SAHİH-İ MÜSLİM

GİYİM VE SÜSLENME

 

8/7- DÖŞEK VE ELBİSE TÜRÜNDEN İHTİYAÇ FAZLASININ MEKRUH GÖRÜLDÜÖÜ BABI

 

5419-4111- Bana Ebu't-Tahir Ahmed b. Amr b. Serh tahdis etti, bize İbn Vehb haber verdi, bana Ebu Hani'nin tahdis ettiğine göre o Ebu Abdurrahman'ı Cabir b. Abdullah'tan naklen şöyle derken dinlemiştir: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendisine: "Bir döşek erkeğin, bir döşek karısının, üçüncüsü misafirin, dördüncüsü şeytanındır" buyurmuştur.

 

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 4142; Nesai, 3385

 

AÇIKLAMA:          Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Bir döşek erkeğe, bir döşek karısına, üçüncüsü misafire, dördüncüsü şeytanadır" buyruğu ile ilgili olarak ilim adamları şunu söylemişlerdir: Bu hadis, ihtiyaç fazlasını edinmenin başkalarına karşı övünmek, büyüklenmek ve dünya süsü ile oyalanmak için olur anlamına gelir. Bu nitelikte olanlar ise yerilmiş şeylerdir. Yerilmiş olan her bir şey de şeytana izafe edilir. Çünkü şeytan onu beğenir, onun ile ilgili vesveselerde bulunur, güzel gösterir ve o hususta yardımcı olur.

 

Bir diğer açıklamaya göre hadis Zahir anlamı üzeredir. Eğer ihtiyaç yoksa o taktirde şeytan o döşeğin üzerinde geceler ve kaylule yapar. Nitekim ev sahibi akşam vakti evine girdiği zaman Allah'ın adını anmadan girdiği evde de şeytan geceleme imkanını elde eder.

 

Döşeğin erkeğe ve zevceye ayrı ayrı olmasına gelince, bunda bir sakıncası yoktur. Çünkü onların her biri hastalık ve buna benzer haller ve daha başka durumlarda ayrı bir döşeğe ihtiyaç duyabilir. Bazıları bunu kocanın karısı ile birlikte yatmak zorunda olmadığına ve onun karısından ayrı bir yatakta yatma hakkının bulunduğuna delil göstermişlerdir. Bu hususta bunu delil göstermek zayıftır. Çünkü bu hadisten maksat hastalık ve buna benzer -belirttiğimiz gibi- ihtiyaç halleridir. Zevce ile birlikte yatmak evet vacip (farz) değildir ama bunun vacip olmayışı bir başka delil ile anlaşılmaktadır. Zevce ile birlikte yatmak hususunda doğru olan onlardan herhangi birisinin ayrı yatmakta bir mazereti yoksa her ikisinin aynı yatakta yatmaları daha faziletlidir. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in geceleyin namaza kalkmayı devamlı olarak yerine getirmek ile birlikte devamlı yaptığı fiilinin Zahirinden de anlaşılan budur. O zevcesi ile birlikte uyur, geceleyin görevini (teheccüdü) kılmak üzere kalkmak isteyince de zevcesini bırakıp kalkardı. Böylelikle hem görevini hem de zevcesinin mendub olan hakkını ve maruf ile onunla geçinme hakkını da yerine getirmiş oluyordu. Özellikle de zevcenin halinden 'bunu çokça istediği anlaşılıyor ise buna dikkat edilir. Diğer taraftan zevce ile birlikte yatmak cima etmeyi gerektirmez. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

9/8- BÜYÜKLENEREK ELBİSEYİ SÜRÜKLEMENİN HARAM KILINDIĞI VE ELBİSEYİ SALMANIN CAİZ VE MÜSTEHAP OLDUĞU SINIRI BEYAN BABI