SAHİH-İ MÜSLİM |
EDEB |
5- MİSK KULLANMAK, ONUN
HOŞ KOKULARIN EN HOŞU OLDUĞU VE REYHAN (FESLEĞEN) VE HOŞ KOKUYU REDDETMENİN
MEKRUH OLDUĞU BABI
5842-18/1- Bize Ebu Bekr
b. Ebu Şeybe tahdis etti... Ebu Said elHudri'nin rivayetine göre
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "İsrailoğullarından kısa boylu
bir kadın, uzun boylu iki kadın arasında yürüyordu. Ahşaptan iki ayak ile
altından kilitli kapalı bir yüzük edindi. Sonra içini misk ile doldurdu. Misk
ise kokuların en hoş olanıdır. Sonra iki kadın arasından geçip gittiği halde
onu tanımadılar. Bunun üzerine eli ile de böyle yaptı." Şu'be de bu arada elini silkti.
Diğer tahric: Tirmizi, 991, 992; Nesai, 1904,5134
5843-19/2- Bize Amr en-Nakid tahdis
etti ... Ebu Nadra, Ebu Said
elHudri'den tahdis ettiğine
göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), İsrailoğullarından
yüzüğünün içine misk doldurmuş bir kadını zikretti. Misk de hoş kokuların en
güzelidir.
AÇIKLAMA: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in:
"Misk, hoş kokuların en güzelidir" buyruğUnda
miskin hoş kokuların en hoşu ve en faziletlisi olduğu, onun tahir
(temiz) olup, bedende ve elbisede kullanılmasının alınıp satılmasının caiz
olduğu hükmü anlaşılmaktadır. Bütün bu hususlar üzerinde icma
vardır.
Bu hususta mezhep alimlerimiz
(Şafii'ler) şiadan batıl bir görüş nakletmiş bulunmaktadır. Ama müslümanların icmaı ile Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
miski kullandığı, ashabının da miskikullanmış
olmaları onlara karşı bir delildir.
Mezhep alimlerimiz ve
başkaları der ki: Bu canlı bir hayvandan ayrılan bir parça meyte
hükmündedir diye bilinen kaideden istisna edilmiştir. Miskin cenin, yumurta ve
süt hükmünde olduğu da söylenmiştir.
Kısa boylu kadının ahşaptan
iki ayak edinerek uzun boylu iki kadın arasında yürümesine gelince, bu kadının
kim olduğu bilinmemektedir. Bunun bizim şeriatteki
hükmü de şudur: Eğer bununla kendisini tanınmamak için setretmek (gizlemek) ve
böylelikle herhangi bir şekilde rahatsız edilmemesini sağlamak gibi doğru şer'i
bir maksat ile yapmışsa bunda bir sakınca yoktur. Eğer bunu yaparak
büyüklenmeyi ya da erkeklere ve başkalarına karşı sahte bir görüntü vermek
sureti ile kusursuz kadınlara benzemeye çalışmayı kastetmişse o taktirde haramdir.
5844-20/3- Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe ve Zuheyr b. Harb'ın ikisi elMukri’DEN tahdis etti. Ebu Bekr dedi ki: Bize Ebu Abdurrahman el-Mukri, Said b. Ebu Eyyub'dan
tahdis etti, bana Ubeydullah
b. Ebu Cafer, Abdurrahman
el-A'rec'den tahdis etti, o
Ebu Hureyre'den şöyle
dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Her kime reyhan (fesleğen) takdim edilirse onu geri çevirmesin. Çünkü o
taşınması bakımından hafif, kokusu da hoştur" buyurdu.
Diğer tahric: Ebu Davud,
4172; Nesai, 5274
AÇIKLAMA: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in:
"Her kime reyhan (fesleğen) takdim edilirse ... " buyruğunda geçen
"mahmil: taşınmak" burada birinci mim
fethalı ikincisi kesrelidir. Meclis kelimesinde olduğu gibi. Bundan kasıt ise
ha harfi fethalı olarak hami. (taşımak)dır. Yani taşınması itibari ile
hafiftir, ağır değildir.
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) 'in: "Onu geri çevirmesin" anlamındaki
lafızda "yerudduhu" fiili fasih ve meşhur
olan söyleyişe göre dal harfi ötrelidir. Arapçayı iyice tahkik etmeyenlerden
pek çok kimse bunu fethalı olarak (felayeruddehu)
diye kullanır. Bu lafza dair açıklama ve bunun kaidesi Hacc
Kitabı'nda es-Sa'd b. Cessame'nin
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
yabani bir eşek hediye etmesi üzerine "bizim bunu sana geri vermemizin tek
sebebi ihramlı oluşumuzdur" hadisi açıklanırken geçmiş bulunmaktadır.
Reyhana gelince, dil
bilginleri ile garibul hadis bilginlerinin bu hadisin
açıklamasında söylediklerine göre reyhan kokusu hoş ve koklanan her türlü bitki
demektir.
Kadı Iyaz
da sözünü. ettiğimiz açıklamayı zikrettikten sonra şunları söylemektedir: Bana
göre bu hadis ile bütün hoş ve güzel kokulan kastetmiştir. Nitekim Ebu Davud'un bu hadisi
rivayetinde "kendisine hoş bir koku takdim edilen" denilmekte, Buhari'nin Sahihi'nde de Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in:
"Hoş kokuyu geri
çevirmezdi" hadisi yer almaktadır. Allah en iyi bilendir.
Bu hadiste, bir
mazeretinin olması hali dışında kendisine reyhan takdim edilen kimsenin onu
geri çevirmesinin mekruh olduğu hükmü anlaşılmaktadır.
5845-21/4- Bana Harun b.
Said el-Eyli, Ebu Tahir ve Ahmed b. İsa tahdis etti. Ahmed bize İbn Vehb tahdis
etti derken diğer ikisi haber verdi dedi. Bana Mahreme babasından haber verdi,
o Nafi'den şöyle dediğini rivayet etti: İbn Ömer hoş koku süründüğü vakit karıştırılmamış öd ve öd
ile birlikte kafur karıştırılmış koku sürerdi. Sonra da: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
de bu şekilde koku kullanırdı dedi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "İbn Ömer koku süründüğü zaman ... derdi." Bu hadiste
geçen "isticmar" hoş koku kullanmak ve
onunla buhurlanmak, tütsülenmek demektir. Tütsü ve
hoş koku anlamına gelen "micmer" den
alınmıştır.
Uluvve (öd) e gelince Asmai, Ebu Ubeyd ve sair dil bilginleri ile garibul
hadis alimleri bu kendisi ile tütsülenen bir öd (tahta çubuk)dur demişlerdir. Asmai dedi ki: Bunun arapçalaştırılmış
farsça bir lafız olduğu kanaatindeyim. Eluvve uluvve diye iki meşhur
söyleyişi vardır. el-Ezheri ayrıca elivve söyleyişini de nakletmektedir.
Kadı Iyaz
dedi ki: Kisai'den "eliyye"
söyleyişi de nakledilmiştir. Kadı lyaz ve başkaları
dedi ki: Burada (ye) şeddeli de söylenir, şeddesiz de söylenir, hemzesi ise
kesreli de ötreli de söylenir. Bunun "levve"
ve "leyyeh" söyleyişleri olduğu da
belirtilmiştir. Hadiste geçen "gayra mutarrat:
karıştırılmamış" ise, başka kokular katılıp karıştırılmamış demektir.
Bu hadiste, güzel
kokunun kadınlar için müstehap olduğu gibi erkekler
için de müstehap olduğu hükmü anlaşılmaktadır. Ama
erkekler için müstehap olan kokusu olan fakat rengi
olmayan kokular müstehap iken kadınlara ise mescit ya
da başka bir yere Çıkıp gitmek istedikleri taktirde kokusu yayılan her bir
kokuyu kullanmaları mekruh olur.
Cuma ve bayram
günlerinde müslümanların toplantı yerlerinde, zikir
ve ilim meclislerinde bulunacağı zaman, zevcesi ile birlikte olmak istediği
zaman ve buna benzer durumlarda erkeklerin güzel koku kullanmaları müekked olarak müstehap olur.
Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1- ŞİİR OKUMAK EN
ŞAİRCE SÖYLENMİŞ SÖZ İLE ŞİİR'İN YERİLMESİ BEYANI HAKKINDA BİR BAB