SAHİH-İ MÜSLİM

HAYVANLAR

 

40/4- KEDİ ÖLDÜRMENİN HARAM KILlNDIĞl BABI

 

5813-151/1- Bana Abdullah b. Muhammed b. Esma ed-Dubai tahdis etti, bize Cuveyriye b. Esma, Nafi'den tahdis etti, o Abdullah'tan rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bir kadına ölünceye kadar hapsettiği bir kediden ötürü azab edildi. Onun sebebi ile de ateşe girdi. Onu hapsettiği sırada ne kendisi ona yiyecek içecek verdi, ne de yerin haşeratından yesin diye onu salıverdi" buyurdu.

 

Diğer tahric: Buhari, 3482; Müslim, 6618

 

 

 

5814- .. ./2- Bana Nasr b. Ali el-Cehdami de tahdis etti, bize Abdulala, Ubeydullah b. Ömer'den tahdis etti, o Nafi'den, o İbn Ömer ve Said el Makbur'i'den, ikisi Ebu Hureyre'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den aynı manada rivayet etti.

 

Diğer tahric: İbn Ömer'in hadisini Buhari, 3318; Said el-Makburi'nin hadisini Müslim, 6620

 

 

 

5815- .. ./3- Bunu bize Harun b. Abdullah ve Abdullah b. Cafer de tahdis etti, o Mfa'n b. İsa'dan, o Malik'den, o Nafi'den, o İbn Ömer'den, o Nebi {Sallallahu aleyhi ve Sellem}'den bu şekilde rivayet etti.

 

Diğer tahric: Buhari, 2365; Müslim, 6619

 

 

 

5816-153/4- Bize Ebu Kureyb de tahdis etti, bize Abde, Hişam'dan tahdis etti, o babasından, o Ebu Hureyre’DEN rivayet ettiğine göre Rasulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem}: "Bir kadına bir kedi sebebi ile azab edildi. Ne kendisi ona yemek yedirdi, su içirdi ne de yerin haşeratından yesin diye onu salıverdi" buyurdu.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

5817- .. ./5- Bize Ebu Kureyb de tahdis etti, bize Ebu Muaviye tahdis etti. (H.) Bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize Halid b. el-Haris tahdis etti, bize Hişam bu isnad ile tahdis etti. İkisinin hadisinde: "Onu bağladı" denilmekte, Ebu Muaviye'nin rivayet ettiği hadiste de "yerin haşeratından" denilmektedir.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

5818- .. ./6- Bana Muhammed b. Rafi' ve Abd b. Humeyd de tahdis etti.

Abd: Bize Abdurrezzak haber verdi derken İbn Rafi tahdis etti dedi. Bize Ma'mer haber verip dedi ki: Zührı dedi ki: Bana Humeyd b. Abdurrahman da Ebu Hureyre'den tahdis etti, o Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den Hişam b. Urve'nin hadisi ile aynı manada rivayet etti.

 

 

 

5819- .. ./7- Bize Muhammed b. Rafi'de tahdis etti, bize Abdurrezzak tahdis etti, bize Ma'mer, Hemmam b. Münebbih'den haber verdi, o Ebu Hureyre'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den öncekilerin hadisine yakın olarak rivayet etti.

 

 

Diğer tahric: Müslim, 6622

 

AÇIKLAMA:          (5813) "Bir kadına hapsettiği bir kedi yüzünden ... azab edildi." Bir rivayette de (5817) "bağladığı" denilmekte yine bir rivayette (haşaşun arz: yer haşeratı yerine) haşeratun arz" denilmiştir.

 

Hadis, bir kedi sebebi ile böyle bir kadına azab edildi demektir. Onun sebebi ile ateşe girdiği bildirilmektedir.

 

Haşaşul arz" haşaş: haşerat kelimesinin hı harfi fethalıda kesrelide dammelide söylenebilir. Bu üç söyleyişi el-Meşarik adlı eserinde (Kadı Iyaz) nakletmiş olmakla birlikte fethalı söyleyiş daha meşhurdur. Ayrıca bu noktasız ha ile de rivayet edilmiştir. Doğrusu ise noktalı hı ile olduğudur. Bunlar da ikinci rivayette (5817) kaydedildiği gibi "yerin haşeratı" demektir. Bununla yerin bitkisinin kastedildiği de söylenmiş olmakla birlikte bu zayıf yahut yanlıştır.

Hadiste, kedi öldürmenin haram olduğuna ve yiyecek ya da içecek vermeden onu hapsetmenin de haram kılındığına delil vardır.

 

Kadının kedi yüzünden cehenneme girmesine gelince, hadisin Zahirinden anlaşıldığı kadarı ile bu kadın müslümandı. Cehenneme de kedi sebebi ile girmiştir. Kadı Iyaz'ın naklettiğine göre bu kadının kafir olup küfrü sebebi ile azaba uğratıldığı, kediden ötürü de azabının daha da artırıldığı da mümkündür. Onun bu cezayı hak etmesinin sebebi ise büyük günahlardan kaçınmak sureti ile küçük günahlarının bağışlanacağı mümin bir kadın olmamasından dolayıdır. Kadı Iyaz'ın açıklamaları bunlardır. Ama doğru olan bizim başta söylediğimiz gibi kadının müslüman olduğu ve kedi sebebi ile cehenneme girdiğidir. Nitekim hadisin Zahiri de bunu ifade etmektedir. Üstelik bu masiyet küçük bir günah değildir. Aksine o günah üzerinde ısrar etmesi sebebi ile büyük günah halini almışlır. Bununla birlikte hadiste, bu kadının cehennemde ebediyen kalacağı da sözkonusu edilmemiştir. Ayrıca bu hadisten, hayvanın nafakasının hayvan sahibine düştüğü hükmü de anlaşılmaktadır. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

41/5- HAYATI KORUMA ALTINDA OLAN HAYVANLARA SU İÇİRİP YİYECEK VERENİN FAZİLETİ BABI