SAHİH-İ MÜSLİM |
SAHABE |
48- İNSANLARIN EN
HAYIRLI OLANLARI BABI
6401-199/1- Bana Harmele b. Yahya tahdis etti, bize İbn Vehb haber verdi, bana Yunus, İbn
Şihab'dan haber verdi, bana Said
b. el-Müseyyeb'in Ebu Hureyre’DEN tahdis ettiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "İnsanları madenler olarak
bulursunuz. Cahiliye döneminde en hayırlıları İslam'da da fakih olmaları şartı
ile en hayırlılarıdır. Bu işte içine düşmeden önce ondan en çok hoşlanmayan
kimseleri de insanların en hayırlılarından olarak bulursunuz. İnsanların en şerıilerinin bir kısmının da bunlara bu yüzle ötekilerine
bir yüzle giden iki yüzlü kimseler olduklarını görürsünüz. "
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
6402- .. ./2- Bana Zuheyr b. Harb tahdis etti, bize Cerir, Umare'den tahdis etti, o Ebu Zür'a'dan, o Ebu Hureyre'den rivayet etti.
(H.) Bize Kuteybe b. Said
de tahdis etti, bize Muğire
b. Abdurrahman el-Hizami, Ebu Zinad'dan tahdis
etti, o Xrec'den, o Ebu Hureyre'den şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "İnsanları madenler olarak bulursunuz ...
" diye Zühri'nin hadisini aynı şekilde rivayet
etti. Ancak Ebu Zür'a ve Xrec'in hadisinde: "Sizler bu hususta insanlar
arasında en hayırlıların bir kısmının içine düşünceye kadar ondan en çok
hoşlanmayan kimseler olduğunu görürsün üz" denilmiştir.
Diğer tahric: Zuheyr b. Harb'in hadisini Buhari, 3493;
Müslim, 6575; Kuteybe b. Said'in
hadisinin kaynakları da daha önce 4678'de gösterildi.
AÇIKLAMA: (6401)
"İnsanları madenler olarak görürsünüz ... " Bu hadisin şerhi daha
önce Yusuf (aleyhisselam)'ın
faziletleri babında geçmiş bulunmaktadır. "Fekuhu:
Fakih oldukları" fiilinde kaf harfi meşhur olana
göre ötrelidir. Kesreli (fekihu) diye de
nakledilmiştir. Yani fakih ve alim kimseler olmaları halinde ...
"Madenler" ise asıllar, kökler demektir. Yani asıllar şerefli olduğu
taktirde dallar da çoğunlukla böyle olur. İslam'da fazilet (üstünlük) takva
iledir. Ama buna bir de nesebin şerefi eklenecek olursa bu fazilet daha da
artar.
"Sizler bu hususta
insanlar arasında en hayırlıların bir kısmının içine düşünceye kadar ondan en
çok hoşlanmayan kimseler olduğunu görürsünüz. " Kadı Iyaz
dedi ki: Bu işten kasbn İslam olması ihtimali vardır.
Ömer b. elHattab, Halid b. Velid, Amr b. el-As, İkrime b. Ebu Cehil, Suheyl b. Amr ve onların dışında
İslam'a girmeden önce İslam'dan aşırı derecede hoşlanmayıp İslam'a girince de
ona ihlasla bağlanıp İslam'ı seven ve İslam uğrunda hakkı ile cihad eden kimseler buna örnektir. (Kadı Iyaz) devamla dedi ki: Burada "ikiyüzlü" ile
ilgili olarak kullanılan "Bu iş" ile de yönetim işlerinin kastedilme
ihtimali vardır. Çünkü bir kimseye kamu görevi istenmeden verilecek olursa bu
hususta ona yardımcı olunur. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in:
"İki yüzlü" kimse hakkında "insanların en şerlileri" diye
söz etmesinin sebebi ise açıkça ortadadır. Çünkü bu katıksız bir münafıklık,
yalan, aldatına ve her iki kesimin de gizliliklerini öğrenmek için bir hileli
yoldur. İki yüzlü kişi de her bir kesime kendilerini memnun edecek bir şekilde
giden ve onlara hayır ya da şer hususlarında kendilerinden olduğunu izlenimini
veren kimsedir. Bu ise haram kılınmış bir müdahale (yağcılık)dır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
49- KUREYŞ
KADINLARININ BAZI FAZİLETLERİ BABI