SAHİH-İ MÜSLİM |
BİRR VE SILA |
18- SÖVMENİN
YASAKLANDIĞI BABI
6534-68/1- Bize Yahya b.
Eyyub, Kuteybe [b. Said) ve İbn Hucr tahdis edip dedi ki: Bize İsmail -yani b.
Cafer- el-Ala’dan tahdis etti. O babasından o Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine
göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Karşılıklı birbirine söven
iki kişinin söyledikleri -zulme uğramış kişi haddi aşmadığı sürece- ilk
başlatanın üzerinedir" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Birbirine
söven iki kişi. .. üzerinedir." Yani her ikisinin sövmesinin günahı özel
olarak bu sövmeyi başlatan kişinin üzerinedir. İkincisinin kendisini savunma
(intikam) sınırını aşarak ilk başlayana kendisine söylediğinden daha fazlasını
söylemesi hali müstesnadır.
Bu hadisten intikam almanın
caiz olduğu hükmü çıkmaktadır. Caiz olduğunda görüş ayrılığı yoktur. Hatta
kitap ve sünnetin delilleri bu hususta birbirini desteklemektedir. Nitekim yüce
Allah şöyle buyurmuştur: "Kim de zulme uğradıktan sonra intikamını alırsa
işte onların aleyhine bir yol yoktur" (Şura, 41); "ve onlar ki
kendilerine zulüm isabet ettiğinde yardımlaşarak zulme karşılık verirler"
(Şura, 39) buyurmaktadır. Bununla birlikte sabredip affetmek daha faziletlidir.
Yüce Allah: "Bununla beraber kim de sabreder ve bağışlarsa muhakkak bu
üzerinde kararlılıkla durmaya değer işlerdendir. " (Şura, 43)
Ayrıca bundan sonra
zikredilen: "Affetmek sebebi ile Allah bir kulun izzetinden (gücünden)
başka bir şeyini artırmaz" hadisi de bunu gerektirmektedir.
Bilelim ki haksız yere
müslümana sövmek haramdır. Nitekim Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de:
"Müslümana sövmek fasıklıktır" buyurmaktadır. Kendisine sövülen
kimsenin ise (karşılık vererek) intikam alması ancak ona sövdüğü ile aynı
şekilde sövmek sureti ile olur. Elverir ki bu onun geçmişleri üzerine bir
yalan, bir iftira ya da bir sövgü olmasın.
Mübah şekillerden birisi
kişinin ey zalim, ey ahmak, ey katı ve buna benzer sözlerle intikam almasıdır.
Çünkü bu gibi niteliklerden hemen hemen hiçkimse kurtulamaz. İlim adamlarının,
dediklerine göre kendisine sövülen kişi karşılık verecek olursa yapılan
haksızlığın karşılığını almış olur. Birincisi de hakkından kurtulur, üzerine
başlamanın günahı yahut da yüce Allah'ın hakkı olan günah kalır. Denildiğine
göre ondan intikam alınması (karşılık verilmesi) ile bütün günahı kalkar ve
manen başlayan kişinin aleyhine kınama ve yergi sözkonusu olmakla birlikte
günah kazanması sözkonusu olmaz.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
19- AF ETMENİN VE
TEVAZU GÖSTERMENİN MÜSTEHAP OLDUĞU BABI