SAHİH-İ MÜSLİM |
HAYVANLAR |
39/3- KARINCA ÖLDÜRMENİN
YASAK OLDUĞU BABI
5810-148/1- Bana Ebu't-Tahir ve Harmele b. Yahya tahdis edip dedi
ki: Bize İbn Vehb haber
verdi, bana Yunus, İbn Şihab'dan
haber verdi, o Said b. el-Müseyyeb ve Ebu Seleme b. Abdurrahman'dan
rivayet etti, ikisi Ebu Hureyre'den,
o Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den rivayet ettiğine göre:
"Bir karınca nebilerden bir nebiyi ısırdı. Bunun üzerine o da emir vererek
karınca yuvası yakıldı. Yüce Allah ona: Seni bir karınca ısırdı diye sen tesbih getiren ümmetlerden bir ümmeti helak ettin öyle mi,
diye vahyetti" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 3019; Ebu Davud, 5266, 4369; İbn Mace, 3225
5811-149/2- Bize Kuteybe b. Said tahdis etti, bize Muğıre -yani b.
Abdurrahman el-Hizami- Ebu'z-Zinad'dan tahdis etti, o A'rec'den, o Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine
göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Nebilerden bir nebi bir ağaç altında konakladı. Bir karınca onu ısırınca
verdiği emir üzerine eşYasl altından çıkartıldı.
Sonra da verdiği emir ile o yakıldı. Bunun üzerine Allah ona: O halde neden tek
bir karınca(yı yakmadın} diye vahyetti"
buyurdu.
Diğer tahric: Ebu Davud,
5265
5812-150/3- Bize
Muhammed b. Rafi'de tahdis
etti, bize Abdurrezzak tahdis
etti, bize Ma'mer, Hemmam
b. Münebbih'den şöyle dediğini haber verdi. Bu Ebu Hureyre'nin Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den diyerek bize tahdis
ettikleridir. Sonra birileri bu olan çeşitli hadisler zikretti: Yine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Nebilerden bir nebi bir ağacın
altında konakladı. Bir karınca onu sokunca emir vererek eşyaları ağacın
altından çıkartıldı. Sonra emir vererek o (karınca yuvası) ateşte yakıldı. Yüce
Allah ona: Tek bir karıncayı yaksaydınya diye vahyetti"
Yalnız Müslim rivayet etmiştir
AÇIKLAMA: (5810)
"Bir karınca nebilerden bir nebiyi soktu ... tesbih
getiren ümmetlerden bir ümmeti helak ettin" bir rivayette de (5811 ve
5812) "bir karıncayı yaksaydın ya" denilmektedir.
İlim adamları der ki: Bu
hadis, o nebinin şeriatinde karıncaları öldürmenin ve
ateş ile yakmanın caiz olduğu şeklinde anlaşılır. Yüce Allah, öldürmenin
kendisi ve yakmanın kendisi hakkında ona sitem etmemekle birlikte bir
karıncadan fazlasını yakmasından dolayı ona sitem etmiştir.
Yüce Allah'ın: "Bir
karıncayı yaksaydın ya" diye vahyetmesi neden
tek bir karıncayı cezalandırmadın -ki o da seni ısıran karınca idi ve suçu
işleyen o idi- Ondan başkasının ise herhangi bir suçu yoktur demektir.
Bizim şeriatimizde ise hayvanın ateş ile yakılması caiz değildir.
Ancak birisi bir insanı yakar da yakmak neticesinde ölürse o yakılarak ölenin
velisi onu yakarak öldürüp cinayet işleyen kimsenin de kısas olmak üzere
yakılmasını istemek hakkı vardır. Ateşte yakma yasağında bitler ve başka
canlılar arasında bir fark yoktur. Çünkü "ateş ile Allah'tan başkası azab etmez" meşhur hadisi bunu gerektirmektedir.
Karıncaların öldürülmesine gelince; bizim mezhebimize göre caiz değildir. Bu
hususta mezhep alimlerimiz İbn Abbas'ın rivayet
ettiği şu hadisi delil göstermişlerdir: "Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) dört canlının öldürülmesini
yasakladı: Karınca, an, hüdhüd ve göçeyen
kuşu" Bunu Ebu Davud, Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih bir isnad ile rivayet etmiştir.
RasUlullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Verdiği emir üzerine karınca yuvası yalaldı" buyruğu bir diğer hadiste ise: "Verdiği
emir üzerine eşyası ağacın altından çıkartıldı" buyurulmaktadır.
"Karyetünneml: Karınca yuvası" karıncaların kaldıktan, banndıklan yerler demektir. Cim harfi fethalı "cehaz" ve kesreli (cihaz) eşYa
demektir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
40/4- KEDİ
ÖLDÜRMENİN HARAM KILlNDIĞl BABI