SAHİH-İ MÜSLİM

FAZİLETLER

 

20- NEBİ (S.A.V.)'İN GÜNAHLARDAN UZAK DURMASI, MÜBAH OLANDAN KOLAY OLANINI TERCİH ETMESİ, ALLAH'IN HARAM KILDIKLARININ ÇİĞNENMESİ HALİNDE DE ALLAH İÇİN ÖÇ ALMASI BABI

 

5999-77/1- Bize Kuteybe b. Said, Malik b. Enes'den kendisine okunan rivayetler arasından tahdis etti. (H.) Bize Yahya b. Yahya da tahdis edip dedi ki: Malik'e İbn Şihab'dan rivayetini okudum. O, Urve b. ez-Zubeyr'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in zevcesi Aişe (radıyallahu anha)'dan şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), iki işten birisini seçmekte serbest bırakılırsa günah olmadığı sürece mutlaka kolayolanlarını alırdı. Eğer günah ise insanlar arasında ondan en uzak kişi O olurdu. Aziz ve celil Allah'ın haram kıldığı bir hususun çiğnenmesi hali müstesna. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendisi adına öç almamıştır.

 

Diğer tahric: Buhari, 3560, 6126; Ebu Davud, 4785

 

 

 

6000- .. ./2- Bize Zuheyr b. Harb ve İshak b. İbrahim de birlikte Cerir'den tahdis etti. (H.) Bize Ahmed b. Abde de tahdis etti, bize Fudayl b. İyaz tahdis etti, (Cerir ile ikisi) Mansur'dan o Muhammed'den rivayet etti. Fudayl'ın rivayetinde: "İbn Şihab'dan" Cerir'in rivayetinde de "Muhammed ez-Zühri Urve’DEN o Aişe' den" denilmektedir. 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

6001- .. ./3- Bunu bana Harmele b. Yahya da tahdis etti, bize İbn Vehb haber verdi, bana Yunus, İbn Şihab’DAN bu isnad ile Malik'in hadisine yakın olarak haber verdi. 

 

Diğer tahric: Buhari, 6853

 

 

 

6002-78/4- Bize Ebu Kureyb tahdis etti. .. Aişe dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), biri diğerinden daha kolay iki işten birisini seçmekte muhayyer bırakıldı mı mutlaka günah olmadığı sürece daha kolayolanını seçerdi. Eğer günah olursa insanlar arasında ondan en uzak O olurdu.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

6003- .. ./5- Bunu bize Ebu Kureyb ve İbn Numeyr de birlikte Abdullah b. Numeyr'den tahdis etti, o Hişam'dan bu isnad ile "daha kolayolanını. .. (seçerdi)" ibaresine kadar zikredip bundan sonrasını zikretmediler.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

6004-79/6- Bunu bize Ebu Kureyb de tahdis etti ... Aişe dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) eli ile hiçbir şeyi ne bir kadını ne bir hizmetçiyi dövmedi. Allah yolunda cihad etmesi hali müstesna. Ona herhangi bir şekilde kötülük yapılmış ise hiçbir zaman bunu yapandan intikam almadı. Allah'ın haramlarından bir şeyin çiğnenmesi hali müstesna. O vakit de aziz ve celil Allah için intikam alırdı.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

6005- .. ./7- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe ve İbn Numeyr de tahdis edip dedi ki: Bize Abde ve Veki' tahdis etti. (H.) Bize Ebu Kureyb de tahdis etti, bize Ebu Muaviye tahdis etti, hepsi Hişam'dan bu isnad ile biri diğerine ziyade eyleyerek rivayet etti.

 

 

Diğer tahric: Ebu Bekr b. Ebu Şeybe ve İbn Numeyr'in hadisini İbn Mace, 1984; Ebu Kureyb'in hadisini Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          (5999) "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), iki iş arasında muhayyer bırakılacak olursa günah olmadığı sürece onların en kolayolanlarını alırdı. .. " bu hadisten anlaşıldığı na göre haram ya da mekruh olmadığı sürece daha kolay ve daha yumuşak olanı alıp yapmanın müstehap olduğu anlaşılmaktadır.

 

Kadı Iyaz dedi ki: Burada Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yüce Allah tarafından serbest bırakılması ihtimali vardır. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i hakkında iki cezanın bulunduğu bir hususta seçimde bulunmakta yahud da kendisi ile kafirler arasında savaşmaktan ve cizye almaktan birisini seçmekte ya da ümmeti hakkında ibadette olabildiğince çaba ve gayret harcamak ile yeteri kadarından ibaret olanını yapmaktan birisini seçmek hususunda serbest bırakılırdı. Kendisi de bütün bu hususlarda daha kolayolanı seçerdi.

 

(Kadı Iyaz devamla) dedi ki: Aişe (r.anha) validemizin: "Günah olmadığı sürece" sözü kafirlerin ve münafıkların onu seçmekte serbest bırakması halinde düşünülebilir. Eğer serbest bırakan şanı yüce Allah yahut müslümanlar ise buradaki istisna munkatı olur.

 

"Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'İn Allah'ın haram kıldığı bir hususun çiğnenmesi hali dışında nefsi için intikam almadı." Bir diğer rivayette (6004) "Ona bir kötülük yapılıp da o kötülüğü yapandan intikam almış değildir ... " Burada "nile minhu: O'na kötülük yapılması" O'na sözlü ya da fiili bir eziyette bulunulması demektir. Yüce Allah'ın haram kıldığı bir şeyin çiğnenmesi ise O'nun haram kıldığı bir işin işlenmesi demektir.

 

"Allah'ın haram kıldığı bir hususun çiğnenmesi hali müstesna." Bu munkatı bir istisna olup anlamı şudur: Ama Allah'ın haram kıldığı bir husus çiğnenecek olursa yüce Allah için bu işi yapandan intikam alır demektir.

 

Bu hadiste affetmek, hataları bağışlamak (hilm), eziyetlere tahammül etmek, haram olan bir işi ya da benzeri bir fiili işleyen kimseden yüce Allah'ın dini için intikam alıp o dine yardım etmek teşvik edildiği gibi ayrıca imamların (liderlerin, yöneticilerin) hakimlerin ve diğer evliya-i umurun (yönetim kAdemelerinde bulunan kimselerin) bu güzel ahlak ile ahlaklanmalarının, kendileri adına intikam almayarak yüce Allah'ın hakkını da ihmal etmemelerinin müstehap olduğu anlaşılmaktadır.

 

Kadı Iyaz dedi ki: ilim adamları hakimin kendisi lehine de kendisi lehine şahitlik yapmasının caiz olmadığı kimseler lehine de hüküm veremeyeceği hususu üzerinde icma etmişlerdir .

 

Aişe (radıyallahu anha)'nın: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) eli ile hiçbir şeyi ne bir kadını ne bir hizmetçiyi vurdu ... " Hadiste zevceye, hizmetciye ve bineğe vurmanın te' dib için mübah olsa bile terkedilmesinin daha faziletli olduğu anlaşılmaktadır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

21- NEBİ (S.A.V.)'İN KOKUSUNUN HOŞ, DOKUNMASININ YUMUŞAK OLDUĞU VE ONA EL SÜRMEK! ONUN EL SÜRMESİ İLE TEBERRÜK BABI