SAHİH-İ MÜSLİM

FAZİLETLER

 

24- NEBi (S.A.V.)'İN SAÇLARINI SALMASI VE AYIRMASI HAKKINDA BİR BAB

 

6016-90/1- Bize Mansur b. Ebu Müzahim ve Muhammed b. Cafer b. Ziyad tahdis etti. Mansur bize İbrahim -yani b. Sa'd- tahdis etti, derken, İbn Cafer haber verdi, dedi. O İbn Şihab'dan, o Ubeydullah b. Abdullah'dan, o İbn Abbas’DAN şöyle dediğini rivayet etti: Kitap ehli saçlarını salıyorlar, müşrikler de başlarını (saçlarını) ortadan ayırıyorlardı. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ise hakkında kendisine emir verilmeyen hususlarda Kitap Ehli'ne muvafakat etmeyi severdi. Bu sebeple Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) saçlarını alnının üzerine saldı, daha sonra ise ayırdı. 

 

Diğer tahric: Buhari, 3558, 3944, 5917; Ebu Davud, 4188; Nesai, 5253; İbn Mace, 3632

 

 

 

6017- .. ./2- Bana Ebu Tahir de tahdis etti, bize İbn Vehb haber verdi, bana Yunus, İbn Şihab’DAN bu isnad ile buna yakın olarak haber verdi.

 

 

AÇIKLAMA:          (6016) "Kitap ehli saçlarını salıyorIardı. Müşrikler ise başlarını (saçlarını) ayınyorlardı... Sonra ayırdı."

 

Dil bilginleri der ki: Sedele: Saldı fiili muzari olarak dal harfi ötreli ve kesreli olmak üzere yesdülü ve yesdilu (salar) diye kullanılır. Kadı Iyaz da: Saç hakkında bu fiil saçın salınması, bırakılması demektir. Devamla dedi ki: İlim adamlarına göre bundan maksat saçın alnın üzerine salınması ve bir perçem gibi yapılması demektir. Nitekim bu fiil salınmaları ve yan taraflarından toplanmamaları halinde saç ve elbise hakkında da kullanılır. Fark (saçı ortadan ayırmak) ise saçın bir kısmını diğerinden ayırmak demektir. İlim adamları der ki: Saçları ayırmak sünnettir. Çünkü Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sonunda dönüp yaplığı budur. Açıkça anlaşıldığına göre O, vahiy emri ile buna dönmüştür. Çünkü hadisde: "Kendisine emir verilmeyen hususlarda kitap ehline uygun hareket etmeyi severdi" buyurulmaktadır. Kadı Iyaz dedi ki: Hatta kimi ilim adamı saçların salıverilmesi neshedilmiştir, bunu yapmak caiz olmadığı gibi alnının üzerine ve kulaklarına sarkıtması da caiz değildir, demişlerdir. Ama muhtemel olan saçları ayırmanın vacip olmayıp caiz olduğunun kastedildiğidir. Bununla birlikte saçlarını ayırmanın vahiy ile değil de kitap ehline muhalefet hususunda bir içtihad olma ihtimali de vardır. Bu durumda saçları ayırmak müstehap olur. İşte bundan dolayı selef bu hususta ihtilaf etmiş, onların bir kısmı saçlarını ayırırken diğer bir kısmı saçlarını kulaklarının üzerine salmıştır. Nitekim hadiste de Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in saçlarının uzaması halinde eğer ayrılabiliyorsa ayırdığı, değilse ayırmadığı belirtilmiştir. Malik: Erkeğin saçlarını ayırmasını daha çok severim, demiştir. Kadı Iyaz'ın ifadeleri bunlardır.

 

Velhasıl sahih ve tercih olunan saçları salmanın da ayırmanın da caiz olduğu ama ayırmanın daha faziletli olduğudur. Allah en iyi bilendir.

 

Kadı Iyaz dedi ki: İlim adamları Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e hakkında herhangi bir şey indirilmediği hususlarda kitap ehline muvafakat etmesinin yorumu hususunda ihtilaf etmişlerdir. Denildiğine göre O bu uygulamayı İslam'ın ilk dönemlerinde onları ısındırmak için ve putperestlere muhalefet hususunda onlara muvafakati tercih ettiği için yapmışlır. Allah onların kalplerinin ısındırılmasına ihtiyaç bırakmayıp İslam'ı diğer bütün diğer dinlere üstün kılınca bundan başka hususlarda onlara muhalefet etmeyi açıkça ortaya koymuştur. Ağaran saçların boyanması bunlar arasındadır. Başkaları da şöyle demişlerdir: Kendisine vahiy gönderilmemiş olduğu hususlarda onların şeriatlerine tabi olmasının emredilmiş olma ihtimali vardır. Ancak bu onların değişikliğe uğratmadıkları bilinen hususlarda sözkonusu olur. Bazı usül alimleri bu hadisi bizden önceki şeriati de bizim şeriatimizde ona muhalif bir hüküm varid olmadığı sürece bizim için şeriat olduğuna delil göstermişlerdir. Diğer bir kısmı ise: Aksine bu onların şeriatının bizim için de şeriat olmayacağına delildir, demişlerdir. Çünkü onlara muvafakat etmeyi severdi diyerek bunun daha hayırlı olduğuna işaret etmiştir. Eğer bizim için şeriat olmuş olsaydı ona uymak kesinleşirdi. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

25- NEBİ (S.A.V.)'İN NİTELİKLERİ VE YÜZÜ İTİBARİ İLE İNSANLARIN EN GÜZELİ OLDUĞU HAKKINDA