdi, hepsi Hişam’DAN bu isnad ile rivayet etti. Cerir'in hadisi rivayetinde fazladan şunları da söyledi: O gün için emirleri Filistin varisi Umeyr b. Sa'd idi. Onun yanına girdi, onunla konuştu. Bunun üzerine onun emri ile serbest bırakıldılar.

 

 

 

6603-119/4- Bana Ebu't-Tahir tahdis etti, bize İbn Vehb haber verdi, bana Yunus, İbn Şihab’DAN haber verdi, o Urve b. ez-Zubeyr’DEN rivayet ettiğine göre Hişam b. Hakim, Hıms'da iken bir adamın cizye ödemesi hususunda nabatilerden bir takım kimseleri güneşte beklettiğini görünce bu ne, dedi. Şüphesiz ben Resulullah(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim: "Muhakkak Allah dünyada insanlara azap edenlere azap eder"

 

 

AÇIKLAMA:          "Şüphesiz Allah insanlara azap edenleri azaplandırır." Bu ifade haksız yere yapılan azap (işkence) hakkında yorumlanır. Dolayısıyla kısas, hadler, , ta'zir ve buna benzer haklı olarak yapılan azap bunun kapsamına girmez.

 

(6601) "Nabatilerden bazı kimseler" Nabti Acem çiftçilerine denilir. (6602) "O gün emirleri ... Umeyr b. Sa'd idi." Nüshaların çoğunluğunda bu şekilde küçülte ismi olarak Umeyr b. Sa'd'dır. Sa'd da ayn’DAN sonra ye bulunmaksızın ayn harfi sakindir. Bazılarında ise Umeyr b. Said diye kaydedilmiş olup ayn harfi sakin ve ye ziyadesi ile zikredilmiştir.

 

Kadı Iyaz dedi ki: çoğu üstadımızın nezdinde nüshaların bir çoğunda ve rivayetlerin çoğunda bulunan şekil budur. Doğrusu da budur. Umeyr b. Sa'd b. Umeyr el-Ensari el-Evsi olup Amr b. Avf oğullarındandır. Ömer b. el-Hattab (radıyallahu anh) Hıms valisi olarak görevlendirmişti. Ondan "benzeri bulunmayan kişi" diye söz edilirdi.

 

Ebu Zeyd el-Ensari ise Kur'an'ı toplamışlardan birisi idi. Allah en iyi bilendir.

"Filistin valisi emirleri" Filastin diye fe harfi kesreli lam harfi fethalı söylenir. Beytül Makdis ve çevresi bölgesine denilir.

 

"Verdiği emir üzerine serbest bırakıldılar." Buradaki "fehullu: serbest bırakıldılar" lafzını hı harfi ile de ha harfi ile de zaptetmişlerdir. (Ha harfi ile bağları çözüldü demektir). Ama noktalı hı ile zapt daha meşhur ve daha güzeldir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

34- MESCİD, PAZAR YA DA DAHA BAŞKA İNSANLARIN TOPLU BULUNDUĞU YERLERDEN SİLAH İLE GEÇEN KİMSEYE SİLAHLARI DEMİR UÇLARINDAN TUTMASININ EMREDİLDİĞİ BABI