SAHİH-İ MÜSLİM |
SAHABE |
31- ABDULLAH BİN ÖMER
(R.A.)'IN BAZI FAZİLETLERİNE DAİR BİR BAB
6319-139/1- Bize Ebu Rabi" el-Ateki, Halef b. Hişam ve Ebu
Kamil el-Cahderi birlikte Hammad b. Zeyd’DEN tahdis etti. Ebu Rabi' dedi ki:
Bize Hammad b. Zeyd tahdis etti, bize Eyyub, Nafi'den tahdis etti, o İbn
Ömer’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Rüyada elimde bir ipek parçası varmış
gibi gördüm. Cennette nereyi istersem oraya uçuyordu. Bunu Hafsa'ya anlattım.
Hafsa da Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e anlatınca Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): ''Abdullah'ın salih bir adam olduğunu görüyorum" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
1156, 1157, 7015, 7016; Tirmizi, 3825
AÇIKLAMA: "Bir
ipek parçası." Burada istebrak kalın ipek demektir. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: ''Abdullah'ı salih bir adam görüyorum" burada era:
görüyorum fiili hemze fethalı olup onun salih bir adam olduğunu biliyorum,
inanıyorum anlamındadır. Salih kişi ise yüce Allah'ın haklarını da kulların
haklarını da yerine getiren kişi demektir.
6320-140/2- Bize İshak b. İbrahim ve Abd b. Humeyd -lafız Abd'e ait
olmak üzere- tahdis edip dedi ki: Bize Abdurrezzak haber verdi, bize Ma'mer
Zühri’DEN haber verdi, o Salim'den, o İbn Ömer’DEN şöyle dediğini rivayet etti:
Her hangi bir adam Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hayatta iken bir
rüya görecek olursa, onu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e anlatırdı.
Ben de Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e anlatacağım bir rüya görmeyi
temenni ettim. Ben genç bekar delikanlı idim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) hayatta iken mescitte uyuyordum. Rüyamda sanki iki meleğin beni alıp
cehenneme götürdüklerini gördüm. Etrafının kuyunun etrafı gibi çevrilmiş
olduğunu, kuyunun çıkrığının takıldığı iki direk gibi iki direğinin olduğunu,
içinde tanıdığım bazı insanların da bulunduğunu gördüm. Bu sefer ateşten
Allah'a sığınırım, ateşten Allah'a sığınınm, ateşten Allah'a sığınınm demeye
koyuldum. Sonra o iki melekle bir melek karşılaştı. Bana: Sen korkma, dedi.
Bunun üzerine rüyamı Hafsa'ya anlattım. Hafsa da onu Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e anlattı. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de:
"Abdullah ne iyi adamdır. Bir de geceleyin namaz kılsa" buyurdu.
Salim dedi ki: Bundan
sonra Abdullah çok az dışında geceleyin uyumamaya başladı.
Diğer tahric: Buhari,
1121, 1122, 3738, 3739, 3740, 3741 -muhtasar-, 7028, 7029, 7030, 7031; İbn
Mace, 3919
AÇIKLAMA: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) hayatta iken mescitte uyurdu." Bunda
mescitte uyumakta kerahet yoktur diyen Şafii mezhebine ilim adamları ve onlara
muvafakat edenlerin lehine delil vardır.
"Çıkrığın konulduğu
iki direği olan bir kuyu." Kasıt, kuyunun ke')arına dikilen ikisi üzerinde
de makaranın yan tarafındaki demirin yerleştirildiği direklerdir. Bu açıklamayı
İbn Dureyd yapmıştır. Halil dedi ki: Bunlar kuyu etrafında bina edilen ve
üzerine (çıkrık) ekseninin döndüğü tahta parçasının konulduğu iki direktir.
Mihver (eksen) ise makaranın üzerinde döndüğü demire denilir.
"Korkma" yani
senin için korkacak bir şey yok. Sana bir zarar dokunmaz.
"Abdullah ne iyi
adamdır. Bir de
6321- .. ./3- Bize
Abdullah b. Abdurrahman ed-Darimi tahdis etti, bize el-Firyabi'nin damadı Musa
b. Halid, Ebu İshak el-fezari'den haber verdi, o Ubeydullah b. Ömer'den, o
Nafi'den, o İbn Ömer’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Ben gece mescitte
kalıyordum. Eşim de yoktu. Rüyamda sanki bir kuyuya götürüldüğümü gördüm
diyerek Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem}'den Zühri'nin Salim'den, onun
babasından diye rivayet ettiği hadis ile aynı manada hadisi zikretti.
AÇIKLAMA: "el-Firyabi'nin
damadı Musa b. Halid" burada hı ve te harfleri fethalı "haten:
damat" kızının kocası demektir. el-Firyabi nisbetinde fe harfi kesrelidir.
Ona el-feyriyabi ve el-ferayabi de denilir. Bunlar üç meşhur şekil olup bilinen
bir şehir olan firyab'a nisbetlidir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
32- ENES Bin MALiK
(r.a.)'ıN BAZı FAZiLETLERi BABı