SAHİH-İ MÜSLİM

SELAM

 

6/16- PERDEYİ KALDIRMAYI VE BENZERİ ALAMETLERİ İZİN KABUL ETMENİN CAİZ OLDUĞU BABI

 

5631-16/1- Bize Ebu Kamil el-Cahderi ve Kuteybe b. Said'in ikisi Abdulvahid’DEN -lafız Kuteybe'ye ait olmak üzere- tahdis etti. Bize Abdulvahid b. Ziyad tahdis etti, bize Hasan b. Ubeydullah tahdis etti, bize İbrahim b. Suveyd tahdis edip dedi ki: Abdurrahman b. Yezid'i şöyle derken dinledim: İbn Mesud'u şöyle derken dinledim: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Perdenin kaldırılması ve benim fısıltımı işitmen -vazgeçmeni söyleyinceye kadar- benim yanıma girmen için sana bir izindir" buyurdu.

 

Diğer tahric: İbn Mace, 139

 

 

 

5632- .. ./2- Bunu bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe, Muhammed b. Abdullah b. Numeyr ve İshak b. İbrahim de tahdis etti. İshak, bize Abdullah b. İdris haber verdi derken diğer ikisi tahdis etti dedi. O Hasan b. Ubeydullah’DAN bu isnad ile aynısını rivayet etti.

 

 

AÇIKLAMA:          "İbn Mesud’DAN rivayete göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hicabın kaldırılması ve benim fısılbmı duyman -vazgeçmeni söyleyinceye kadar- yanıma girmen için sana izin vermek demektir." Hadiste geçen "sibad" kesreli sin harfi ve dal iledir. İlim adamlarının ittifak ettiklerine göre bundan kasıt yine kesreli sin ve aralarında elif ile iki re olmak üzere "sirar" demektir. Bu da sır ve gizlice konuşmak anlamındadır. Bir kimse ile gizlice konuşmayı anlatmak için bu mı kullanılır. Dil bilginlerinin dediklerine göre bu kişinin diğeri ile gizlice konuşurken kendi sivadını yani şahsını onun sivadına yani onun şahsına yaklaştırmasından alınmıştır. Sivad da her bir şahsa verilen bir isimdir.

 

Hadiste, alameti içeri girmek için izin olarak kabul etmenin caiz olduğuna delil bulunmaktadır. Buna göre emir, hakim, onların durumundaki bir kimse ya da başkaları eğer kapısı üzerindeki perdeyi kaldırmayı, yanına girilmesi için genel olarak bütün insanlara yahut özel bir kesime yahut bir şahsa bir alamet olarak koyacak olursa yahut da bunun dışında başka bir alamet koyarsa ona itimat edip içeri girmek ve bu alamet varsa izin istemeden içeri girmek caizdir. Aynı şekilde eğer bir kimse bunu kendisi ile hizmetkarları, köleleri, büyük çocukları ve eşleri için bir izin alameti olarak kabul etmesi halinde de durum böyledir. Perdesini ne zaman indirirse izin istemeden onun huzuruna girmek sözkonusu olmaz. Perdeyi kaldıracak olursa izin istemeden yanına girmek caiz olur. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

7/17- İNSANI İHTİYACI KARŞILAMAK İÇİN KADINLARIN DIŞARIYA ÇIKMALARININ MÜBAH OLDUĞU BABI