SAHİH-İ MÜSLİM |
SELAM |
12/22- MECLiSİNDEN KALKTIKTAN SONRA GERİ DÖNEN KİMSE ORAYA
OTURMAKTA DAHA BİR HAK SAHİBİDİR BABI
5653-31/1- Bize Kuteybe b. Said de tahdis etti, bize Ebu Avane haber verdi, yine Kuteybe dedi ki: Bize Abdulaziz -yani
b. Muhammed- tahdis etti, ikisi Suheyl'den,
o babasından, o Ebu Hureyre’DEN
rivayet ettiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Biriniz kalktığı zaman"
buyurdu. Ebu Avane'nin
hadisi rivayetinde ise: "Kim meclisinden kalkar da sonra oraya dönerse o
onu daha çok hak eder" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Kim
meclisinden kalktıktan sonra tekrar oraya dönerse o onu daha çok hak
eder." Mezhep alimlerimiz dedi ki: Bu hadis,
mescit yahut başka bir yerde mesela namaz için bir yerde oturduktan sonra
abdest almak yahut fazla sürmeye n bir işi görmek için oradan dönmek üzere
ayrılacak olup, sonra geri dönecek olursa o yerdeki özel hakkı geçersiz olmaz.
Aksine tekrar oraya dönecek olursa o namaz hakkında kendisi onu daha çok hak
eder. Şayet o yerde başka bir kimse oturmuş ise onu kaldırma hakkına sahiptir.
Orada oturmuş olan kişinin de bu hadis dolayısı ile oradan kalkması gerekir.
Mezhep alimlerimize göre sahih olan budur ve böyle bir
yerde oturan bir kimsenin birincisinin dönmesi halinde oradan ayrılması icabeder. Kimi ilim adamı ise bu müstehaptır,
vacip değildir demiştir. Bu da Malik'in görüşüdür. Doğrusu birincisidir.
Mezhep alimlerimiz dedi ki: Oradan kalkıp yerinde seccade ve
benzeri bir şey bırakması ile bırakmaması arasında da bir fark yoktur. Her iki
durumda da oradan kalkıp dönen kişinin orada hakkı daha çoktur. Yine mezhep alimlerimiz dedi ki: Yalnızca o namazda daha çok hak
sahibidir. Diğer namazlarda bu husus sözkonusu
değildir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için aşağıdaki
link’i kullan:
13/23- KADIN
TABİATLI KİMSENİN YABANCI KADINLARIN YANINA GİRMESİNİN MEN OLUNMASI BABI