SAHİH-İ MÜSLİM |
ADAB |
8/8- İZİN İSTEYEN
KİMSEYE BU KİM DENİLDİĞİ ZAMAN BENİM DİYE CEVAP VERMESİNİN MEKRUH OLDUĞU BABI
5600-38/1- Bize Muhammed
b. Abdullah b. Numeyr tahdis etti, bize Abdullah b. İdris, Şu'be'den tahdis
etti, o Muhammed b. el-Münkedir'den, o Cabir b. Abdullah'tan şöyle dediğini
rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gittim ve çağırdım. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "O kim" buyurdu. Ben: Ben dedim.
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ben ben" diyerek dışan
çıklı.
Diğer tahric: Buharı,
6250; Ebu Davud, 5187; Tirmizi, 2711; İbn Mace, 3709;
5601-39/2- Bize Yahya b.
Yahya ve Ebu Bekr b. Ebu Şeybe -lafız Ebu Bekr'e ait olmak üzere- tahdis etti.
Yahya, bize Veki' Şube'den haber verdi derken Ebu Bekir tahdis etti dedi. O
Muhammed b. el-Münkedir'den, o Cabir b. Abdullah'tan şöyle dediğini rivayet
etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den izin istedim. O: "Bu
kim" buyurdu. Ben: Benim deyince. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Benim benim" buyurdu.
5602- .. ./3- Bize İshak
b. İbrahim de tahdis etti, bize en-Nadr b. Şumeyl ve Ebu Amir el-Akadi tahdis
etti. (H.) Bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bana Vehb b. Cerir
tahdis etti. (H.) Bana Abdurrahman b. Bişr de tahdis etti, bize Behz tahdis
etti, hepsi Şu'be’DEN bu isnad ile rivayet etti ve onların hadisi
rivayetlerinde: "Bundan hoşlanmamış gibi" kaydı yer almaktadır.
AÇIKLAMA: (5601)
"Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in huzuruna girmek için izin istedim
... Bir rivayette de (5602) "bundan hoşlanmamış gibi" ibaresini
ekledi.
İlim adamları der ki:
Bir kimse izin isteyip de ona sen kimsin yahut bu kim diye sorulacak olursa o
kişinin de bu hadis dolayısı ile benim demesi mekruh görülmüştür. Çünkü benim demesinin
bir faydası yoktur, ek bir bilgi de bulunmamaktadır. Aksine müphemlik devam
etmektedir. Bunun yerine izin isteyen kişinin adını söylemesi gerekir. Eğer:
Ben filan kişiyim diyecek olursa bunda bir sakınca yoktur. Nitekim Um Hani de
izin istediği zaman Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu kim deyince o: Ben Um
Hani'yim demişti. Aynı zamanda ben filanın babasıyım yahut da hakim filan kişi
yahut şeyh filan kişiyim demesinde de eğer isim ile yeteri kadar kendisini
tanıtamamışsabir sakınca yoktur. Filanın annesi şeklindeki hadis de buna göre
yorumlanır. Ebu Katade ve Ebu Hureyre de bunun gibidir. Ama bütün bu durumlarda
daha uygun olanı kişinin ben bu şekilde tanınan filan kişiyim demesidir. Allah
en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
9/9- BAŞKASININ
EVİNE BAKMANIN HARAM KILINDIĞI BABI