SAHİH-İ MÜSLİM |
BİRR VE SILA |
1- ANNE-BABAYA BİRR (İYİ
DAVRANMAK) VE ONLARIN BUNU HERKESTEN ÇOK HAK ETTİKLERİ BABI
6447-111- Bize Kuteybe
b. Said b. Cemi! b. Tarif es-Sakafi ve Zuheyr b. Harb tahdis edip dedi ki: Bize
Cerir, Umare b. el-Ka'ka’DAN tahdis etti,. o Ebu Zür'a'dan, o Ebu Hureyre'den
şöyle dediğini rivayet etti: Bir adam, Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e gelip: İnsanlar arasında güzel arkadaşlığımı en çok hak eden kimdir
diye sordu. Allah Rasulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Annendir"
buyurdu. Adam: Sonra kimdir diye sordu, O: "Sonra yine annendir"
buyurdu. Adam: Sonra kim diye sordu. Allah Rasulü: "Sonra yine
annendir" buyurdu. Adam: Sonra kim diye sordu. Allah Rasulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Sonra babandır" buyurdu.
Kuteybe'nin hadisi
rivayetinde: Güzel arkadaşlığımı en- çok hak eden kimdir şeklinde ohip
"insanlar (arasında)" lafzını zikretmedi.
Diğer tahric: Buhari,
5971; İbn Mace, 2706
6448-2/2- Bize Ebu
Kureyb Muhammed b. el-Ala el-Hemdanı tahdis etti, bize İbn Fudayl, babasından
tahdis etti, O Umare b. el-Ka'ka'dan, o Ebu Zür'a'dan, o Ebu Hureyre'den şöyle
dediğini rivayet etti: Bir adam: Ey Allah'ın Resulü! Güzel arkadaşlığı en çok
hak eden kimdir diye sordu. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Anandır
sonra yine anandır sonra yine anandır sonra babandır sonra da sana daha yakın
olan sonra daha yakın alandır" buyurdu.
6449-3/3- Bize Ebu Bekr
b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Şerik, Umare ve İbn Şubrume'den tahdis etti,
ikisi Ebu Zür'a'dan o Ebu Hureyre'den şöyle dediğini rivayet etti: Bir adam,
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldi deyip Cerir'in hadisin aynısını
zikretti ve ayrıca: "Evet ve baban hakkı için muhakkak sana haber
verilecektir" ibaresini ekledi.
Diğer tahric: Ebu Sekr
b. Ebi Şeybe'nin Şerik'den, o İbn Şubrume'den hadisini Buhari, 5971 -muallak
olarak-; İbn Mace, 2706
6450-4/4- Bana Muhammed
b. Hatim tahdis etti, bize Şebabe tahdis etti, bize Muhammed b. Talha tahdis
etti. (H.) Bana Ahmed b. Hiraş da tahdis etti, bize Habban tahdis etti, bize
Vuheyb tahdis etti, ikisi İbn Şubrume’DEN bu isnad ile rivayet etti.
Vuheyb'in hadisinde:
Kime birr ile davranayım (iyilik yapayım) şeklinde Muhammed b. Talha'nın hadisi
rivayetinde: Benim güzel sohbetimi en çok hak eden insan hangisidir diye sormuş
sonra da hadisi Cerir'in hadisi ile aynı şekilde zikretmiş bulunmaktadır.
AÇIKLAMA: (6447)
"Güzel arkadaşlığımı insanlar arasında en çok hak eden kimdir ... "
Burada "sahabe: arkadaşlık" sad harfi fethalı olarak sohbet
(arkadaşlık etmek) ile aynı anlamdadır.
Hadis-i şeriften şu
hükümler anlaşılmaktadır:
1. Akrabalara iyilik yapmak teşvik edilmektedir. Aralarında
anne hepsinden çok bunu hak eder. Ondan sonra da baba gelir. Sonra da yakınlık
sırasına göre diğer yakınlar ..
2.
ilim adamları der ki:
Annenin öncelenmesinin sebebi çocuğu ile çokça yorulması, şefkati, ona hizmeti,
gebelik döneminde zorluklara katlanması, sonra doğumu, süt emzirmesi, onu
terbiye etmesi, ona hizmet etmesi, hastalandığında bakması ve diğer hususlar
dolayısı iledir. Haris el-Muhasibi ilim adamlarının iyilik hususunda annenin
babadan üstün tutulması gerektiği üzerinde ilim adamlarının icma ettiklerini
nakletmektedir. Kadı Iyaz ise bu hususta görüş ayrılığı olduğunu nakletmiştir.
Cumhur: Annenin daha üstün olduğunu söylerken bazıları her ikisine eşit olarak
iyi davranır, demişlerdir.
Kadı Iyaz dedi ki: Kimi
ilim adamı bu kanaati imam Malik'e nisbet etmiştir. Ama doğrusu sözü geçen
hususta bu hadislerin açık ifadeleri dolayısı ile birincisidir. Allah eri iyi
bilendir.
Kadı Iyaz dedi ki: ilim
adamlarının icma ettiklerine göre anne ve baba diğerlerine göre iyilik
gösterilmesi hususundaki hakları daha vurguludur, üzerinde daha çok
durulmuştur. Çünkü Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sonra sana daha
yakın olan sonra daha yakın olan" buyurmuştur. Mezhep alimlerimiz der ki:
iyilikte önce annenin, sonra babanın, sonra çocukların, sonra dedelerin, sonra
ninelerin, sonra erkek ve kız kardeşlerin, sonra amca, hala, dayı, teyze gibi
zevilerham olan diğer mahremlerin öncelenmesi müstehaptır. Akrabalar arasında
akrabalığı daha yakın olan daha öncelenir. Aynı anne ve baba dolayısı ile
akraba olanlar onlardan birisi vasıtası ile akraba olanlara göre öncelenir.
Sonra amca oğlu, amca kızı, dayı ve teyze çocukları ve bunların dışında mahrem
olmayan zurahim (akrabalar) sıra gelir, sonra sıhri akrabalıklar sonra da
yukarıdan ve aşağıdan mevlalar (köle azadı)a sıra gelir. Sonra komşu gelir.
Komşular arasında evi yakın olan uzak olana göre öncelenir. Aynı şekilde akraba
da bir başka şehirde bulunurda yabancı olan komşuya göre öncelenir. Koca ve
zevceyi de ilim adamları (bu hususta) mahremler gibi değerlendirmişlerdir.
Allah en iyi bilendir.
(6449) "Evet, sana
baban hakkı için haber verilecektir" bunun gibi (yeminler) hakkında daha
önce defalarca cevabi açıklamalar yapıldı ve bu gibi yemin lafızları ile gerçek
manada yeminin kastedilmediği aksine bunun söze güç kazandırmak için dil ile
söylenen bir tabir olduğu söylenmiştir. Bundan daha başka eçıklamalar da
yapılmıştır.
6451-5/5- Bize Ebu Dekr
b. Ebu Şeybe ve Zuheyr b. Harb tahdis edip dedi ki: Bize Veki, Süfyan'dan, o
Habib'den tahdis etti. (H.) Bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize
Yahya -yani b. Said el-Kattan- Süfyan ve Şu'be'den şöyle dediklerini tahdis
etti: Bize Habib, Ebu'I-Abbas'dan tahdis etti, o Abdullah b. Amr'dan şöyle
dediğini rivayet etti: Bir adam, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelip
cihada gitmek için O'ndan izin isteyince O: ''Anan baban hayatta mı"
buyurdu. Adam evet deyince Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "O
halde onların uğrunda cihad et" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
3004, 5972; Ebu Davud, 2529; Tirmizi, 1671; Nesai, 3103
6452- .. ./6- Bize
Ubeydullah b. Muaz tahdis etti, bize babam tahdis etti, bize Şu'be, Habib'den
tahdis etti: Ebu'l-Abbas'ı dinledim: Abdullah b. Amr b. el-As'ı şöyle derken
dinledim: Bir adam, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldi deyip hadisi
aynen zikretti.
Müslim dedi ki:
Ebu'l-Abbas'ın adı Said b. Ferruh el-Mekki'dir.
6453-617- Bize Ebu
Kureyb tahdis etti, bize İbn Bişr, Mis'ar'den haber verdi. (H.) Bana Muhammed
b. Hatim de tahdis etti, bize Muaviye b. Amr, Ebu İshak'dan tahdis etti. (H.)
Bana Kasım b. Zekeriyya da tahdis etti, bize Hüseyn b. Ali el-Cu'fl, Zaide'den
tahdis etti, ikisi A'meş'den, hepsi de Habib'den bu isnad ile aynısını rivayet
etti.
6454- .. ./8- Bize Said
b. Mansur tahdis etti, bize Abdullah b. Vehb tahdis etti, bana Amr'b. el-Haris,
Yezid b. Ebu Habib'den haber verdiğine göre Um Seleme'nin azadlısı Naim
kendisine şunu tahdis etti: Abdullah b. Amr b. elAs dedi ki: Bir adam, Allah'ın
Nebisi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına gelerek: Seninle Allah'tan ecir
ümid ederek hicret ve cihad üzere beyatleşiyorum, dedi. O: ''Anan babandan
birisi hayatta mı" buyurdu. O evet, hatta ikisi de deyince Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sen Allah'tan edr mi istiyorsun" diye
sordu. Adam: Evet deyince O: "O halde anan baban yanına dön, onlarla güzel
bir şekilde arkadaşlık yap" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (6451)
"Bir adam, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına gelerek. .. izin
istedi..." Diğer rivayette (6454) "Allah'tan ecir umarak seninle
hicret ve cihad üzere beyatleşıyorum, dedi. .. " Bütün bunlar anne babaya
iyilik yapmanın faziletinin ne kadar büyük olduğuna, bunun cihaddan daha da
vurgulandı- . ğına delildir.
Hadisde:
1. ilim adamlarının
söyledikleri: Anne ve babanın müslüman olmaları halinde ikisinin izni yahut da
onlardan müslüman olanın izni olmadıkça cihad etmek caiz değildir şeklindeki
ilim adamlarının görüşlerinin lehine bir delil vardır. Eğer her ikisi de müşrik
ise imam Şafii'ye ve ona muvafakat edenlere göre izinlerini almak şart
değildir. Sevri ise şart olduğunu söylemiştir. Bütün bunlar ise eğer cihad
safları içerisinde hazır bulunup artık savaşmak farz-ı ayn olmadığı
hallerdedir. Durum böyle olduğu taktirde izin almadan savaşmak caiz olur.
2. ilim adamları anne
babaya iyiliğin emrolunduğu, onlara karşı gelip isyankar davranmanın büyük
günahlardan bir haram olduğunu da icma ile kabul etmişlerdir. Buna dair
açıklama iman Kitabı'nda etraflı bir şekilde geçmiş bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
2- ANNE BABAYA İYİLİK
YAPMANIN NAFİLE NAMAZA VE DİĞER AMELLERE GÖRE ÖNCELENMESİ BABI