SAHİH-İ MÜSLİM |
GİYİM VE SÜSLENME |
3/2- KAŞINTI YAHUT
BENZERİ BİR RAHATSIZLIĞI OLAN ERKEK İÇİN İPEK GİYMENİN MÜBAH OLDUĞU
5396-24/1- Bize Ebu Kureyb,
Muhammed b. el-Ala da tahdis etti, bize Ebu Usame, Said b. Ebu Arube'den tahdis
etti, bize Katade'nin tahdis
ettiğine göre Enes b. Malik kendilerine şunu haber verdi: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
kaşıntıları yahut da bir rahatsızlıkları olduğu için seferde Abdurrahman b. Avf ile Zubeyr b. el-Avvam'a ipek kamis
(gömlek) giyinmelerine ruhsat verdi.
Diğer tahric: Buhari, 2919; Ebu Davud, 4056; Nesai, 5325, 5326; İbn Mace, 5392
5397- .. ./2- Bunu bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe de tahdis etti, bize
Muhammed b. Bişr tahdis
etti, bize Said bu isnad
ile tahdis etti ama: "seferde" lafzını zikretmedi.
5398-25/3- Bunu bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe de tahdis etti, bize Veki', Şube’DEN tahdis etti, o Katade'den, o Enes’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
ez-Zubeyr b. el-Avvam ile Abdurrahman b. Avf'a kaşıntıları
dolayısı ile ipek giymeye ruhsat verdi -yahut ruhsat verildi- dedi.
Diğer tahric: Buhari, 2921, 2922
-muhtasar-, 5839;
5399- .. ./4- Bunu bize
Muhammed b. el-Müsenna ve İbn
Beşşar da tahdis edip dedi
ki: Bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu'be bu isnad ile aynısını
rivayet etti.
5400-26/5- Bana Zuheyr b. Harb da tah di s etti, bize Affan tahdis
etti, bize Hemmam tahdis
etti, bize Katade'nin tahdis
ettiğine göre Enes kendisine şunu haber verdi: Abdurrahman
b. Avf ile ez-Zubeyr b. Avvam Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
bitten dolayı şikayet ettiler. O da kendilerine -çıktıkları bir gazalarında
ipek kamis (gömlek}ler
giyinmelerine ruhsat verdi.
Diğer tahric: Buhari, 2920; Tirmizi, 1722
AÇIKLAMA: (5396)
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Abdurrrahman b. Avf ile ezZubeyr b.
el-Avvam'a ... ruhsat verdi" denilmekte iken bir rivayette (5440)
"Rasuluilah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e bitten şikayet ettiler ...
" denilmektedir.
Bu hadis, Şafii ve ona
muvafakat edenlerin kaşınbsı olan bir adamın aynı
şekilde bitlenmiş olan kimsenin ve benzer durumda bulunanın ipek giymesinin
caiz olduğu şeklindeki kanaatlerine açıkça delalet etmektedir. Malik ise caiz
değildir demiştir. Fakat bu hadis ona karşı bir delildir.
Yine bu hadiste zaruret
halinde ipek giyinmenin caiz oluşuna da delil vardır. Ansızın savaşmak
durumunda karşı karşıya kalıp da giyecek başka bir şey bulamayan kimsenin
durumunda olduğu gibi.
Hadisteki (kaşıntı
anlamındaki) "hikke" lafzı hı harfi
kesreli, kaf harfi şeddelidir. Bundan maksat ise uyuz
ya da benzeri rahatsızlıklardır. Diğer taraftan bizim mezhep alimlerimizce
sahih kabul edilen ve büyük çoğunluklarının kesinlikle ifade ettikleri kanaat
uyuz ve buna benzer sebeplerden ötürü yolculukta (sefer halinde) ipek giyinmek
caizdir. Bazı mezhep alimlerimiz ise bunun sefer haline özel olduğunu söylemiş
olmakla birlikte bu zayıf bir görüştür.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
4/3. ERKEĞE
USPUR'A BOYANMIŞ ELBİSEYİ GİYMENİN YASAK OLDUĞU BABI