SAHİH-İ MÜSLİM

GİYİM VE SÜSLENME

 

22/21- SIRT ÜSTÜ YATMANIN VE İKİ AYAKTAN BİRİNİ DİĞERİNİN ÜZERİNE KOYMANIN MÜBAH KILINMASI HAKKINDA BİR BAB

 

5471-75/1- Bize Yahya b. Yahya tahdis edip dedi ki: Malik'e İbn Şihab'dan okudum. O Abbad b. Temim'den, o amcasından rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i mescitte sırt üstü yatmış ve ayaklarından birini diğerinin üzerine atmış olduğu halde gördüm.

 

Diğer tahric: Buhari, 475, 5969 -buna yakın-, 6287; Ebu Davud, 4866; Tirmizi, 2765; Nesai, 720

 

 

 

5472-76/2- Bize Yahya b. Yahya, Ebu Bekr b. Ebu Şeybe, İbn Numeyr, Zuheyr b. Harb ve İshak b. İbrahim hepsi İbn Uyeyne'den tahdis etti. (H.) Bana Ebut-Tahir ve Harmele de tahdis edip dedi ki: Bize İbn Vehb haber verdi, bana Yunus haber verdi. (H.) Bize İshak b. İbrahim ve Abd b. Humeyd de tahdis edip dedi ki: Bize Abdurrezzak haber verdi, bize Ma'mer haber verdi, hepsi Zühri’DEN bu isnad ile aynısını rivayet etti. 

 

 

AÇIKLAMA:          (5468) "Her tarafını sarıp sarmalamayı ve sırt üstü yatmış olduğu halde ayaklarından birini diğerinin üstüne atmayı yasakladı." Diğer rivayette ise

 

(5471) "RasuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i mescitte sırt üstü yatmış ve ayaklarından birini diğerinin üstüne koymuş olduğu halde gördü" denilmektedir.

 

İlim adamları der ki: Sırt üstü yatıp ayaklarından birini diğerinin üzerine koymasının yasağı ile ilgili hadisler avretin yahut bir bölümünün açılması hali hakkında kabul edilir. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bu şekilde yatması ise avreti görünmeyecek bir şekilde idi. Bunda ise bir sakınca yoktur, bu şekilde yatılmasının da kerahati sözkonusu değildir.

 

Bu hadisten mescitte yaslanmanın, sırt üstü yatmanın caiz olduğu anlaşılmaktadır. Kadı Iyaz dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bu işi bir zorunluluk yahut yorulduğundan ötürü buna ihtiyaç duyması yahut dinlenmek ya da benzeri bir sebep dolayısı ile yapmış olması ihtimali vardır. Yoksa onun (Sallallahu aleyhi ve Sellem) toplantı yerlerinde bu şekilde oturmadığı bilinen bir husustur. Aksine O, ya bağdaş kurarak ya da ayaklarını dikerek otururdu. Çoğunlukla oturuş şekli de bu idi. Kaba etlerini yere koyup karnını da uyluklarına değecek şekilde bacaklarını diker yahut da bacaklarını dikerek ve benzeri vakar ve mütevazilik oturuş şekilleri ile otururdu.

 

Derim ki: Bunun caiz olduğunu ve siz de sırt üstü yatmak isterseniz bu şekilde yatın ve benim size sırt üstü yatmayı nehy edişim mutlak bir yasak olmayıp, bundan kastettiğim ise kişinin avretinin açılması ya da buna yakın bir hale gelmesi olduğunu beyan etmek için de yapmış olabilir. Allah en iyi bilendir.

 

(5472) "Bize İshak b. İbrahim ve Abd b. Humeyd tahdis edip dedi ki: Bize Abdurrezzak haber verdi." Bu bizim diyarımızdaki bütün nüshalarda bu şekildedir. Ebu Ali el-Gassanı de el-Culudı rivayetinden böylece zikretmiş bulunmaktadır. O dedi ki: Bunu Ebu Mesud ed-Dimeşki Müslim'den böylece zikretmiştir. İbn Mahan'ın rivayetinde de İshak b. İbrahim yerine İshak b. Mansur'u zikretmiştir. El-Gassani dedi ki: Doğru olduğuna inandığım birinci şekildir. Çünkü İshak b. İbrahim ve Abd b. Humeyd Müslim'in Abdurrezzak'dan diye naklettiği rivayette çokça birlikte gelirler. Her ne kadar İshak b. Mansur da Abdurrezzak’DAN rivayet naklediyorsa da bu böyledir. El-Gassani'nin doğru gördüğü doğrunun kendisidir, nitekim el-Vasıtı de elEtraf'da Müslim'in rivayetinden bunu böylece zikretmiştir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

23/22- ERKEĞE ZAFERAN KULLANMANIN NEHYEDİLDİĞİ BABI