SAHİH-İ MÜSLİM

FAZİLETLER

 

30- NÜBÜVVET MÜHRÜNÜN SABİT OLDUĞU, BU MÜHRÜN NİTELİKLERİ VE NEBİ (S.A.V.)'İN VÜCUDUNDAKİ YERİ BABI

 

6038-110/1- Bize Muhammed b. el-Müsenna tahdis etti, bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu'be, Simak’DEN şöyle dediğini tahdis etti: cabir b. Semura'yı şöyle derken dinledim: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sırtında bir güvercin yumurtasını andıran bir mühür gördüm.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

6039- .. ./2- Bize İbn Numeyr de tahdis etti, bize Ubeydullah b. Musa tahdis etti, bize Hasan b. Salih, Simak'den bu isnad ile aynısını haber verdi. 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

6040-111/3- Bize Kuteybe b. Said ve Muhammed b. Abbad da tahdis edip dedi ki: Bize Hatim -ki o b. İsmail'dir- el-Ca'd b. Abdurrahman'dan şöyle dediğini tahdis etti: es-Saib b. Yezid'i şöyle derken dinledim: Teyzem beni Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e götürdü ve: Ey Allah'ın Resulü! Benim kızkardeşimin oğlu rahatsızdır, dedi. O da başımı sıvazladı ve benim için bereketle dua etti. Sonra abdest aldı. Abdest suyundan bir miktar içtikten sonra O'nun sırtının arkasında durdum. İki omuzu arasındaki çadır düğmesini andıran mührüne baktım.

 

Diğer tahric: Buhari, 190,3540,5670,6352; Tirmizi, 3643

 

 

 

6041-112/4- Bize Ebu Kamil tahdis etti, bize Hammad -yani b. Zeyd- tahdis etti. (H.) Bana Suveyd b. Said de tahdis etti, bize Ali b. Mushir tahdis etti. (Hammd ile) ikisi Asım el-Ahvel'den rivayet etti. (H.) Bana Hamid b. Ömer el-Bekravi de -lafız ona ait olmak üzere- tahdis etti, bize Abdulvahid -yani b. Ziyad- tahdis etti, bize Asım, Abdullah b. Sercis’den şöyle dediğini tahdis etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i gördüm, O'nunla beraber ekmek ve et -yahut tirit, dedi- yedim. (Asım) dedi ki: Ben ona: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) senin için mağfiret diledi mi, dedim. Evet, hem benim için hem senin için, dedi. Sonra da şu: "Hem kendi günahın için mağfiret dile hem de erkekkadın bütün müminler için" (Muhammed, 19) ayetini okudu.

(Abdullah) dedi ki: Sonra arkasından dolandım ve iki kürek kemiği arasında sol kürek kemiğinin yakınında üzerinde siğilleri andıran benler bulunan parmakları bir araya getirilmiş bir ele benzeyen nübüvvet mührüne baktım.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          (6037) "Kürek kemiği yanında mührü vücuduna benzer güvercin yumurtası gibi gördüm." Bir rivayette (6040) "omuzları arasında çadır düğmesi gibi" denilmektedir. Bir diğer rivayette (6041) "iki kürek kemiği arasında sol kürek kemiğinin yanında ... nübüvvet mührüne baktım" denilmektedir.

 

Güvercin yumurtası bilinen yumurtasıdır. "Zirrül hacere: çadır düğmesi" ise birinci kelimesi ze, sonra re harfi iledir. "hacele" ise ha ve cim harfleri fethalı olarak telafuz edilir. Sahih ve meşhur söyle yi Ş budur. Bundan maksat ise "hical"in çoğuludur. Hical ise büyükçe düğmeleri ve ilikleri bulunan kubbe (şeklindeki çadır) gibi meskene denilir. Cumhurun söylediği doğru ve meşhur olan açıklama budur. Kimisi ise hacele ile bilinen kuş (keklik) kastedilmiştir. Zirrinden kasıt ise yumurtasıdır, demiştir. Bu açıklamayı Tirmizi işaret etmiş olmakla birlikte ilim adamları bu açıklamayı kabul etmemiştir.

 

Hattabi dedi ki: Bu kelime ze harfinden önce re ile de rivayet edilmiştir. (Riz şeklinde) o taktirde yumurta kastedilir. Nitekim çekirge kuyruğunu yere sıkıştırıp yumurtladığı zaman re harfi fethalı ze harfi şeddeli olmak üzere "errezzet" denilir.

 

Buhari'nin Sahihi'ndeki rivayete göre nübüvvet mührü, vücudunda bir parça yüksekçe bir et parçası şeklinde idi.

 

"Nağidu ketifihi: sol kürek kemiğinin başı" cumhurun, dediklerine göre bu kürek kemiğinin üst tarafıdır. Bir diğer açıklamaya göre üst tarafındaki ince kemiktir. Hareket edince görünen kısmının olduğu da söylenmiştir.

 

"cum'" cim harfi ötreli, mim harfi sakin olarak parmakları biraraya getirilmiş el demektir. Hı harfi kesreli olarak "hilan" ise vücutta görülen benler anlamındadır.

 

Kadı Iyaz dedi ki: Bu rivayetler nübüvvet mührünün O'nun vücudunda güvercin yumurtası büyüklüğünde bir parça yüksek olduğu hususunda birbirine yakın ve ittifak halindedir. Bu aynı zamanda keklik yumurtası ile çadır düğmesine yakın bir büyüklük demektir.

 

Parmakları bir araya getirilmiş el ile yüksekçe bir et parçası şeklindeki rivayetin zahiri ise buna muhalif görünüyor ise de bu rivayetler de sayıca daha çok olan rivayetlere göre yorumlanır. Böylelikle bunun da anlamı parmakları biraraya getirilmiş bir el şeklinde ama ondan daha küçük güvercin yumurtası büyüklüğünde demek olur. Kadı Iyaz dedi ki: Bu mühür iki meleğin iki kürek kemiğinin aralarını açmalarının bıraktığı bir izdir. Ancak onun bu açıklaması zayıf hatta batıldır. Çünkü melekler O'nun göğsünü ve karnını yarmışlardı. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

31- NEBİ (S.A.V.)'İN SIFATI, PEYGAMBER OLARAK GÖNDERİLMESİ VE YAŞI HAKKINDA BİR BAB