SAHİH-İ MÜSLİM

FAZİLETLER

 

21- NEBİ (S.A.V.)'İN KOKUSUNUN HOŞ, DOKUNMASININ YUMUŞAK OLDUĞU VE ONA EL SÜRMEK! ONUN EL SÜRMESİ İLE TEBERRÜK BABI

 

6006-7011- Bize Amr b. Hammad b. Talha el-Kannad tahdis etti, bize Esbat -ki o b. Nasr el-Hemdani'dir-, Simak'den tahdis etti, o Cabir b. Semura’DAN şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte ilk namazı kıldım. Sonra ailesinin yanına çıktı. Ben de O'nunla birlikte çıktım. Karşısına bir kaç çocuk çıkınca her birisinin yanaklarına elini sürmeye başIadı. Bana gelince benim de yanağıma dokundu, elinden bir serinlik yahut da bir attarın (kokucunun) sepetinden onu çıkartmış gibi bir koku hissettim. 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

6007-81/2- Bize Kuteybe b. Said de tahdis etti, bize Cafer b. Süleyman, Sabit'den tahdis etti, o Enes'den rivayet etti. (H.) Bana Zuheyr b. Harb da -lafız kendisine ait olmak üzere- tahdis etti, bize Haşim -yani b. el-Kasım- tahdis etti, bize Süleyman -ki o b. el-Muğire'dir- Sabit'den tahdis etti. Enes dedi ki: Ben, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in kokusundan daha hoş ne bir amber ne bir misk ne de başka herhangi bir şey koklamış değilim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in dokunmasından da daha yumuşak ne bir atlasa ne bir ipeğe dokunmuş değilim.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

6008-82/23- Bana Ahmed b. Said b. Sahr ed-Darimi de tahdis etti... Enes dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) aydınlık beyaz tenli idi. Teri inci gibi idi. Yürüdüğünde sağa sola meylederdi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in avucundan daha yumuşak ne bir atlasa ne bir ipeğe dokunmuş değilim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in kokusundan daha hoş ne bir misk ne de bir amber koklamış değilim. 

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          (6006) "İlk namaz" dan kasıt öğle namazıdır. "Vildan" küçük çocuklar demek olup tekili "velid" diye gelir. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in çocukların yanaklarını okşaması güzel ahlakı ve çocuklara merhameti, onlara yumuşak davranması açıklanmaktadır.

 

Bu hadislerde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in kokusunun hoş olduğu Beyan edilmektedir ki bu da yüce Allah'ın O'na ikramda bulunup verdiği bir üstünlüktü.

 

İlim adamları der ki: O hoş koku sürünmemiş olsa dahi bu hoş koku Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bir sıfatı idi. Bununla birlikte O, meleklerle karşılaşması, vahyi alması, müslümanlarla oturup kalkması dolayısıyla da kokusunun daha da hoş olması için çoğu zaman güzel koku kullanırdı.

 

"Bir attarın sepetinden çıkartılmış gibi" buradaki "cu' ne: sepet" cim harfi ötreli, ondan sonra hemzelidir. Hemzenin vav'a dönüştürülmesi (kalb edilmesi) ile terki de caizdir. Benzerlerinde olduğu gibi. çoğu kimse ya da çoğunluk "vav" harfine göre zikrederler. Kadı Iyaz dedi ki: Kelime hemzelidir. Hemzenin telaffuzu bazı hallerde terkedildiği de olur. Cevheri ise kelime vavlıdır, hemzeli de kullanılabilir, demiştir. Bu ise attaran (koku satıcısının) içinde eşyasının bulunduğu kaba denilir. Cumhur bunu böyle açıklamışlır. Kitabul Ayn sahibi ise bunu üstü kapalı yuvarlak bir sepetçik olduğunu söylemiştir.

 

(6007) "Ma şememtu: Koklamadım" Meşhur olan söyleyişe göre ilk mim kesrelidir. (Şemimtu) Ebu Ubeyd, İbnus Sikkit, el-Cevheri ve başkaları ise fethalı okuyuşunu (şementu) nakletmişlerdir.

 

(6008) "ezheruvlev: aydınlık beyaz" nurlu aydınlık beyaz demek olup renklerin en güzelidir.

 

"Teri inci gibi idi." Yani berraklığı ve beyazlığı onun gibiydi.

 

"Yürüdüğü zaman sağa sola meylederdi." Buradaki "tekeffee" hemzelidir, hemzesiz de söylenebilir. çoğu kimse bunun hemzesiz rivayet edildiğini ileri sürmekle birlikte durum, dedikleri gibi değildir. Şemir dedi ki: Bu sağa sola meyletti demektir. Geminin sağa sola meyl etmesi gibi. el-Ezheri ise şöyle demiştir: Bu bir hatadır. Çünkü bu böbürlenen bir kimsenin sıfalıdır. Bunun manası önüne doğru ve gitmek istediği yere doğru eğilmesi, meyletmesi anlamındadır. Nitekim başka bir rivayette: "yokuştan aşağı iner gibi (aşağıya doğru) meylederdi" denilmektedir.

 

Kadı Iyaz dedi ki: Eğer bu yaratılış ve doğuştan beraber getirilen bir özellik ise şemirin açıklamasının doğru olma ihtimali uzak değildir. Çünkü böyle bir yürüyüş bilerek ve kasten olursa yerilen bir hal olur.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

22- NEBİ (S.A.V.)'İN TER'İNİN HOŞ KOKULU OLDUĞU VE ONUNLA TEBERRÜK BABI