SAHİH-İ MÜSLİM |
BİRR VE SILA |
7- KISKANMANIN,
NEFRETLEŞMENİN, BİRBİRİNE SIRT ÇEVİRMENİN HARAM KILINDIĞI BABI
6473-23/1- Bana Yahya b.
Yahya tahdis edip dedi ki: Malik'e İbn ŞiMb’DAN rivayetini okudum. O Enes b.
Malik’DEN rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Birbirinize nefret etmeyin, birbirinizi kıskanmayın, birbirinize sırt
çevirmeyin. Ey Allah'ın kullan! Kardeş olun. Müslümanın, kardeşinden üç günden
fazla dargın durması helal değildir" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
6076; Ebu Davud, 4910
6474- .. ./2- Bize Hacib
b. el-Velid tahdis etti, bize Muhammed b. Harb tahdis etti, bize Muhammed b.
el-Velid ez-Zübeydi, Zühri’den tahdis etti, bana Enes b. Malik'in haber
verdiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: (H.)
Bunu bana harmele b. Yahya da tahdis etti, bana İbn Vehb haber verdi, bana
Yunus, İbn Şihab’dan haber verdi, o Enes'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'den Malik'in hadisini aynen rivayet etti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
6475- .. ./3- Bize
Zuheyr b. Harb, İbn Ebu Ömer ve Amr en-Nakid birlikte İbn Uyeyne’DEN tahdis
etti, o Zühri’DEN bu isnad ile rivayet etti, ayrıca İbn Uyeyne:
"Birbirinizle ilişkilerinizi koparmayın" buyruğunu ekledi.
Diğer tahric: Tirmizi,
1935
6476- .. ./4- Bize Ebu
Kamil tahdis etti, bize Yezid -yani b. Züreyh- tahdis etti. (H.) Bize Muhammed
b. Rafi" ve Abd b. Humeyd de tahdis etti, ikisi Abdurrezzak'dan rivayet
etti, hep birlikte Ma'mer'den, o Zühri'den bu isnad ile rivayet etti.
Yezid'in ondan
{Ma'mer'den} rivayeti Süfyan'ın Zühri'den rivayeti gibi olup, o da dört hasleti
birlikte zikretmektedir. Abdurrezzak'ın hadisi rivayeti ise: "Birbirinizi
kıskanmayın, birbirinizle alakayı koparmayın, birbirinize sırt çevirmeyin"
şeklindedir.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
6477-24/5- Bize Muhammed
b. el-Müsenna da tahdis etti, bize Ebu Davud tahdis etti, bize Şu'be,
Katade’DEN tahdis etti, o Enes’DEN rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Birbirinizi kıskanmayın, birbirinizden nefret etmeyin,
birbirinizle alakayı koparmayın. Ey Allah'ın kullan kardeş olun" buyurdu.
"Bunu bana Ali b. Nasr el-Cahdami tahdis etti, bize Veh b. Cerir tahdis
etti, bize Şu'be bu iSflad ile aynısını rivayet etti ve ''Allah'ın size
emrettiği gibi" ", ibaresini ekledi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Birbirinizden nefret etmeyin,
birbirinizi kıskanmayın, birbirinize sırt çevirmeyin, Allah'ın kullan kardeş
olun" buyruğunda geçen tedabür (sırt çevirmek) düşmanlık etmek demektir.
Alaka9ı koparmak olduğu da söylenmiştir. Çünkü onların her biri diğerine
arkasını çevirmiş olur. Haset (kıskanmak) ise başkası üzerindeki nimetin sona
ermesini temenni etmektir. Haset haramdır.
''Allah'ın kardeş kullan
olun" buyruğu da şu demektir: Yani kardeşlerin sevgi, yUmuşaklık, şefkat,
esneklik, hayırda birbirleri ile yardımlaşmak ve buna benzer hususlarda temiz
kalple ve durum ne olursa olsun samimi olarak öğüt vermekle davrandıklan gibi
siz de birbirinizle öyle muamele edin, öyle geçinin.
Kimi ilim adamı şöyle
demektedir: Karşılıklı buğzetmek (nefret)in yasaklanışında karşılıklı olarak
nefret edip buğzetmeyi gerektiren saptırıcı hevaların da (bağımlı kılan dünyevi
zevklerin) yasaklandığına işaret vardır.
(6477) "Bunu bana
Ali b. Nasr el-Cahdami tahdis etti, bize Vehb b. Cerir tahdis etti, bize Şu'be
tahdis etti," bu senet bizim diyarımızdaki bütün nüshalarda bu şekilde
"Ali b. Nasr" diye kaydedilmiştir. el-Ceyani, Kadı Iyaz ve bunların
dışındaki hafızlar da böyle naklettikleri gibi bütün nüshalardan da bu şekilde
nakledilmiştir. Bazdannda ise tam aksine "Nasr b. Ali" şeklindedir.
Bu yanlıştır, demişlerdir. Doğrusu ise Ali b. Nasr olmasıdır. Kendisi Ebu'l
Hasan Ali b. Nasr b. Ali b. Nasr el-Cahdami'dir. Babası Nasr b. Ali ile
birlikte Basra'da 205 yılında vefat etmiştir. Baba Rabiulahir ayında, oğlu da
aynı yılın Şaban ayında vefat etmiştir.
Kadı Iyaz dedi ki: Hadis
hafızları zikrettiğimiz husus üzerinde ve doğrunun "Ali b. Nasr"
olduğu, aksinin doğru olmadığı üzerinde ittifak etmişlerdi. Bununla birlikte
Müslim her ikisinden de rivayet nakletmiştir. Ancak Nasr b. Ali'nin Vehb b.
Cerir'den hadis dinlemesinin sözkonusu olmamış olma hali müstesnadır. Fakat
Müslim'in izlediği yol bu değildir. Çünkü o ravilerin çağdaş olmaları ve
birbirleri ile kavuşmalarının mümkün olması ile yetinir. Dolayısı ile
"Nasr b. Ali"nin bulunduğu nüshaların rivayetlerini reddetmeleri
tartışılır. Kadı Iyaz' ın açıklamaları bunlardır.
Hadis hafızlarının
söyledikleri doğru olandır. Eleştirdikleri hususu onlar daha iyi bilirler.
Oğlunun Vehb'den hadis dinlemiş olması babanın da ondan dinlemiş olmasını
gerektirmez ve burada iki durumu telif etmek mümkündür denilmez. Çünkü
Müslim'in kitabı tek bir şekilde gelmiştir. Çoğunluğun naklettiği itimad edilendir.
Özellikle de hafızlar bu şeklin doğru olduğunu söylemiş bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
8- ŞER'İ BİR MAZERET
OLMAKSIZIN ÜÇ GÜNDEN FAZLA DARGINLIĞIN HARAM KILINDIĞI BABI