SAHİH-İ MÜSLİM |
SELAM |
2/12- YOLDA OTURMANIN
HAKLARINDAN BİRİSİ DE SELAMI ALMAKTIR
5612-2/1- Bize Ebu Bekr
b. Ebu Şeybe tahdis etti. .. İshak b. Abdullah
b. Ebu Talha babasından şöyle dediğini rivayet etti: Ebu Talha dedi ki: Biz avlularda oturmuş konuşuyorken Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelip başımızda durdu ve: "Ne oluyor ki size
yollarda oturuyorsunuz? Yollarda oturmaktan uzak durun" buyurdu. Biz: Ama
biz herhangi bir zarar için oturmadık. Bazı hususları müzakere ediyor ve
konuşuyoruz sadece dedik. O: "Madem vazgeçmiyorsunuz o halde yolun hakkı olangözü (haramdan) alıkoymayı, selamı almayı ve güzel
konuşmayı tastamam yerine getirin" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
5613-3/2- Bize Suveyd b. Said tahdis etti. .. Ebu Said el-Hudrı Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den:
"Yollarda oturmaktan sakının" buyurduğunu rivayet etti. Ashab: Ey Allah'ın Rasulü!
Buralarda oturmak bizim için kaçınılmazdır. Oralarda konuşuyoruz dediler. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) "Madem oturmaktan başkasını kabul etmiyorsunuz
o halde yola hakkını verin" buyurdu. Ashab hakkı
nedir diye sordular. O: "Gözü {haramdan} alıkoymak, rahatsızlık verici
şeyleri uzaklaştırmak, selamı almak, iyiliği emredip münkerden
alıkoymaktır" buyurdu.
5614- .. ./3- Bize Yahya
b. Yahya tahdis etti, bize Abdulaziz
b. Muhammed el-Medeni tahdis etti. (H.) Bize Muhammed
b. Rafi'de tahdis etti,
bize İbn Ebu Fudeyk, Hişam'dan -yani b. Said'den- tahdis etti, ikisi de Zeyd b. Eslem'den bu isnad ile rivayet etti.
AÇIKLAMA: (5612)
"Biz avlularda oturmuş konuşuyorduk." Fe
harfi kesreli ve sonu medli olmak üzere fina: avlu ev ve benzerlerinin yakın çevresi ve onların
etrafında bulunan ve onlara yakın olan demektir.
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Yollarda oturmaktan uzak durunuz ...
"bir diğer rivayette (5613) "gözü haramdan alıkoymak ... münkerden sakındırmaktır. " Sad
ve ayn harfleri ötreli olmak üzere "suudat" yollar demektir.
Tekili de said gelir. Said ile tarik aynı
anlamdadır. Nitekim ikinci rivayette tarik lafzı açıkça kullanılmışlır.
"Madem kabul
etmiyorsunuz" yani madem yolda oturmaktan vazgeçmiyorsunuz o halde
yolların hakkını veriniz. Daha önce hacc kitabında bu
hadiste geçen "immala: madem kabul etmiyorsunuz"
lafzı ile ilgili açıklamalar daha önce hacc kitabında
genişçe geçmişti.
"Sakıncasız bir iş
için oturduk" ibaresindeki "ma" zaiddir. Bu hadisin şerhi daha önce geçmişti. Bundan maksat
da şudur: Bu hadis ve benzeri diğer hadisler dolayısı ile yollarda oturmak
mekruhtur. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu yasağın illetini fitnelere ve günaha, kadınların
ve başkaların gidip gelmesi sebebi ile maruz kalma durumu olduğuna işaret etmiş
bulunmaktadır. Çünkü bazen onlara uzunca bakılabilir, onlar hakkında ve onların
dışında diğer geçenler hakkında da kötü zan beslenebilir. İnsanları rahatsız
edici hususlar arasında da gidip gelenleri küçümsemek, gıybetlerini yapmak
yahut başka hususlarla olabilir. Yahut bazı hallerde selamı almak da ihmal
edilebilir. İyiliği emredip kötülükten alıkoymak da ihmal edilebilir ve buna
benzer eğer kişi evinde kalsa kendilerinden uzak kalabileceği daha benzeri
sebeplerle karşı karşıya kalınabilir.
Rahatsız vermenin
kapsamına, gidip gelenlerin aleyhine olmak üzere yolu daraltmak yahut
kadınların ve onların durumunda olanların yolda oturanlar sebebi ile işlerini
görmek maksadı ile çıkmaktan vazgeçmek yahut da bundan dolayı rahatsız olacak
bir kimsenin evinin kapısına yakın bir yerde oturmak ya da insanların
hoşlanmayacakları bazı hallerini açığa çıkarmak gibi hususlardır.
Güzel söz söyleme
kapsamına ise birbirleri ile konuşmaları esnasında güzel sözlerle konuşmaları
da girer. Dolayısı ile bu konuşmalarında gıybet, nemime, yalan, insanın
haysiyetini zedeleyen şekilde konuşmak ve buna benzer yerilmiş sözler söylemek
de girdiği gibi giden gelen kimselere selam vermek, onların selamlarını almak
ve güzel bir şekilde onlara cevap vermek, yol bilmeyene yolunu göstermek, işini
kolayca göreceği şekilde ona yardımcı olmak ve benzeri hususlar dahildir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
3/13- MÜSLÜMANIN
MÜSLÜMANDAKİ HAKLARINDAN BİRİSİ DE SELAMı ALMAKTIR
BABI