SAHİH-İ MÜSLİM |
SAHABE |
26- CABİR'İN BABASI
ABDULLAH BİN AMR BİN HARAM (R.A.)'IN BAZI FAZİLETLERİ BABI
6304-129/1- Bize Ubeydullah b. Ömer el-Kavfıriri ve Amr en-Nakid
-ikisi- Süfyan’DAN tahdis etti. Ubeydullah dedi ki: Bize Süfyan b. Uyeyne
tahdis edip dedi ki: İbnul Münkedir'i şöyle derken dinledim: Cabir b.
Abdullah'ı şöyle derken dinledim: Uhud gününde üzeri örtülü olduğu halde ve
bazı azalan kesilmiş olarak babam getirildi. Üzerindeki örtüyü kaldırmak
istedim kavmim bunu bana yasakladı. Sonra yine üzerindeki örtüyü kaldırmak
istedim kavmim yine bunu bana yasakladı. Bu sefer Rasulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) onu kaldırdı -yahut verdiği emir üzerine kaldırıldı-o Ağlayan bir
kadının -ya da feryad eden bir kadının- sesini işitince: "Bu kim" buyurdu.
Amr'ın kızı -yahut kız kardeşi- dir, dediler. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Neden
ağlıyor ki? Melekler
kaldırılıncaya kadar kanatları ile onu gölgelendirmeye devam etti"
buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
1293,2816 -buna yakın-; Nesai, 1841
6305-130/2- Bize
Muhammed b. el-Müsenna tahdis etti ... Cabir b. Abdullah dedi ki: Uhud gününde
babam isabet aldı (şehid oldu). Ben de yüzü üzerinden örtüyü açıp ağlamaya
başladım. Etrafımdakiler beni teskin etmeye 'koyuldular. Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ise bana bunu yapmamamı söylemiyordu. Bu sefer Amr'ın kızı
Fatıma onun için ağlamaya başladı. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bunun üzerine: "Onun için ağlasın yahut ağlamasın. Siz onu kaldınncaya
kadar melekler kanatları ile onu gölgelenidirip durdu." buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
1244,4080 -muhtasar-; Nesai, 1844;
6306- .. ./3- Bize Abd
b. Humeyd tahdis etti, bize Ravh b. Ubade tahdis etti, bize İbn Cureyc tahdis
etti. [H.] Bize İshak h. İbrahim de tahdis etti, bize Abdurrezzak haber verdi,
bize Ma'mer tahdis etti. (İbn Cureyc'le) ikisi Muhammed b. el-Münkedir'den
rivayet etti, o Cabir'den bu hadisi nakletti. Ancak İbn Cureyc'in hadisinde
melekler ile ağlayan kadının ağlamasından söz edilmemektedir.
Diğer tahric: Abd b. Humeyd'in
hadisini Buhari, 1244 -muallak olarak-; İshak b. İbrahim'in hadisini Yalnız
Müslim rivayet etmiştir
6307- .. ./4- Bize
Muhammed b. Ahmed b. Ebu Halef tahdis etti, bize Zekeriya b. Adiyy tahdis etti,
bize Ubeydullahb. Amr Abdulkerim'den haber verdi, o Muhammed b.
el-Münkedir'den, o Cabir'den şöyle dediğini rivayet etti: Uhud günü babam burnu
ve kulakları kesilmiş olarak getirildi ve Nebi {Sallallahu aleyhi ve Selleml'in
önüne konuldu. Sonra hadisi öncekilerin hadisine yakın olarak zikretti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (6304)
"Babam üstü örtülü ve azalan kesilmiş olduğu halde getirildi."
Hadisteki "musecca:
örtülü, örtülmüş" demektir. Mim harfi ötreli, şeddesiz olmak üzere se
kesreli "musile" ise organları yahut burnu yahut kulağı yahut
cinsiyet organı ve buna benzer azaları kesilmiş olması halini anlatmak için
kullanılır. İsim "müsle" dir. Şeddeli olarak "mussile" ise
mubalağa ifade eder. Ama burada rivayet şeddesiz (musile)dir.
"Kaldırılıncaya
kadar melekler kanatları ile onu gölgelendirip durdu."
Kadı lyaz dedi ki: Bunun
Allah'ın lütfunu ve ondan razı oluşunu, onun için hazırlanmış olan lütuf ve
ikramları müjdelemek maksadı ile üzerinde kalabalık bir şekilde yığılmış
olmalarından ötürü olma ihtimali vardır. Onlar onun için ikram ve gelişine
sevinmek üzere üzerine kalabalık bir şekilde toplandılar. Yahut da kokusu ya da
bedeni değişmesin diye güneşin sıcağına karşı onu gölgelendirdiler.
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in (6305) 'onun için ağlasın yahut ağlamasın ... "
buyurması da şu demektir: Onun için ağlayıp ağlamaması arasında bir fark
yoktur. Melekler onu hep gölgelendirdiler. Yani onun için bu ve bunun dışında
pek çok lütuf ve ihsanlar tahakkuk etmiş bulunuyor. Böyle birisi için ağlamamak
gerekir. Bu da ona bir tesellidir.
(6307)
"Abdulkerim'den o Muhammed b. el-Münkedir'den o Cabir'den"
diyarımızdaki bütün nüshalarda bu şekildedir. Kadı Iyaz dedi ki: İbn Mahan'ın
nüshasında: Muhammed b. el-Münkedir'in yerine Muhammed b. Ali b. Huseyn,
Cabir’DEN diye kaydedilmiştir. el-Ceyani dedi ki: Doğrusu birincisidir. Ebu
Suud ed-Dimeşki'nin zikrettiği de bu rivayettir.
"Babam burnu ve
kulakları kesilmiş olarak getirildi." Halil dedi ki: Ced': burun ve
kulak(lar)ın kesilmesi demektir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
27- CULEYBİB
{R.A.)'IN BAZI FAZİLETLERİ BABI