SAHİH-İ MÜSLİM |
BİRR VE SILA |
19- AF ETMENİN VE TEVAZU
GÖSTERMENİN MÜSTEHAP OLDUĞU BABI
6535-69/1- Bize Yahya b. Eyyub, Kuteybe ve İbn Hucr tahdis edip dedi ki: Bize
İsmail -ki o b. Cafer'dir- Ala’DAN tahdis etti, o babasından, o Ebu Hureyre'den, o RasUlullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den:
"Sadaka maldan hiçbir şey eksiltmez. Affetmek sebebi ile Allah bir kulun
izzetinden başka bir şeyini artırmaz. Bir kimse Allah için tevazu gösterirse
mutlaka Allah onu yüceltir" buyurduğunu rivayet etti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Sadbka malı eksiltmez." İlim adamları bu hususta iki
açıklamayı sözkonusu etmişlerdir. Birincisine göre
Allah o mala bereket ihsan eder ve o maldan zarar verecek şeyleri önler.
Böylelikle şeklen meydana gelen eksiklik gizli bereket ile telafi olur. Bu da
maddi olarak ve adeten görülen bir husustur. İkinci
açıklamaya göre sadaka şeklen malı eksiltse dahi ona bağlı olarak verilecek
sevap onun eksilmesini telafi eder ve önu pek çok kat
artırır.
'Yıffetmek
sebebi ile Allah bir kulun izzetinden başka bir şeyini artırmaz. " Bu da
iki şekilde açıklanmıştır. Birincisine göre bu zahiri üzeredir. Buna göre
affedip bağışlamakla tanınan bir kişi efendilik makamına yükselir ve
kalplerdeki yeri büyür, onun izzeti ve ona ikram artar. İkinci açıklama ise
bundan maksat onun ahirette alacağı ecir ve oradaki
aziz olmasıdır.
"Bir kimse Allah
için tevazu gösterirse mutlaka Allah onu yüceltir." Bu da iki şekilde
açıklanmıştır. Birincisine göre Allah onu dünyada yüceltir ve tevazu göstermesi
sebebi ile kalplerde ona sağlam bir yer yapar. Allah insanlar nezdinde onu
yükseltir, makamını yüceltir.
İkinci açıklamaya göre
maksat onun ahiretteki sevabı, dünyadaki tevazuu
sebebi ile onu orada yüceltmesidir.
İlim adamları der ki: Bu
üç husus hakkındaki şekiller adeten var olan ve
bilinen hususlardır. Bunların hepsi hakkında sözkonusu
olan bu iki açıklamanın dünyada da ahirette de
kastedilenler olma ihtimali de vardır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
20- ĞIYBETİN HARAM
KILINDIĞI BABI