SAHİH-İ MÜSLİM

GİYİM VE SÜSLENME

 

12/11- NEBİ (S.A.V.)'İN, NAKŞI "MUHAMMEDU'R-RESULULLAH" OLAN BİR YÜZÜK TAKMASI VE ONDAN SONRA DA HALİFELERİN ONU TAKMASI BABI

 

5443-54/1- Bize Yahya b. Yahya tahdis etti, bize Abdullah b. Numeyr, Ubeydullah'dan haber verdi. (H.) Bize İbn Numeyr de tahdis etti, bize babam tahdis etti, bize Ubeydullah, NMi’DEN tahdis etti, o İbn Ömer’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gümüşten bir yüzük edindi. Bu yüzük elinde idi. Sonra bunu Ebu Bekr(radıyallahu anh) taktı, sonra Ömer (radıyallahu anh) taktı, sonra da Osman (radıyallahu anh) onu Eris Kuyusuna düşürunceye kadar- taktı. Nakşı: Muhammedun Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) idi.

İbn Numeyr: "Onu düşürunceye kadar" demeyip: Kuyuya düşünceye kadar dedi. 

 

 

Diğer tahric: Buhari, 5873

 

AÇIKLAMA:          "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gümüşten bir yüzük edindi." Hadisteki "elverik: gümüş" demektir. Müslümanlar erkeğin gümüş yüzük takmasının caiz olduğu üzerinde icma etmişlerdir. Mütekaddimun Şam alimlerinden bazıları kamu yöneticisi (sultan ve yetkili kıldığı kimseler) dışındakiler için bu şekilde yüzük kullanmayı mekruh kabul etmişler ve bu hususta bir rivayet nakletmiş iseler de bu şaz ve kabul olunmaz bir göruştür. Hattabl dedi ki: Gümüş yüzük kadınlara mekruhtur. Çünkü bu erkeklerin şiarındandır. Eğer altın yüzük bulmayacak olursa onu zaferan ve benzeri şeylerle sarartsın. Hattabi'nin bu sözü zayıf ya da batıldır, herhangi bir aslı yoktur. Doğru olan ise kadının gümüş yüzük takmasının mekruh olmadığıdır.

 

Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gümüşten bir yüzük edindi. .. Nakşı:

Muhammedun Rasulullah idi." Burada salihlerin eserleri ile teberrük edileceği, onların giydiklerinin, kullandıklarının kullanılacağı ve yüzük takmanın caiz olduğu Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in miras bırakmadığı, eğer miras bırakmış olsaydı bu yüzüğün mirasçılara verilmesi gerektiği anlaşılmaktadır. Halbuki yüzük onun kasesi, silah ve benzeri diğer gerekli ve zorunlu eşyaları

 

Müslümanlara ait bir sadakadır. Veliyyül emr bunu uygun gördüğü faydalı alanlarda harcar (ya da kullanır). Onun kasesi Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e yaptığı hizmetine karşılık bir ikram olmak üzere Enes'e verildi. Onun bereketinden yararlanmak isteyen (teberrük) kimseyi de bundan alıkoymazdı. Geri kalan diğer eşyası ise bilinen kimseler yanında bırakıldı. Yüzüğü ise Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in onu edindiği ihtiyaç sebebi ile (Ebu Bekir) yanında alıkoydu. Sonra bu ondan sonra gelen halifenin yanında ikinci halifeden sonra da üçüncü halifenin yanında kaldı. Eris kuyusu ise hemze fethalı re kesreli ve sin ile söylenip munsarıf bir kelimedir.

 

"Nakşı Muhammedun Resulullah idi" kısmı da yüzüğe nakış yapmanın ve yüzük sahibinin adını nakşetmenin caiz olduğu aynı şekilde yüce Allah'ın isminin de nakşedilmesinin caiz olduğu anlaşılmaktadır. Bizim, Said b. elMüseyyeb'in, Malik'in ve cumhurun kabul ettiği görüş budur. İbn Sirin'den ve bazılarından ise yüce Allah'ın adının nakşedilmesinin mekruh olduğu rivayeti nakledilmiştir. Ama bu zayıf bir görüştür. İlim adamları der ki: Yüzüğün üzerine kendi adını da nakşedebilir, onun üzerine hikmetli bir söz de nakşedebilir, bununla birlikte yüce Allah'ın zikri mahiyetinde bir ifade de nakş edebilir.

 

 

 

 

5444-55/2- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe, Amr en-Nakid, Muhammed b.

Abbad ve İbn Ebu Ömer -lafız Ebu Bekir'e ait olmak üzere- tahdis edip dedi ki: Bize Süfyan b. Uyeyne, Eyyub b. Musa'dan tahdis etti, o Nafi'den, o İbn Ömer’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) albndan bir yüzük edindikten sonra onu atlı. Sonra gümüşten bir yüzük edindi ve ona "Muhammedun Resulullah"ı nakşettirdi ve: "kimse benim bu yüzüğümün nakşı gibi nakış yapmasın" buyurdu. O yüzüğünü giydiği zaman yüzünün taş kısmını avucunun içine alırdı. Muaykibin eris kuyusu na düşürdüğü de işte odur. 

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 4219; Nesai, 5231, 5303; İbn Mace, 3639

 

 

 

5445- .. ./3- Bize Yahya b. Yahya, Halef b. Hişam ve Ebu Rabi el-Atekl tahdis etti, hepsi Hammad'dan rivayet etti. Yahya dedi ki: Bize Hammad b. Zeyd, Abdulaziz b. Suhayb’DEN haber verdi, o Enes b. Malik (radıyallahu anh)'dan rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gümüşten bir yüzük edindi ve ona: Muhammedun Rasulullah" diye nakış yaptı. İnsanlara da: "Ben gümüşten bir yüzük edindim ve ona Muhamemmedun Rasulullahı nakşettim. Kimse onun gibi nakışı yapmasın" buyurdu.

 

Diğer tahric: Buhari, 5877

 

 

 

5446- .. ./4- Bize Ahmed b. Hanbel, Ebu Bekr b. Ebu Şeybe ve Zuheyr b. Harb da tahdis edip dediler ki: Bize İsmail -b. Uleyye'yi kastediyorlarAbdulaziz b. Suheyb’DEN tahdis etti, o Enes'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bunu rivayet etti ama hadiste "Muhammedun Rasulullah" ibaresini zikretmedi.

 

 

Diğer tahric: Nesai, 5296; İbn Mace, 3640

 

AÇIKLAMA:          (5444) "Kimse benim bu yüzüğüm gibi nakzş yapmasın. " Bu yasağın sebebi Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in O yüzüğü edinip ona yabancı hükümdarlara ve başkalarına yazacağı mektubunu mühürlemesi için bu nakşı yaptırmışb. Ondan başkası da onun gibi nakış yaptıracak olsaydı bu sefer yanlışlıklar ortaya çıkar ve tutarsızlıklar meydana gelirdi.

 

"Onu taktığıcaman taş kısmını avucunun içine alırdı." ilim adamları der ki: Bu hususta Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in herhangi bir emri yoktur. Bu sebeple yüzüğün taşını avucun içine almak da caizdir, dışında bırakmak da caizdir. Selef her iki şekilde de amel etmiştir. Onu avucunun dışında bırakanlardan birisi de ibn Abbas (radıyallahu anh)'dır. ilim adamları der ki: Ama taşını içeriye almak Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e uyarak daha faziletlidir. Diğer taraftan hem taşı daha iyi korumuş olur, hem de kibirden ve kendisini beğenmekten yana daha çok esenlikte kalabilir ve bundan daha uzak durur.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

13/12- NEBİ (S.A.V.)'İN ARAP OLMAYANLARA MEKTUP YAZMAK İSTEYİNCE YÜZÜK EDİNMESİ HAKKINDA