SAHİH-İ MÜSLİM

FAZİLETLER

 

39- NEBİ (S.A.V.)'E BAKMANIN VE O'NU GÖRMEYİ TEMENNİ ETMENİN FAZİLETİ BABI

 

6082-142/1- Bize Muhammed b. Rafi' tahdis etti, bize Abdurrezzak tahdis etti, bize Ma'mer, Hemmam b. Münebbih’DEN şöyle dediğini haber verdi: Bu(rılar) Ebu Hureyre'nin Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den diye tahdis ettikleridir deyip aralarında şu hadisin de yer aldığı çeşitli hadisler zikretti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle de buyurdu: "Muhammed'in nefsi elinde olana yemin ederim ki, birinizin üzerinden beni görmeyeceği bir gün gelecek, sonra da beni kendileri ile birlikte görmesi onun için ailesinden de malından da daha sevdiği bir şey olacaktır."

 

Ebu İshak dedi ki: Bana göre anlam kendileri ile birlikte beni görmesi, ailesinden de malından da daha çok sevdiği bir şey olacaktır şeklindedir. Kanaatime göre bunda takdim ve tehir vardır.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          "Muhammed'in nefsi elinde olana yemin ederim ki birinizin üzerinden ... takdim ve tehir vardır."

 

Ebu İshak' ın bu söyledikleri Kadı lyaz' ın da söylediklerinin ve başkasını da eklemediği sözlerin aynısıdır. Kadı lyaz dedi ki: İfadenin takdiri: Onlarla birlikte beni görmesi onun için aile halkından ve malındanda daha sevdiği bir şeyolacak ama beni göremeyecektir şeklindedir. Nitekim Said b. Mansur'un Müsned'inde de bu şekildedir: Andalsun birinizin üzerinden öyle bir gün gelecek ki beni görmek onun için ailesinin ve malının bir mislinin kendisine ait olmasından daha çok seveceği bir şeyolacak sonra da beni göremeyecektir. Yani onun beni görmesi ona göre ailesinden ve malından daha faziletli ve daha değerli olacaktır. Kadı lyaz'ın açıklamaları bunlardır.

 

Göründüğü kadarı ile "beni görmesi" takdim edilmiş bir ifadedir. ''Aile halkından. .. sonra beni göremeyecektir" ise tehir edilmiş bir ifadedir. "Onlarla birlikte" lafzı da zahiri üzeredir ve yerinde kullanılmıştır. İfadenin takdiri de şu şekildedir: Sizden birinizin üzerinden öyle bir gün gelecek ki beni bir an görüp ondan sonra görmeyecek dahi olsa onun için aile halkından ve malından -birlikte- daha sevimli olacaktır.

 

Hadisten maksat ise onları oldukça değerli meclisinden ayrılmamaya, yolculuk halinde iken de ikamet halinde iken de O'nun edepleri ile edeplenmek, şer'i hükümlerini öğrenip başkalarına tebliğ etmek için bellemek maksadı ile O'nu görmeye, yanından ayrılmamaya teşvik etmektir. Bir de onlara O'nu daha çok görmek, O'nunla birlikte daha çok bulunmak hususunda kusur işlediklerinden ötürü pişman olacaklarını onlara bildirmektir. Nitekim Ömer (radıyallahu anh)'ın: Çarşı pazarlarda alışveriş yapmak beni oyaladı" demesi bu türdendir. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

40- İSA (A.S.)'IN FAZİLETLERİ BABI