SAHİH-İ MÜSLİM

BİRR VE SILA

 

22- KÖTÜ VE ÇİRKİN İŞ YAPACAĞINDAN KORKULAN KİMSEYİ GEÇİŞTİRME BABI

 

6539-7311- Bize Kuteybe b. Said, Ebu Bekr b. Ebu Şeybe, Amr en-Nakid, Zuheyr b. Harb ve İbn Numeyr -hepsi- İbn Uyeyne'den tahdis etti. -Lafız kendisine ait olmak üzere- Zuheyr dedi ki: Bize Süfyan -ki o b. Uyeyne'dirİbnul Münkedir'den tahdis etti, o Urve b. ez-Zübeyir'i şöyle derken dinledi: Bana Aişe'nin tahdis ettiğine göre bir adam, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in huzuruna girmek için izin istedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de: "Ona izin verin, o aşiretin ne kötü oğludur yahut aşiretin ne kötü adamıdır" buyurdu. Bu adam huzuruna girince onunla yumuşak bir şekilde konuştu. Aişe dedi ki:

Bu sebeple ben: Ey Allah'ın Resulü! Sen onun için o sözlerini söyledin sonra da onunla yumuşak bir üslupla konuştun, dedim. O: "Ey Aişe! Şüphesiz kıyamet gününde Allah nezdinde konumu en şerli olan insan, insanların kötü ve çirkin iş yapacağından korkarak bıraktıkları ya da terkettikleri kimsedir" buyurdu.

 

Diğer tahric: Buhari, 6054, 3132; Ebu Davud, 4791; Tirmizi, 1996

 

 

 

6540- .. ./2- Bana Muhammed b. Rafi' ve Abd b. Humeyd'in ikisi Abdurrezzak'dan tahdis etti, bize Ma'mer, İbnul Münkedir'den bu isnad ile aynı manada rivayet etti ancak o: "Kavmin ne kötü kardeşi, aşiretin (ne kötü) oğlu, dedi. "

 

 

AÇIKLAMA:          "Bir adam, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in huzuruna girmek için izin istedi. .. "

 

Kadı Iyaz dedi ki: Bu hadiste sözü geçen adam Uyeyne b. Hısn idi. O zaman müslüman olduğunu dışardan göstermiş ise de müslüman olmamıştı. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) insanların onu tanımaları ve durumunu bilmeyen kimsenin ona aldanmaması için durumuna açıklık getirmek istemiştir. (Kadı Iyaz devamla) dedi ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hayatta iken de O'ndan sonra da imanının zayıf oluşuna delil olan hal ve davranışları görüldü. Mürtedlerle birlikte o da irtidad etti ve Ebu Bekr (radıyallahu anh)'ın huzuruna esir olarak gönderildi.

 

Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in onu: ''Aşiretin kötü kardeşi" diye nitelendirmesi nübüvvetin alametlerindendir. Çünkü O'nun nitelendirdiği gibi olduğu ortaya çıkmıştır. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in onunla yumuşak bir üslupla konuşması ise onu ve benzerlerini İslam'a ısındırmak için idi.

 

Bu hadisten anlaşıldığına göre kötü ve çirkin iş yapacağından korkulan bir kimse idare edilir, geçiştirilir. Ayrıca açıkça fasıklık işleyen fasık kimsenin ve insanların kendisinden sakındırılmasına gerek duyulanların gıybetinin caiz olduğu da anlaşılmaktadır. Bunu az önce gıybet babında açıkladık. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onu övmediği gibi ne yüzüne karşı ne de arkasından onu övdüğünden sözedilmiştir. Bütün yaptığı yumuşak söz söylemekle birlikte bir miktar dünyalık ile onu ısındırmaktan ibarettir ..

 

''Aşiretin ne kötü oğlu yahut ne kötü adamı" ibaresine gelince, aşiretten kasıt kabilesidir. Yani bu kabileden olan bu adam ne kötü birisidir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

23- YUMUŞAK DAVRANMANIN FAZİLETİ BABI