SAHİH-İ MÜSLİM

ADAB

 

10/10- ANSıZıN BAKMA BABı

 

5609-45/1- Bana Kuteybe b. Said tahdis etti, bize Yezid b. Zurey' tahdis etti. (H.) Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize İsmail b. Uleyye tahdis etti, ikisi Yunus'dan rivayet etti. (H.) Baria Zuheyr b. Harb da tahdis etti, bize Huşeym tahdis etti, bize Yunus, Amr b. Said’DEN haber verdi, o Ebu Zur'a'dan, o Cerir b. Abdullah'tan şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ani bakış hakkında soru sordum, O gözümü başka tarafa çevirmemi emir buyurdu.

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 2148; Tırmizi, 2776

 

 

 

5610- .. ./2- Bize İshak b. İbrahim de tahdis etti, bize Abdulala haber verdi, İshak dedi ki: Bize Veki haber verdi, bize Süfyan tahdis etti, (Abdulala ile) ikisi Yunus'dan bu isnad ile aynısını rivayet etti.

 

 

AÇIKLAMA:          "Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ani bakış hakkında soru sordum, bana gözümü başka tarafa çevirmemi emir buyurdu."

 

Hucae: ansızın kelimesinde fe harfi ötreli cim fethalı ve sonu med iledir.

Fe harfi fethalı cim harfi sakin ve kasr ile (fec'e) de söylenir. İki ayrı söyleyiştir. Ani ansızın demektir. Ansızın bakmak ise bir kimsenin kasti olmayarak gözünün yabancı bir kadına değmesidir. Bunun başlangıcında ona günah yoktur. Ama derhal gözünü başka bir tarafa çevirmesi gerekir. Gözünü derhal çevirecek olursa ona günah yoktur. Bakışını sürdürürse bu hadis dolayısı ile günahkar olur. Çünkü Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu durumdaki birisine başka tarafa bakmasını emir buyurmuştur. Ayrıca yüce Allah da: "Mümin erkeklere söyle gözlerini (haram bakıştan) korusunlar" (Nur, 30) buyurmaktadır.

 

Kadı Iyaz dedi ki: İlim adamları der ki: Bu hadiste, kadının yolunda giderken yüzünü örtmesinin vacip olmadığına dair delil bulunmaktadır. Yüzünü örtmesi onun için müstehap bir sünnettir. Erkeklerin ona bakmaktan kendilerini korumaları gerekir. Şer'ı ve doğru bir maksat dışında bütün hallerde bu böyledir. Meşru haller ise şahitlik, tedavi, kadına evlenmek için talib olmak yahut bir cariye satın almak ya da alış veriş gibi muamelelerde bulunmak ve daha başka işlemler yapmak ve benzeri hallerdir. Bütün bu durumlarda mübah olan da sadece ihtiyaç duyulan kadarıdır. Fazlası değildir. Allah en iyi bilendir .

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

1/11- BİNEKLİ YAYAYA, AZ SAYIDAKİLER ÇOK SAYIDAKİLERE SELAM VERİR BABI