SAHİH-İ MÜSLİM |
SAHABE |
24- SA'D BİN MUAZ
(R.A.)'IN BAZI FAZİLETLERİ BABI
6295-123/1- Bize Abd b. Humeyd tahdis etti, bize Abdurrezzak haber verdi, bize İbn
Cureyc haber verdi, bana Ebu
Zubeyr'in haber verdiğine göre o Cabir b. Abdullah'ı şöyle
derken dinlemiştir: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) -Sa'd b. Muaz'ın cenazesi önlerinde durduğu halde-: "Bunun için
Rahmanın arşı sarsıldı" buyurdu.
Diğer tahric: Tirmizi, 3848
6296-124/2- Bize Amr en-Nakid tahdis
etti, bize Abdullah b. İdris el-Evdi tahdis etti,
bize P;meş, Ebu Süfyandan tahdis etti, o
Cabir'den şöyle dediğini rivayet etti: Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Sa'd
b. Muaz'ın ölümü dolayısı ile Rahmanın arşı
sarsıldı" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 3803; İbn Mace, 158;
6297-125/3- Bize
Muhammed b. Abdullah er-Ruzzı tahdis
etti ... Enes b.
Malik'in tahdis ettiğine göre onun -yani Sa'd'ın-
cenazesi (musallaya) konulmuş iken- : "Onun için Rahmanın arşı
sarsıldı" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in:
"Sa'd b. Muaz'ın ölümü
dolayısı ile Rahmanın arşı sarsıldı" buyruğunun te'vili
hususunda ilim adamları ihtilaf etmişlerdir; Bir kesim bu hadis zahirinden
anlaşıldığı üzeredir. Arşın sarsılması ise Sa'd'ın
ruhunun gelişi sebebi ile sevinçtendir. Yüce Allah da arşda
bu halin meydana gelmesini sağlayacak şekilde bir temyiz (ayırdetme
kabiliyeti) yaratmıştır ve bunun önünde bir engel yoktur, demişlerdir. Nitekim
yüce Allah: "Öyleleri de vardır ki Allah korkusundan yuvarlanırlar."
(Bakara, 74) Bu görüş hadisin zahirinden anlaşılandır. Tercih edilen de budur.
el-Mazeri dedi ki: Bazıları hadis hakikati üzeredir
ve arş onun ölümünden dolayı sarsılmıştır, demişlerdir. Bu akıl bakımından
inkar olunmaz. Çünkü arş da cisimlerden bil cisimdir. Onun için de hareket de
hareketsizlik de mümkündür. Ama yüce Allah arşın sarsılmasını melekler için
onun ölümünün bir alameti olarak tesbit edilmiştir
denilmesi hali dışında bundan dolayı Sa'd'ın herhangi
bir fazileti sözkonusu olmaz.
Diğerleri de şöyle
demişlerdir: Maksat arş ehlinin sarsılmasıdır. Bunlar da onu taşıyanlar ile
onların dışındaki diğer meleklerdir. Burada muzaf
hazfedilmiş olmaktadır. Sarsılmasından maksat da sevinmek ve güzel kabul ile
karşılamaktır. Arapların: Filan kişi keremkarlıklar
dolayısı ile sarsılır ifadeleri de buradan gelmektedir. Onlar bunu söylerken
vücudunun sarsılıp hareket ettiğini anlatmak istemezler. Bununla onun bu
güzelliklerden memnun olduğunu, onlara yöneldiğini kastederler.
el-Harbi dedi ki: Bu onun
vefatının ta'zim edildiğinden kinayeli bir
anlatımdır. Nitekim araplar bir büyük işi en büyük
bir şeye nisbet ederek: Filanın ölümü dolayısı ile
yer karardı, onun için kıyamet koptu derler.
Bir topluluk da şöyle
demiştir: Kasıt cenazenin teneşirinin naaşının
sarsılmasıdır. Bu ise batıl bir görüştür. Müslim'in zikrettiği bu rivayetlerin
açık ifadeleri bu görüşü reddetmektedir. Çünkü bu rivayetlerde "ölümü
dolayısı ile Rahmanın arşı sarsıldı" buyurulmaktadır.
Bunların böyle bir te'vili kabul etmelerinin sebebi
ise Müslim'de bulunan bu rivayetlerin onlara ulaşmamış olmasıdır. Allah en iyi
bilendir.
6298- 126/4- Bize
Muhammed b. el-Müsenna ve İbn
Beşşar tahdis edip dedi ki:
Bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu'be, Ebu İshak'dan
şöyle dediğini tahdis etti: el-Bera'yı şöyle derken
dinledim: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e ipekten bir hulle
(altlı üstlü takım elbise) hediye edildi. Ashabı yumuşaklığına hayran kalarak
ona dokunmaya başladılar. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Siz bunun yumuşaklığına mı hayran kaldınız? Yemin ederim Sa'd b. Muaz'ın cennetteki
mendilleri dahi bundan hayırlı ve yumuşaktır" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 3802
6299- .. ./5- Bize Ahmed b. Abde ed-Dabbi tahdis etti, bize Ebu Davud tahdis
etti, bize Şu'be tahdis
etti, bana Ebu İshak haber verip dedi ki: el-Bera b. Azib'i şöyle derken dinledim: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
ipek bir elbise getirildi deyip hadisi zikretti. Sonra İbn
Abde dedi ki: Bize Ebu Davud haber verdi, bize Şu'be tahdis etti, bana Katade Enes b. Malik'den o Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den buna yakın olarak ya da
aynısını tahdis etti.
6300- .. ./6- Bize
Muhammed b. Amr b. Cebele tahdis
etti, bize Umeyye b. Halid tahdis etti, bize Şu'be bu hadisi
her iki isnad ile birlikte Ebu
Davud'un rivayeti gibi tahdis
etti.
6301-127/7- Bize Zuheyr b. Harb tahdis etti, bize Yunus b. Muhammed tahdis
etti, bize Şeyban Katade'den
tahdis etti, bize Enes b. Malik'in tahdis ettiğine göre Resulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
sündüs (ince ipekiden bir cübbe hediye edildi.
Kendisi ipek kullanmayı yasaklıyordu. İnsanlar ona hayran kalınca O:
"Muhammed'in canı elinde olana yemin ederim ki şüphesiz Sa'd b. Muaz'ın cennetteki
mendilleri bundan güzeldir" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 2615, 3248
6302- .. ./8- Bunu bize
Muhammed b. Beşşar tahdis
etti, bize Salim b.
Nuh tahdis
etti, bize Ömer b. Amir, Katade'den tahdis etti, o Enes'den rivayet
ettiğine göre Dlimetu'l-Cendel'in
Ukeydir'i Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
bir hulle hediye etti deyip buna yakın olarak hadisi
zikretmekle birlikte hadiste "ipeği yasaklıyordu" ibaresini
zikretmedi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (6298)
"Ashabı ona dokunmaya başladılar ... 'Sa'd b. Muaz'ın cennetteki mendilleri bundan hayırlı ve daha
yumuşaktır' buyurdu." Menadil: mendiller mim
harfi kesreli olarak "mindil"in çoğuludur.
Elde taşınılan bildik şeydir. İbnu'l-Pirabi, ibn Faris
ve başkaları dedi ki: Bu kelime taşımak demek olan "nedı"
den türemiştir. Çünkü mendil birinden diğerine nakil edilir. Bunun kir
anlamındaki "nedı" den türediği de
söylenmiştir. Arap dil bilginlerinin, dedikleri üzere "teneddeltü
bil mindil: mendil ile sildim" denilir. Cevheri
dedi ki: Yine aynı şekilde "temendeltu: mendil
kullandım" da denilir. Ama Kisai bu kullanımı
kabul etmemektedir. Aynı şekilde "temeddeltü"
de denilir.
ilim adamları der ki: Bu
Sa'd'ın cennetteki makamının büyüklüğüne ve onun
orada kullandığı elbiselerin en alt seviyede alanının dahi bundan hayırlı
olacağına bir işarettir. Çünkü mendil elbiselerin en önemsiz alanıdır. Zira
mendil, kider ve bu gibi işler için hazırlanmıştır.
Başka elbiseler için ondan üstündür.
Hadiste Sa'd'ın cennetlik olduğu da tesbit
edilmektedir.
Bu hadiste (2698), Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ipekten bir hulle
hediye edildi" diğer rivayette (2698) "ipek bir elbise"
diğerinde ise (2301) "cübbe" denilmektedir.
Kadı Iyaz
dedi ki: Cim ve be ile cübbe rivayeti diğer rivayette açıkça belirtildiği gibi
verilen hediyenin tek bir elbise oluşundan dolayıdır. Çoğunluğun söylediğine
göre ise hulle ancak biri diğerinin üzerine geçen iki
elbiseden ibarettir diyenlerin kanaatine göre burada "hulle"
doğru tabir değildir. Ama hulle katlanmış halinden
yeni çözülmüş (hal edilmiş) yeni tek bir elbisedir diyenlerin kanaatine göre bu
da sahih olur. Siyer kitaplarında ise gelen bu hediyenin bir kaftan olduğu
belirtilmektedir.
(2302) "Dlimetu'l-Cendel'in Ukeydir'i hediye etti" sözüne gelince, Ukeydir'in durumu müslüman
oluşundaki ilim adamlarının farklı görüşü, nesebi, Dlime'nin
dal harfi fethalı (devme) ve ötreli söylenebileceği
ile ilgili açıklamalar ve nerede olduğunu daha önce me
gazi kitabında açıklamış bulunuyoruz. İpek ile ilgili hükümler ise libas
(giyim) kitabında açıklanmış idi. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
25- EBU DÜCANE
SİMAK BİN HARAŞE (R.A.)'IN BAZI FAZİLETLERİ BABI