SAHİH-İ MÜSLİM |
SAHABE |
20- EBU TALHA EL-ENSARİ
(R.A.)'İN FAZİLETLERİNDEN BAZISINA DAİR BİR BAB
6272-107/1- Bana
Muhammed b. Hatim b. Meymun tahdis etti... Enes dedi ki: Ebu Talha'nın Um Süleym'den
bir oğlu öldü. Um Süleym yakınlarına: Ebu Talha'ya oğlundan -ben ona söz
etmedikçe- siz söz etmeyin, dedi.
Derken Ebu Talha gelince
önüne
Um Süleym hamile kaldı.
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir seferde iken Um Süleym de O'nunla
beraberdi. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir seferden dönüp de
Medine'ye geldiği taktirde geceleyin Medine'ye girmezdi. Medine'ye
yaklaştıkları vakit de Um Süleym'i doğum sancısı tuttu. Bu sebeple de Ebu Talha
onun yanında kaldı. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ise yoluna gitti.
Enes dedi ki: Ebu Talha
dedi ki: Şüphesiz Rabbim sen de biliyorsun ki ben dışarı çıktığı zaman Rasulün
ile birlikte dışarı çıkmaktan, girdiği zaman O'nunla birlikte girmekten hoşnut
olurum. Gördüğün durum sebebi ile burada kaldım.
Um Süleym dedi ki: Ey
Ebu Talha! Az önce duyduğum ağrıları artık duymuyorum. Haydi yola koyul, dedi.
Bunun üzerine biz de yola koyulduk. (Enes) dedi ki: Her ikisi de Medine'ye
vardıklarında doğum sancısı onu yakaladı ve bir erkek çocuk doğurdu. Annem
bana: Ey Enes! Sen bunu
(Enes) dedi ki: Yüzünü
sıvazladı ve ona Abdullah adını verdi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
6273- .. ./2- Bize Ahmed
b. Hasan b. Hiraş tahdis etti ... Bize Malik b. Enes tahdis edip dedi ki: Ebu
Talha'nın bir oğlu öldü deyip hadisi aynen rivayet etti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (6272) Um
Süleym'in kocası Ebu Talha'dan olma oğullarının ölümü ile ilgili hadisin şerhi daha
önce edep Kitabı'ndageçmiş bulunmaktadır. Um Süleym'in emanet örneğini vermesi
ilminin, faziletinin kemaline, imanının ve iİminan ve huzurunun büyüklüğüne
delildir.
İlim adamlarının,
dediklerine göre vefat eden bu çocuk, Nuğayr denilen kuşun sahibi Ebu Umeyr
idi.
"Onu doğum sancısı
yakaladı." Mahad, doğum ağrıları ve sancısı demektir.
Hadisten anlaşılan
hükümlere gelince:
1. Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in duası kabul edilmiş ve o
2; Ebu Talha'nın açık
bir kerameti ve Um Süleym'in faziletleri de görülmektedir.
3. Doğan çocuğun tahniki
ve tahnik yapması için salih bir adama götürülmesi, doğduğu gün çocuğa isim
vermenin caiz olduğu, Abdullah adını vermenin de müstehap olduğu
4. Yolculuktan gelen bir
kimse eğer önceden ailesi geldiğini bilmiyorsa geceleyin girmesinin mekruh
olduğu
5. Hayvanı başkalarından
ayırd edilmesi ve onu kaybolması halinde bulanın geri vermesi için tanınması
maksadı ile dağlanmasının caiz olduğu
6. Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in mütevaziliği ve eli ile hayvanları dağladığı bu hadisten
anlaşılan hükümler arasındadır.
6274-10811- Bize Ubeyd
b. Yaiş ve Muhammed b. el-Ala el-Hemdani tahdis edip dedi ki: Bize Ebu Usame,
Ebu Hayyam'dan tahdis etti. (H.) Bize Muhammed b. Abdullah b. Numeyr de -lafız
ona ait olmak üzere- tahdis etti, bize babam tahdis etti, bize Ebu Hayyam
et-Teymi, Yahya b. Said Ebu Zür' a’DAN tahdis etti, o Ebu Hureyre’DEN şöyle dediğini
rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Bilal'e
Diğer tahric: Buhari,
1149
AÇIKLAMA: "İster
gecenin ister gündüzün herhangi bir saatinde tam bir abdest altığım taktirde
... " burada "Allah'ın benim için kılmayı yazdığı" benim için
taktir ettiği anlamındadır.
Hadisten şu hükümler
anlaşılmaktadır:
1. Abdest aldıktan sonra
namaz kılmanın fazileti -ki bu sünnettir- ayrıca güneşin doğuşu esnasında
istiva (göğün tam ortasında) olduğu ve battığı sırada sabah ve ikindi
namazlarından sonra da kılınması mübahtır. Çünkü sebebi olan bir namazdır.
Mezhebimizin görüşü budur.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
22- ABDULLAH BİN
MESUD VE ANNESİ (R.A.)'NIN BAZI FAZİLETLERİNE DAİR BİR BAB