SAHİH-İ MÜSLİM |
SELAM |
5/15- ÇOCUKLARA SELAM
VERMENİN MÜSTEHAP GÖRÜLDÜĞÜ BABI
5628-14/1- Bize Yahya b. Yahya tahdis
etti, bize Huşeym, Seyyar'dan haber verdi, o Sabit
el-Bünani'den, o Enes b. Malik'den
rivayet ettiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) birkaç çocuğun yanından geçti,
onlara selam verdi.
Diğer tahric: Buhari, 6247; Tirmizi, 7696
5629- ..
./2- Bunu bana İsmail b. Salim de tahdis etti, bize Huşeym haber verdi, bize Seyyar bu isnad
ile haber verdi.
5630-15/3- Bana Amr b. Ali ve Muhammed b. el-Velid
de tahdis edip dedi ki: Bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu'be,
Seyyar'dan şöyle dediğini tahdis etti. Sabit b. el-Bünani ile birlikte yürüyordum. Birkaç çocuğun yanından
geçti, onlara selam verdi ve Sabit'in tahdis ettiğine
göre o Enes'l-e birlikte yürüyordu. Birkaç çocuğun
yanından geçti, onlara selam verdi ve Enes de RasuluIlah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
ile birlikte yürürken çocukların yanından geçtiğini ve onlara selam verdiğini tahdis etti.
AÇIKLAMA: (5628)
"Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) birkaç çocuğun yanından geçti de
onlara selam verdi" bir diğer rivayette de (5630) "birkaç çocuğun
yanından geçti ve onlara selam verdi" buyurulmaktadır.
Burada "hadislerin birinde el-gilman diğerinde
es-sibyan" geçmektedir ki her ikisi de aynı
anlamda {çocuklar} demektir. Sibyan kelimesi de
meşhur olan söyleyişe göre sad harfi kesreli
söylenir. Bununla birlikte ötreli olarak {subyan}
diye de söylenir.
Hadiste, mümeyyiz
çocuklara selam vermenin müstehap olduğu hükmü
anlaşıldığı gibi mütevazi olmak ve bütün insanlara cömertçe selam vermek teşvik
edilmekte, Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in ne kadar mütevazi olduğu ve
herkese karşı da mükemmel derecede şefkatli olduğu beyan edilmektedir.
İlim adamları çocuklara
selam vermenin müstehap olduğunu ittifakla kabul
etmişlerdir. Erkeklerin ve çocukların bulunduğu bir topluluğa selam verse ve
aralarından bir çocuk o selamı alsa diğer erkeklerden selamı alma farzı düşer
mi? Bu hususta mezhep alimlerimizin iki görüşü vardır. Daha sahih olanına göre
düşer. Bunun bir benzeri de cenaze namazı hususundaki görüş ayrılığıdır.
çocuğun cenaze namazını kılması ile farz diğerlerinden sakıt olur mu? Daha
sahih olan sakıt olacağıdır, Şafii bunu açıkça ifade etmiştir. Adama selam
verecek olursa adamın da selamını alması lazım gelir. Cumhurun üzerinde
mutabakat ettiği doğru görüş budur. Bazı mezhep alimlerimiz vacip değildir
demişlerse de bu zayıf yahut yanlış bir kanaattir.
Kadınlara gelince, eğer
kadınlar bir topluluk halinde iseler onlara selam verir. Tek bir kadın ise ona
kadınlar onun kocası (cariye ise) efendisi ve mahremi selam verebilir. güzel
olsun olmasın fark etmez.
Yabancı erkeğe gelince,
eğer kadın arzu edilmeyecek kadar yaşlı birisi ise ona selam vermek müstehap olur. Onun da erkeğe selam vermesi müstehap olur. Aralarından kim kime selam verirse diğerinin
de o selamı alması gerekir. Eğer kadın genç yahut yaşlı olmakla birlikte arzu
edilecek halde ise yabancı bir kimse ona selam vermez, o da yabancıya selam
vermez. Aralarından selam verenin de selamının alınmasını hak etmez. Selamını
almak da mekruh olur. Bizim de cumhurun mezhebi de budur.
Rabia dedi ki: Erkekler
kadınlara, kadınlar da erkeklere selam vermezler.
Ama bu yanlıştır. Kufeliler: Erkekler aralarında bir mahrem bulunmayan
kadınlara selam vermezler demişlerdir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
6/16- PERDEYİ
KALDIRMAYI VE BENZERİ ALAMETLERİ İZİN KABUL ETMENİN CAİZ OLDUĞU BABI