SAHİH-İ MÜSLİM |
BİRR VE SILA |
12- ALLAH İÇİN SEVMENİN
FAZİLETİ HAKKINDA BİR BAB
6494-3711- Bize Kuteybe b. Said, Malik b. Enes'den ona
Abdullah b. Abdurrahman b. Ma'mer'den
diye okunan rivayetlerden tahdis etti. O Ebu'lHubab Said b. Yesar'dan o Ebu Hureyre'den şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Şüphesiz Allah kıyamet
gününde: Benim celalim ile birbirini sevenler nerede? Bugün ben onları benim
gölgemden başka hiçbir gölgenin olmadığı bu günde onları gölgelendireceğim
buyuracaktır. "
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
6495-38/2- Bana Abdula'la b. Hamman tahdis etti, bize Hammad b.
Seleme, Sabit'ten tahdis etti, o Ebu
Rafi" den, o Ebu Hureyre'den, o Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den diye rivayet etti: "Bir
adam bir başka kasabadaki bir kardeşini ziyaret etti. Allah onun gittiği yol
üzerinde onun için bir melek bekletti. Adam meleğin yanına gelince melek:
nereye gitmek istiyorsun diye sordu. Adam: Bu kasabada bir kardeşime gitmek
istiyorum, dedi. Melek: Senin onun üzerinde yoluna koymak istediğin bir nimet
var mı, dedi. Adam: Hayır, ancak ben onu aziz ve celil Allah için sevdim, dedi.
Melek: O halde sana şunu söyleyeyim ki sen Allah için o kardeşini sevdiğin gibi
Allah'ın da seni sevdiğini bildirmek üzere Allah'ın sana gönderdiği elçisiyim,
dedi. "
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (6494)
"Şüphesiz Allah kıyamet gününde: ... gölgelendireceğim" hadiste bir
kimsenin Allah şöyle buyuruyor demesinin caiz olduğuna delil vardır.
Bütün ilim adamlarının
kabul ettikleri doğru kanaat de budur. Ancak İman Kitabı'nda seleften bazı
kimselerin bunu mekruh gördüğüne dair yaptığımız açıklamalar ile Allah şöyle
buyuruyor denilmeyip Allah şöyle buyurdu denilebileceği kanaati bundan
müstesnadır. Yine orada Kur'an-ı Kerim'de bunun caiz
olduğunu belirten buyruğunun yer aldığını da kaydetmiştik. Bu da yüce Allah'ın:
"Allah hakkı söyler" (Ahzab, 4) buyruğudur.
Ayrıca sahih pek çok hadis de vardır.
"Benim celalim ile
birbirini sevenler" dünya için değil de benim azametim ve itaatim için
birbirini sevenler demektir.
"Gölgemden başka
gölgenin olmadığı bir gün" mecazi anlamda dünyada olduğu gibi gölgesi olan
bir kimse olmayacaktır. Müslim'den başka kaynaklarda ise "arşımın
gölgesi" tabiri yer almaktadır. Kadı Iyaz dedi
ki: Bunun zahirinden anlaşıldığına göre sıcaktan, güneşten, hesap için durulan
yer (mevkif)in aşırı sıcağından ve yaratılmışların
nefeslerinden korunacağı gölge demektir. Kadı Iyaz bu
çoğunluğun görüşüdür, demiştir. İsa b. Dinar dedi ki:
Bu hoşlanılmayan
hallerden onu koruması, ona ikramda bulunması, onu himayesine ve örtüsünün
altına alması demektir. Nitekim sultan yeryüzünde Allah'ın gölgesidir
şeklindeki tabirleri de bu anlamdadır. Burada gölgenin rahat ve nimetleri anlatan
bir tabir olma ihtimali de vardır. Nitekim: O oldukça gölgelikli bir hayat
sürmektedir denilirken hoş bir hayat sürüyor demektir.
(6495) "Allah onun
gittiği yol üzerinde bir melek bekletti." Burada arsada: onu gözetlemek
üzere oturttu demektir. Mim ve re harfleri fethalı olarak "nedrece" ise yol demektir. Ona bu adın veriliş sebebi
insanların oradan geçip gitmeleri, yürümeleridir.
"Onun üzerinde
yoluna koymak istediğin bir nimetin var mı" yani ıslah edip düzeltmek
istediğin ve bundan dolayı kendisine gitmek durumunda olduğun bir nimetin var
mı demektir.
"Kardeşini onun (Allah'm) uğrunda sevdiğin gibi Allah'ın da seni sevdiğini
... " İlim adamları der ki: Allah'ın kulunu sevmesi, ona rahmetini ihsan
buyurması, ondan razı olması, onun için hayır murad
etmesi ve ona seven kimsenin yaptığı gibi hayırlı şeyler yapması demektir.
Kullar için ise sevgi (muhabbet) kalbin eğilim duymasıdır. Şanı yüce Allah ise
bundan münezzehtir.
Bu hadiste yüce Allah
için sevmenin fazileti, bunu yüce Allah'ın kulu sevmesine sebep olduğu hükmü
anlaşıldığı gibi salihleri ve arkadaşları ziyaret
etmenin fazileti ve insanoğlunun bazı hallerde melekleri görebileceği de
anlaşılmaktadır .
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
13- HASTA
ZİYARETİNİN FAZİLETİ BABI