SAHİH-İ MÜSLİM |
SAHABE |
42- SELMAN, SUHAYB VE
BİLAL (R.A.)'IN BAZI FAZİLETLERİ BABI
6361-170/1- Bize Muhammed b. Hatim tahdis
etti, bize Behz tahdis
etti, bize Hammad b. Seleme, Sabifden
tahdis etti, o Muaviye b. Kurra'dan, o Aiz b. Amr'dan rivayet ettiğine göre Ebu
Süfyan birkaç kişi ile birlikte bulunan Selman, Suhayb ve Bilal'in yanından
geçince onlar: Allah'a yemin olsun ki Allah'ın kılıçları Allah düşmanının
boynunda olması gereken yeri bulmadı, dediler. Bunun üzerine Ebu Bekir: Siz bu sözleri Kureyş'in
şeyhi ve efendisi olan birisine mi söylüyorsunuz, dedi. Sonra Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
yanına giderek O'na bunu haber verince Allah Rasulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Ey Ebu Bekir! Onları kızdırmış olabilirsin. Andolsun eğer onları kızdırdıysan Rabbini kızdırdın
demektir" buyurdu.
Bunun üzerine Ebu Bekir yanlarına gitti: Kardeşlerim sizi kızdırdım mı?, dedi. Onlar: Hayır, Allah sana mağfiret buyursun kardeşcağIZım, dediler.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Ebu Süfyan birkaç kişi ile
birlikte bulunan Selman, Suhayb ve Bilal'in yanından geçti... boynunda alması gereken yeri
almadı." Buradaki "me'hezeha: alması
gereken yer" lafzını iki şekilde zaptetmişlerdi.
Birisi (mim harfinden sonraki) hemze kasr ile ve hı harfi
fethalı öbürü ise med ile ve hemze kesreli (mahiziha şeklinde) zaptetmişlerdir.
Her ikisi de sahihtir.
Ebu Süfyan'ın bu gelişi Hudeybiye barışından sonraki ateşkes döneminde kafir olduğu
sırada gerçekleşmişti.
Hadis, Selman'ın ve
diğer arkadaşlarının açık bir faziletini dile getirmekte, ayrıca hadisten zayıf
ve dinine bağlı kimselerin kalplerini incitmeyip onlara ikramda bulunmak,
onlara iyi ve güzel muamele ebnek gerektiği de
anlaşılmaktadır.
"Kardeşlerim sizi
kızdırdım mı? Onlar: Hayır, Allah sana mağfiret buyursun kardeşcağızım,
dediler." Burada "ya uhayye: kardeşcağızım" lafzını hemze ötreli küçülbne ismi olarak zaptebnişlerdir.
Bu da sevgi, rikkat ve muhabbet ifade eden bir küçülbne
ismidir. Bazı nüshaIarda ise hı harfi fethalı (ya
ahi: kardeşim) şeklindedir. Kadı Iyaz dedi ki: Ebu Bekir’DEN rivayet edildiğine göre o böyle bir kipi
kullanmayı yasakIamış ve: Allah sana afiyet versin,
Allah sana rahmet ihsan buyursun de, fazlasını söyleme demektir. Yani duadan
önce "la: hayır" lafzını kullanma. Çünkü bu durumda ifadenin şekli
yapılan duanın nefyedilmesi (olumsuzlanması) şeklini alır. Bazılan
da: La ve yağfirullahi lek:
Hayır ve Allah da sana mağfiret buyursun" de, demişlerdir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
43- ENSAR
(R.A.)'IN BAZI FAZİLETLERİ HAKKINDA BİR BAB