SAHİH-İ MÜSLİM |
SAHABE |
49- KUREYŞ KADINLARININ
BAZI FAZİLETLERİ BABI
6403-200/1- Bize İbn Ebu
Ömer tahdis etti, bize Süfyan
b. Uyeyne, Ebu Zinad'dan tahdis etti, o Mrec'den, o Ebu Hureyre'den rivayet etti. İbn Tavus'dan da rivayete göre o babasından, o Ebu Hureyre’DEN şöyle dediğini
rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Deveye binen kadınların en
hayırlıları" onlardan biri: "Kureyş
kadınlarının salih olanlarıdır", dedi. Diğerleri
ise "Kureyş kadınlarıdır", dedi.
"Onlar küçüklüğünde yetim çocuğa en şefkatlileri elinde bulunanlar
hususunda da kocasına en riayetkar olanlarıdır. "
Diğer tahric: Buhari, 5365
6404- .. ./2- Bize Amr en-Nakid de tahdis etti, bize Süfyan, Ebu Zinad'dan tahdis
etti, o Mrec'den, o Ebu Hureyre'den hadisi Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e ulaştırarak; İbn
Tavus da babasından o da Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ulaştırarak böyle rivayet etti. Ancak o
rivayetinde: "Küçüklüğünde çocuğa en çok riayetkar olan" demekle
birlikte "yetim" lafımı zikretmedi.
6405-201/3- Bana Harmele b. Yahya tahdis etti,
bize İbn Vehb haber verdi,
bana Yunus İbn Şihab'dan
haber verdi, bana Said b. el-Müseyyeb'in tahdis ettiğine göre Ebu Hureyre dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i:
"Kureyş kadınları deveye binmiş kadınların en
hayırlılarıdır. çocuğa karşı en şefkatlileri, elinde bulunanlar hususunda
kocaya en riayetkarlarıdır" buyururken dinledim.
(Said
b. el-Müseyyeb) dedi ki: Ebu Hureyre
bunun akabinde: İmran kızı Meryem hiçbir zaman bir deveye binmiş değildir
derdi.
6406- .. ./4- Bana
Muhammed b. Rafi' ve Abd b.
Humeyd tahdis etti, Abd, bize Abdurrezzak haber verdi
derken İbn Rafi' tahdis etti, dedi. Bize Ma'mer, Zühri'den haber verdi, o İbnu'I-Müseyyeb'den, o Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) Ebu Talib'in kızı Um Haniye'ye talib oldu. Um Hani: Ey Allah'ın Rasulü!
Gerçekten ben yaşlandım ve benim çoluk çocuklarım var, dedi. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Deveye binmiş kadınların en
hayırlıları" buyurdu. Sonra Yunus'un hadisini aynı şekilde zikretti. Ancak
o rivayetinde: "Küçüklüğünde çocuğa en şefkatlileri", demiştir.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
6407-202/5- Bana
Muhammed b. Rafi' ve Abd b.
Humeyd tahdis etti.
İbn Rafi': Bize Abdurrezzak
tahdis etti, derken Abd
haber verdi, dedi. Bize Ma'mer, İbn
Tavus'dan haber verdi, o babasından, o Ebu Hureyre'den rivayet etti.
(H.) Bize Ma'mer de Hemmam
b. Münebbih'den tahdis
etti, o Ebu Hureyre'den
şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Deveye binmiş
kadınların en hayırlıları Kureyş'in salih kadınlarıdır. Küçüklüğünde çocuğa en şefkatli, elinde
bulunanlar hususunda kocaya en riayetkar olanları (onlar)dır. "
6408- .. ./6- Bana Ahmed b. Osman b. Hakim el-Evdi tahdis
etti, bize Halid -yani b. Mahled-tahdis etti, bana Süleyman -ki o b. Bilal'dir-
tahdis etti. Bana Suheyl
babasından tahdis etti, o Ebu
Hureyre'den, o Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den Ma'mer'in
bu hadisini birebir aynı şekilde rivayet etti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (6403)
"Develere binmiş kadınların en hayırlıları Kureyş
kadınlarıdır. .. " Hadiste Kureyş kadınlarının
fazileti ve sözü edilen bu hasletlerin fazileti anlaşılmaktadır. Bu faziletler
ise çocuklara karşı merhamet, onlara karşı şefkatli olmak, onları güzel bir
şekilde terbiye etmek, yetim olmaları halinde onların başlarında durmaktır.
Malı, malının korunması, malı hakkında emin ve güvenilir olmak, harcanmasında
ve başka hususlarda onu güzel bir şekilde idare etmek, korumak ve benzeri
hususlarda kocanın hakkına riayetkar olmak da bunun gibidir,
"Deveye binmiş
kadınlar" dan maksat Arap kadınlarıdır. Bundan dolayı Ebu
Hureyre (6405) "İmran kızı Meryem hiçbir zaman
deveye binmiş değildir", demiştir. O halde maksat şudur. Kureyş kadınları, Arap kadınlarının en hayırlılarıdır.
Arapların genel olarak başkalarından hayırlı oldukları bilinen bir husustur.
Bireyler sözkonusu olursa o taktirde özellikler de sözkonusu olabilir.
"Ahna" en şefkatli
demektir. çocuğuna karşı şefkatli (haniye) kadın ise yetim kaldıktan sonra
çocukların başında kalan ve evlenmeyen kadındır. Evlenecek olursa ona şefkatli
kadın (haniye) denilmez. el-Herevi -ki az önce Ebu Süfyan'ın faziletleri babında
da geçti- ehnahu ve erhahu
ile ilgili açıklamalarda "kadınların en şefkatlileri, en
merhametlileri" anlamında olduğu geçti. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
50- NEBİ
(S.A.V.)'İN ASHABI (R.A.) ARASINDA KARDEŞLİK YAPMASI BABI