SAHİH-İ MÜSLİM |
FAZİLETLER |
19- NEBİ (S.A.V.)'İN
iNSANLARA YAKIN OLUŞU VE ONLARIN ONUN BEREKETİNDEN YARARLANMAK İSTEMELERİ BABI
5996-74/1- Bize Mücahid b. Musa, Ebu Bekr b. en-Nadr b. Ebu Nadr
ve Harun b. Abdullah birlikte Ebu Nadr’DAN
tahdis etti. Ebu Bekir dedi
ki: Bize Ebu Nadr -yani
Haşim b. el-Kasım- tahdis etti, bize Süleyman b. Muğire Sabit’DEN tahdis etti, o Enes b. Malik’DEN
şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem),
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
5997 -75/2- Bize
Muhammed b. Rafi' tahdis etti ... Enes dedi ki: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
berber traş etmekte iken ashabının O'nun etrafını
sardıklarını gördüm. Onlar {aralarından} bir adamın elinden başka bir yere bir
saç telinin dahi düşmesini istemiyorlardı.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
5998-76/3- Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe de tahdis etti ... Enes'den rivayete göre bir kadının akli bir rahatsızlığı
vardı. Bir gün: Ey Allah'ın Rasulü! Benim senin
tarafından görülmesini istediğim bir ihtiyacım var, dedi. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Um Fulan! Bak
hangi sokakta istiyorsan (geleyim) ve senin ihtiyacını göreyim" buyurdu.
Yollardan birisinde o kadın ihtiyacını görünceye kadar o kadınla başbaşa kaldı.
Diğer tahric: Ebu Davud,
4819
AÇIKLAMA: (5996)
"Rasuluilah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem),
Bu hadis-i şeriflerde Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in insanların arasına çıkması, hak ehli haklarına
kavuşsun, onların doğru yolu bulmak isteyenleri doğru yola girsin, fiil ve
hareketlerine tanık olup ona uysunlar diye insanlara ne kadar yakın durduğu
Beyan edilmektedir. İşte yöneticilerin de böyle olması gerekir.
Bu hadis-i şeriflerde:
1. Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
müslümanların maslahatı için kendisinin meşakkat
çekmeye sabredip katlandığı, kendisinden bir ihtiyacının görülmesini isteyen
yahut da elinin değmesi ve -zikrettikleri gibi- suya sokması sureti ile
bereketinden istifade etmek isteyenlerin istediklerini kabul ettiği
görülmektedir.
2. Buradan da salihlerin izleri ile teberrük edilebileceği anlaşıldığı
gibi ashab-ı kiramın Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
izleri ve etkileri ile teberrük etmeleri, aynı zamanda pek kerim olan o elini
kaplara sokmasının bereketinden yararlanmak, O'nun pek değerli saçını
teberrüken almak ve elini çabuk tutan bir kimsenin eline düşmesi dışında
saçının bir telinin dahi yere düşmesine fırsat vermeyecek kadar O'na ikramda
bulunmaları da Beyan edilmektedir.
3. Yine Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in O zayıf kadın ile birlikte (sokakta) durmak
sureti ile ne kadar mütevazı olduğu da açıklanmaktadır.
"Yollardan
birisinde onunla başbaşa kaldı." Yani gidip
gelinen bir yolda ihtiyacını görmesi için onunla birlikte durdu ve tenhada ona
fetva verdi. Buradaki başbaşa kalış yabancı bir
kadınla halvette kalmak değildir. Çünkü böyle bir yer insanların gidip
geldikleri bir yerdir. Onlar O'nu da o kadını da görüyodardı.
Ama kadının konuşmasını duymuyorlardı. Çünkü kadının sormak istediği mesele
açıklanmak istenmeyen bir mesele idi. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: