SAHİH-İ MÜSLİM |
SAHABE |
39- EŞ'ARİLERİN (R.A.)
BAZI FAZİLETLERİ BABI
6357-166/1- Bize Ebu Kureyb
Muhammed b. el-Ala tahdis etti, bize Ebu Usame tahdis etti, bize Bureyd, Ebu Burde’DEN
tahdis etti, o Ebu Musa’DAN
şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Gerçekten ben geceleyin evlerine girerken Eş'arı yolcuları Kur'an okurken
seslerinden tanırım. Yine geceleyin onların Kur'an
okuyan seslerinden evlerini de bilirim. Gündüzün konakladıkları evlerini görmesem
dahi bunlardan birisi de Hakim'dir. Süvarilerle -yahut
düşman ile, dedi- karşılaştığı vakit onlara:
Arkadaşlarım size kendilerini beklemenizi emrediyor der. "
Diğer tahric: Buhari, 4232
6358-167/2- Bize Ebu Amir el-Eş'ari ve Ebu Kureyb
birlikte Ebu Usame’DEN tahdis
etti. Ebu
Amir dedi ki: Bize Ebu Usame tahdis
etti, bana Bureyd b. Abdullah b. Ebu
Burde dedesi Ebu Burde'den tahdis etti, o Ebu Musa’DAN şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Şüphesiz Eş'arflerin
gazada yiyecekleri bittiği yahut da Medine'de iken ailelerinin yiyeceği
azaldığı zaman yanlarında ne varsa onu bir örtü içerisinde toplarlar. Sonra
tek bir kapta eşit olarak kendi aralarında onu paylaştırırlar. Bu sebeple onlar
bendendir ben de onlardanım. "
Diğer tahric: Buhari, 6482
AÇIKLAMA: (6357)
"Ben geceleyin evlerine girerlerken Eş'arf
yolcuları Kur'an seslerini tanırım
... " "Girerlerken" buyruğu diyarımızdaki bütün
nüshalarda bu şekildedir. Kadı Iyaz da bunu Müslim'in
ravilerinin büyük çoğunluğundan bğylece
nakletmiştir. Buhari'de de bu şekildedir. (Kadı Iyaz) dedi ki: Her iki kitabın ravilerinden
bazıları bu kelimeyi (dal harfi ile yedhulüne
şeklinde değil de) "yerhalune" diye re ve
ha ile rahil (yola koyulmak)den gelen bir kelime
olarak rivayet etmişlerdir. Bazıları da bu rivayeti tercih etmişlerdir,
demiştir.
Derim ki: Birincisi de
sahihtir hatta daha da sahihtir. Çünkü maksat şudur: Onlar bir işe çıktıkları
sonra geri döndükleri zaman evlerine girerler demektir.
Bu hadisten şu hükümler
anlaşılmaktadır:
1. Eş'arilerin
faziletine delildir.
2. Geceleyin yüksek
sesle Kur'an okumak -eğer uyuyan bir kimse yahut
namaz kılan ya da başka kimselere eziyet olmayacaksa ve riyakarlık
da yoksa- bir fazilettir. Allah en iyi bilendir.
"Rufka: arkadaşlar" re harfi ötreli ve kesreli (rifka) diye de söylenir. "Bunlardan biri de Hakim'dir. .. " Kadı Iyaz dedi ki: Üstadlarımız burada
geçen "Hakim" den maksadın ne olduğu
hususunda ihtilaf vardır. Ebu Ali el-Ceyyani: Bu bir adamın özel ismidir derken Ebu Ali es-Sadafi: Bu hikmetten
bir sıfattır, demiştir.
(6358) "Eş'arflerin gazada ... yemekleri bittiği zaman" Ermelu:
Yemekleri bitti demektir.
Bu hadisten de şunlar
anlaşılmaktadır:
1. Eş' arılerin faziletine dikkat çekilmektedir.
2. Başkasını kendisine
tercih etmek ve kollayıp gözetlemekde eşit davranmak
faziletlidir.
3. Yolculukta azıkları
karıştırmak bir fazilettir.
4. İkamet halinde iken
yiyecek azalmış ise onu toplayıp bir araya getirdikten sonra paylaştırmak bir
fazilettir. Burada sözü edilen paylaştırmaktan maksat fıkıh kitaplarında
şartları ile öngörülen ribevidenilen faizin sözkonusu olduğu mallarda yasak olan eşitliğin şart olduğu
ve diğer şartların koşulduğu fıkıh kitaplarında bilinen paylaştırma değildir.
Burada maksatsadece birbirlerine yiyeceklerini mübah kılmalan ve mevcut olanı
aralarında eşit paylaştırmalandır.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Onlar bendendir ben onlardanım"
buyruğu ile ilgili açıklama daha önceCüleybib'in
faziletleri babında geçmiş bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
40- EBU SÜFYAN BİN
HARB (R.A.)'IN BAZI FAZİLETLERİ BABI