SAHİH-İ MÜSLİM |
EDEB |
4- İNSANIN, NEFSİM HABİS
(MURDAR / KÖTÜ) OLDU DEMESİNİN MEKRUH OLDUĞU BABI
5839-16/1- Bize Ebu Bekr
b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Süfyan b. Uyeyne tahdis etti. (H.) Bize Ebu Kureyb Muhammed b. el-Ala da tahdis etti, bize Ebu Usame tahdis etti, ikisi Hişam'dan, o
babasından, o Aişe'den şöyle dediğini rivayet etti: RasUlullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sizden bir kimse: nefsim habis oldu demesin.
Bunun yerine: Nefsim kötüleşti desin" buyurdu.
Bu Ebu
Kureyb'in hadisidir. Ebu Bekr ise: Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'den demekle birlikte "ama"
demedi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
5840- ..
./2- Bunu bize Ebu Kureyb
de tahdis etti, bize Ebu Muaviye bu isnad ile tahdis etti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
5841-17/3- Bana Ebu't-Tahir ve Harmele de tahdis edip dedi ki:
... Ebu Umame b. Sehl b. Huneyf'in babasından
rivayet ettiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Sizden bir kimse: nefsim
habis oldu demesin. Bunun yerine nefsim kötüleşti desin" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 6180; Ebu Davud, 4978
AÇIKLAMA: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
(5839) "sizden biriniz nefsim habis oldu demesin ...
" buyruğu ile ilgili olarak Ebu Ubeyd ve bütün
dil bilginleri garibul hadis alimleri
ve başkaları dedi ki: Lakiset ve habuset
aynı anlamdadır. Habis oldu lafzını mekruh görmesinin sebebi ise bu lafız
çirkin görüldüğü için hoş görülmemiş, onlara kullanacakları lafızlarda uymaları
gereken edebi, güzel lafızları seçip kullanırken kötü olanlarını terk etmeyi
öğretmektedir. İlim adamları der ki: Lakise (kötü oldu}nun anlamı gaseyan etti
(kusacak hale geldi, bulandı) demektir demişlerdir. İbnu'l-Arabı ise bu daraldı anlamındadır, demiştir.
Eğer: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
namaza uyanamayan kişi hakkında:
"Böylelikle nefsi
habis ve tembel olarak sabahı eder" buyurmuştur denilecek olursa, Kadı Iyaz'ın ve başkalarının dediğine göre cevabı şudur: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu
buyruğunda başkasının niteliği ve durumu yerilmesini gerektiren ama kim olduğu
belli olmayan bir kişi hakkında söz etmektedir. Bu durumda böyle bir kişi
hakkında bu lafzı kullanmanın önünde engel yoktur. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: