SAHİH-İ MÜSLİM

FAZİLETLER

 

4- RESULULLAH (S.A.V.)'İN YÜCE ALLAH'A TEVEKKÜLÜ, YÜCE ALLAH'IN DA ONU İNSANLARA KARŞI KORUMASI BABI

 

5909-13/1- Bize Abd b. Humeyd tahdis etti, bize Abdurrezzak haber verdi, bize Ma'mer, Zühri’DEN haber verdi, o Ebu Seleme'den, o Cabir'den rivayet etti. (H.) Bana Ebu İmran Muhammed b. Cafer b. Ziyad -lafız ona ait olmak üzere- detahdis etti, bize İbrahim -yani b. Sa'd- Zühri'den haber verdi. O Sinan b. Ebu Sinan ed-Dueli'den, o Cabir b. Abdullah'dan şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte Necit taraflarına doğru bir gazaya gittik. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) diken ağacı çok olan bir vadide bize yetişti. RasUlullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir ağacın altına inip konakladı, kılıcını da o ağacın dallarından birisine astı. İnsanlar da ağaçların altında gölgelenmek maksadı ile vadinin içinde etrafa dağıldı. 'Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ben uyumakta iken bir adam bana geldi. Kılıcı (mı) aldı. Uyandığımda o başımın üstünde ayakta duruyordu. Ansızın ve ben farketmeden kılıcın elinde kınından sıyrılmış olduğunu gördüm. Bana: Seni benden kim koruyabilecek, dedi. Ben: Allah, dedim. Sonra ikinci bir defa: Seni benden kim koruyabilecek, dedi, ben Allah, dedim. Bunun üzerine kılıcı kınına soktu. İşte o şu oturan adamdır" buyurdu.

Sonra Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona bir şey demedi. 

 

Diğer tahric: Buhari, 2910, 2913, 4134, 4135, 4136

 

 

 

5910-14/2- Bana Abdullah b. Abdurrahman ed-Darimi ve Ebu Sekr b. İshak da tahdis edip dedi ki: ... cabir b. Abdullah el-Ensari -ki Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabındandı- haber verdiğine göre o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte Necid taraflarında bir gazaya katıldı. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) geri döndüğünde o da onunla birlikte geri döndü. Bir gün kafile onlara yetişti. Sonra İbrahim b. Sad ve Ma'mer'in hadisine yakın olarak hadisi zikretti.

 

 

 

5911- .. ./3- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti ... Cabir dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte geldik. Nihayet Zaturrika denilen yere vardığımızda deyip Zühri'nin hadisi ile aynı manada rivayet etti ve: Sonra Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona bir şey demedi ibaresini zikretmedi.

 

 

AÇIKLAMA:          Bu babta Cabir (r.a.)'ın rivayet ettiği hadis yer almaktadır. Bu hadiste Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in tevekkülü ve şanı yüce Allah'ın onu insanlardan koruması Beyan edilmektedir. Nitekim yüce Allah: ''Allah insanlardan seni koruyacaktır" (Maide, 67) buyurmaktadır.

 

Hadisten çöllerdeki ağaçların gölgesine çekilmenin, silahı ve başka şeyleri bu ağaca takmanın caiz olduğu, harbi olan kafiri karşılıksız serbest bırakmanın caiz olduğu hükmü anlaşıldığı gibi bu hadis, ayrıca yüce Allah'ın gözetimi altında olduğu şuuruna sahip olmayı, affetmeyi, başkalarının hatalarını tahammülle karşılamayı, kötülüğe iyilikle karşılık vermeye de 'teşvik vardır.

 

"Dikenli ağaçları bol bir vadi" idah dikenli her bir ağaca verilen bir isimdir.

 

RasuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Bir adam bana geldi" buyruğu hakkında ilim adamları der ki: Bu adamın adı "Gavres" dir. Gures diye de söylenir. Kadı Iyaz her iki şekli de naklettikten sonra doğrusu fethalı (Gavres) söyleyişidir. Bazı Buhari ravileri ise bunu ayn ile (Avres) diye zaptetmiş iseler de doğrusu Gayn ile (Gavres) olduğudur.

 

Hattabi dedi ki: Bu kişinin adının küçültme ismi olarak Guveyris yahut da Gavres olarak şüphe belirten ifade ile nakledilmiştir. Kişinin adı Gavres b. el-Haris'dir.

 

Kadı Iyaz dedi ki: Bir başka hadiste de bu haberin aynısı nakledilmiş ve orada adamın adı "Du'sur" diye kaydedilmiştir.

 

"Kılıç kınından sıyrılmış olduğu halde elinde idi... sonra kılıcını kınına soktu." Buradaki "şame" kılıcını kınına koydu anlamındadır. Kılıcını çektiğini anlatmak için bu fiil kullanıldığı gibi kınına yerleştirdiği zaman da bu fiil kullanılır. Buna göre bu zıt anlamlı fiillerdendir. Burada kasıt ise kılıcını kınına soktuğudur.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

5- NEBİ (S.A.V.) İLE BİRLİKTE GÖNDERİLEN HİDAYETİN VE İLMİN MİSALİNİ BEYAN BABI