SAHİH-İ MÜSLİM |
GİYİM VE SÜSLENME |
28/27- DEVE BOYNUNDA
(YAY) KİRİŞİ GERDANLIĞI TAKMANIN MEKRUH OLDUĞU BABI
5515-105/1- Bize Yahya
b. Yahya tahdis edip dedi ki: Malik'e Abdullah b. Ebu Bekir’DEN rivayetini
okudum. O Abbad b. Temim’DEN rivayet ettiğine göre Ebu Beşir b. el-Ensari
kendisine şunu haber verdi: O seferlerinden birisinde Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ile birlikte idi. Derken RasuluIlah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) bir elçi gönderdi -Abdullah b. Ebu Bekr dedi ki: Zannederim o: Bu arada
insanlar
"Hiçbir devenin
boynunda koparılmadık (yay) kirişinden bir gerdanlık -yahut: bir gerdanlık-
kesinlikle kalmasın."
Malik dedi ki:
Zannederim bu (yasak) nazar değmesi dolayısı ile idi.
Diğer tahric: Buhari,
3005; Ebu Davud, 2552
AÇIKLAMA: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Hiçbir devenin boynunda ...
kalmasın" Malik dedi ki: Zannederim bu nazar değmesinden dolayı idi."
Rivayet bütün nüshalarda: "(Yay) kirişinden bir gerdanlık yahut bir
gerdanlık" şeklindedir. Buradaki ikinci "gerdanlık" anlamındaki
lafız birincisine atfedilerek o da merfudur. Yani ravi acaba (yay) kirişinden
bir gerdanlık mı dedi yoksa sadece "gerdanlık" deyip onu yay kirişi
ile kayıtlamadan mı söylediğinde şüphe etmiştir.
Malik'in: Zannederim bu
nazar değmesinden dolayı idi" sözü ise şu demektir: Yani her halde bu
yasak böyle bir işi nazarın zararını kaldırmak maksadı ile yapan kimseye ait
özel bir yasaktır demek olur.
Bunu başka bir maksatla,
süs ya da bir başka amaçla yapan kimsenin ise bu yaptığında bir sakınca yoktur.
Kadı Iyaz dedi ki: Malik'in mezhebinden Zahir olan (güçlü kanaat) şudur ki
yasak sadece yay kirişi ile alakalıdır. Diğer gerdanlıklar hakkında sözkonusu
değildir. Esasen insanlar deve ve onun dışında insan ve diğer canlılara nazar
değer korkusu ile istiaze duaları içermeyen gerdanlıklar takmanın hükmü
hususunda ihtilaf etmişlerdir. Aralarından kimileri buna ihtiyaç duyulmadan
önce men ederken kendisine isabet eden nazarın ve benzeri şeylerin zararını
önlemek için ihtiyaç duyulması halinde de caiz görmüştür. Kimileri ise ihtiyaç
duymadan önce de duyduktan sonra da caiz kabul etmiştir. Tıpkı hastalanmadan önce
açıkça tedavi olmanın caiz oluşu gibidir. Kadı Iyaz'ın açıklamaları bunlardır.
Ebu Ubeyd dedi ki:
Araplar nazar değmesin diye yay kirişlerini develere gerdanlık olarak
takarlardı. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara kirişlerin hiçbir şeyi
geri çevirmediğini bildirmek üzere bunları kaldırmalarını emir buyurdu.
Muhammed b. el-Hasen ve
başkaları dedi ki: Bu, siz develerin boyunlarını sıkıp boğmasın diye yay
kirişleri ile onlara gerdanlık yapmayın demektir.
En-Nadr da şöyle
demektedir: Sizler cahiliye döneminde size verilen kayıtların intikamını
istemeyin demektir. Bu te'vil zayıf ve fasit bir te'vildir. Allah en iyi
bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
29/28- HAYVANIN
YÜZÜNE VURMANIN VE YÜZÜNÜ DAĞLAMANIN YASAK OLDUĞU BABI