SAHİH-İ MÜSLİM |
SAHABE |
35- EBU HUREYRE ED-DEVSİ
(R.A.)'IN BAZI FAZİLETLERİ BABI
6346-158/1- Bize Amr en-Nakid tahdis
etti....Ebu Hureyre tahdis edip dedi ki:
Annemi müşrik iken ben İslam'a davet ederdim. Bir gün ona davette bulundum da Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hakkında bana hoşuma gitmeyecek sözler işittirdi.
Bu sefer Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e ağlayarak gittim ve: Ey Allah'ın
Resulü! Ben annemi İslam'a davet ediyordum, o benim davetimi kabul etmiyordu.
Bu gün onu davet edince Senin hakkında hoşuma gitmeyecek sözler işittirdi.
Allah'a dua et de Ebu Hureyre'nin
annesine hidayet versin, dedim.
Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Allah'ım! Ebu Hureyre'nin annesine hidayet ver" buyurdu. Ben de
Allah'ın Nebisi'nin yaptığı dua sebebi ile sevinçle çıktım. Eve geldiğimde
kapıya vardırİl. Kapının kapalı olduğunu gördüm.
Annem ayak seslerimi işitince: Olduğun yerde kal ey Ebu
Hureyre!, dedi. Bu arada su şarıltısını işittim.
Annem yıkandı, elbisesini giyindi ve acele edip başörtüsünü aldı ve kapıyı
açtıktan sonra şunları söyledi: Ey Ebu Hureyre! Allah'tan başka hiçbir ilah olmadığına şahitlik
ederim. Muhammed'in de Allah'ın kulu ve Resulü olduğuna şahitlik ederim.
Hemen Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geri döndüm. Sevincimden ağlayarak yanına vardım.
Ey Allah'ın Resulü! Müjde sana. Allah senin duanı kabul buyurdu, Ebu Hureyre'nin annesine hidayet
verdi, dedim. O da Allah'a hamd ve senada bulundu ve
hayırlı sözler söyledi.
Ben: Ey Allah'ın Resulü!
Allah'a beni ve annemi mümin kullarına sevdirmesi, onları da bize sevdirmesi
için dua et, dedim. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Allah'ım -Ebu Hureyre'yi
kastederek- bu kulcağızını ve onun annesini mümin kullarına sevdir, müminleri
de onlara sevdir" buyurdu. Bundan dolayı ne kadar mümin yaratıldı ise beni
işitip beni görürse mutlaka beni sevmiştir.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Kapıya
vardım, kapı kapalı idi... Ayak seslerimi işitti." Ayaklarımın yerden
çıkan seslerini işitti. "Su şırıltısı" suyun hareket halinde
çıkardığı sesi demektir.
Bu hadiste, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in duasının hakkında dua edilen kişiler ile ilgili
olarak derhal kabul edildiğini görüyoruz. Bu da O'nun nübüvvetinin alametlerindendir.
Ayrıca hadisten, nimetlerin hasıl olmaları halinde Allah'a hamd
ve sena etmenin müstehap olduğu anlaşılmaktadır.
6347-159/2- Bize Kuteybe b. Said, Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe ve Zuheyr b. Harb birlikte Süfyan'dan tahdis etti. Zuheyr dedi ki: Bize
Süfyan b. Uyeyne, Zühri'den tahdis etti, o Nrec'den şöyle dediğini rivayet etti: Ebu
Hureyre'yi şöyle derken dinledim: Sizler Ebu Hureyre'nin Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den çokça hadis rivayet ettiğini ileri
sürüyorsunuz. Buluşacağımız yer Allah'ın huzuru olacaktır. Ben yoksul bir
adamdım. Karıntokluğuma karşılık Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
hizmet ederdim. Muhacirler çarşı pazarda alışverişle uğraşıyor, ensar ise mallarının başlarında meşgul oluyordu. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de: "Elbisesini yayan kesinlikle benden
dinlemiş olduğu bir şeyi unutmayacaktır" buyurdu. Ben sözünü
tamamlayıncaya kadar elbisemi yaydım. Sonra onu kendime doğru topladım. Bir
daha da O'ndan işittiğim hiçbir şeyi unutmadım.
Diğer tahric: Buhari, 118, 2350, 7354; İbn Mace, 262
6348- .. ./3- Bana
Abdullah b. Cafer b. Yahya b. Halid tahdis etti, bize Ma'n haber
verdi, bize Malik haber verdi. (H.) Bize Abd b. Humeyd de tahdis etti, bize Abdurrezzak haber verdi, bize Ma'mer
haber verdi (Malik ile) ikisi Zühri'den, o Nrec'den, o Ebu Hureyre’DEN bu hadisi rivayet etti. Ancak Malik'in hadisi
rivayeti Ebu Hureyre'nin
sözünün bittiği yerde sona erdi. O hadisinde Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den: "Kim elbisesini yayarsa
... " den itibaren sonuna kadar olan kısmı zikretmedi.
AÇIKLAMA: (6347)
"Karın tokluğu karşılığında Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
hizmet ederdim." Yani O'nun yanından ayrıImam ve
karnımı doyuracak kadarı ile yetinir. Ne bir zahire ne de başka bir şeyim olsun
diye bir mal toplamaya kalkışmaz, gıdamdan fazlasını istemezdim. Maksat ise mübah yollardan temel gıdasını elde ettiği yere bakardı.
Yoksa o ücretle hizmette bulunan birisi değildi.
"Ebu Hureyre'nin çokça hadis
rivayet ettiğini söylüyorlar. Buluşacağımız yer Allah'ın huzuru
olacaktır." Yani eğer ben kasten yalan söylemişsem beni hesaba çekeceği
gibi hakkımda kötü zan besleyenleri de hesaba çekecektir.
"Çarşı pazarda
alışveriş ile meşgul oluyorlardı.?' Buradaki "safk:
alışveriş" bu işi arka arkaya yapmaktan kinayedir. Yani-alışveriş yapanlar
birbirlerinin ellerine vuruyorlardı. Slik
(çarşı-pazar) müennestir, müzekker de olabilir.
Pazara bu adın veriliş
sebebi, insanların burada ayak üstünde dikilmelerin-
den dolayıdır. Bu
hadiste, Ebu Hureyre'nin
elbisesini yayması hususunda ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
açık birmucizesi görülmektedir.
6349-160/4- Bana Harmele b. Yahya et-Tudbidetahdis
etti, bize ıbn Vehb haber
verdi, bana Yunus, İbn Şihab’DAN
haber verdiğine göre Urve b. ez-Zubeyr
kendisine şunu tahdis etti: Aişe
dedi ki: Ebu Hureyre'ye
şaşmaz mısın? Geldi, hücremin yanına oturup Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den -bana işittirecek şekilde-
hadis nakletmeye başladı. Ben ise (nafile) namaz kılıyordum. Namazımı bitirmeden
önce kalkıp gitti. Eğer ona yetişmiş olsaydım kendisine: Şüphesiz ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sizin ardı arkasına dizdiğiniz gibi hadisi dizmezdi
diye karşılık verecektim.
İbn Şihab dedi ki: İbnu'l-Müseyyeb dedi ki: Ebu Hureyre dedi ki: Ebu Hureyre (hadis rivayetini)
oldukça çoğalttı diyorlar. Buluşacağımız yer Allah'ın huzuru olacaktır. Ayrıca
onlar: Neden muhacirlerle ensar onun naklettiği
hadislerin bir benzerini nakletmiyorlar diyorlar. Şimdi ben sana bunun neden
olduğunu haber vereyim. Ensardan kardeşlerimi
arazilerinde çalışmaları meşgul ediyordu. Muhacirlerden kardeşlerimi çarşı
pazarlarda alışveriş uğraştırıyordu. Ben ise karnımı doyurmak karşılığında Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanından ayrılmıyordum. Bu sebeple onların hazır
olmadıkları yerde ben bulunuyor, onların unuttuklarını ben bellemiş oluyordum. Andolsun bir gün Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Hanginiz elbisesini yayacak da benim bu hadisimi alıp . sonra da
elbisesini göğsüne doğru toplayacak olursa şüphesiz işittiği hiçbir şeyi
unutmayacaktır" buyurdu. Ben de sırtımdaki bir cübbeyi serdim. Nihayet o
hadisini bitirdi, sonra ben de cübbemi göğsüme doğru topladım. O günden sonra
bana naklettiği hiçbir hadisi unutmadım. Ve eğer Allah'ın kitabında indirmiş
olduğu şu iki ayet olmasaydı ebediyyen hiçbir şeyi tahdis etmezdim: "Muhakkak indirdiğimiz apaçık
ayetlerimizi ve hidayeti... gizleyenler var ya" (Bakara, 159)'den itibaren
bir sonraki ayetin sonuna kadar okudu.
Diğer tahric: İbn Şihab'ın
Urve'den, onun Aişe'den
rivayet ettiği hadisi Buhari, 3568; Ebu Davud, 3655; Ebu Hureyre'nin hadisini yalnızca
Müslim rivayet etmiştir;
AÇIKLAMA: "Ben
(nafile) namaz kılıyordum. Namazımı bitirmeden önce kalktı."
Usebbihu: Nafile namaz kılıyordum demektir. Nafile namaza da sin
harfi ötreli olarak "subha" denilir.
Denildiğine göre burada maksat kuşluk namazıdır.
"Sizin ardı
arkasına dizdiğiniz gibi hadisi dizmezdi." Çokça ve arka arkaya hadis
buyurmazdı, demektir. Allah en iyi bilendir.
6350- .. ./5- Bize
Abdullah b. Abdurrahman ed-Ofuimı
de tahdis etti, bize Ebu'l-Yeman Şuayb’DEN haber verdi, o Zühri’DEN rivayet etti, bana Said
b. el-Müseyyeb ve Ebu
Seleme b. Abdurrahman'ın haber verdiğine göre Ebu Hureyre şöyle dedi: Gerçek şu
ki siz: Ebu Hureyre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den çokça hadis rivayet ediyorsunuz deyip
öncekilerin hadisine yakın olarak hadisi rivayet etti.
Diğer tahric: Buhari, 2047
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
36- BEDİR'E
KATILANLAR (R.A.)'IN BAZI FAZİLETLERİ VE HATİB BİN EBİ BELTEA KISSASI BABI