SAHİH-İ MÜSLİM |
İÇECEKLER |
28/11- MANTARIN FAZİLETİ
VE ONUNLA GÖZÜ TEDAVİ ETMEK BABI
5310-157/1- Bize Kuteybe
b. Said tahdis etti, bize Cerir tahdis etti. (H.) Bize İshak b. İbrahim de
tahdis etti, bize Cerir ve Amr b. Ubeyd, Abdulmelik b. Umeyr'den haber verdi, o
Amr b. Hureys'den, o Said b. Zeyd b. Amr b. Nufeyl’DEN şöyle dediğini rivayet
etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i: "Mantar da men türündendir.
Onun suyu da göze şifadır" buyururken dinledim.
Diğer tahric: Buhari,
4478, 4639, 5708; Tirmizi, 2067; İbn Mace, 3454 -uzunca-
5311-158/2- Bize
Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize
Şu'be, Abdulmelik b. Umeyr'den şöyle dediğini tahdis etti: Ben, Amr b. Hureys'i
şöyle derken dinledim: Said b. Zeyd'i şöyle derken dinledim. Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i: "Mantar men türündendir. Suyu da göz için
şifadır" buyururken dinledim.
5312- .. ./3- Bize
Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bana Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize
Şu'be tahdis edip dedi ki: Bana el-Hakem b. Uteybe de el-Hasen el-Urani’DEN
haber verdi, o Amr h. Hureys'den, o Said b. Zeyd'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'den diye rivayet etti.
Şu'be dedi ki: Bu hadisi
el-Hakem tahdis edince, ben bunu Abdulmelik'in rivayet ettiği bir hadis olarak
yadırgamadım.
5313-159/4- Bize Said b.
Amr el-Eş'asi tahdis etti, bize Abser, Mutarrif’DEN haber verdi, o Hakem'den, o
Hasan'dan, o Amr b. Hureys'den, o Said b. Zeyd b. Amr b. Nufeyr'den şöyle
dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Mantar,
Şanı Yüce ve Mübarek Allah'ın İsrailoğullarına indirmiş olduğu men türündendir.
Suyu da gözler için şifadır" buyurdu.
5314-160/5- Bize İshak
b. İbrahim de tahdis etti ... Said b. Zeyd Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den:
"Mantar, Allah'ın Musa'ya indirdiği men türündendir. Suyu da göz için
şifadır" buyurdu.
5315-161/6- Bize İbn Ebu
Ömer de tahdis etti, bize Süfyan, Abdulmelik b. Umeyr'den şöyle dediğini tahdis
etti: Amr b. Hureys'i şöyle derken dinledim: O dedi ki: Said b. Zeyd'i şöyle
derken dinledim: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Mantar, aziz
ve celil Allah'ın İsrailoğullarına indirdiği men türündendir. Suyu da göz için
bir şifadır" buyurdu.
5316-162/7- Bana Yahya
b. Habib el-Harisi de tahdis etti, bize Hammad b. Zeyd tahdis etti, bize
Muhammed b. Şebib tahdis edip dedi ki: Ben bunu Şehr b. Havşeb'den dinledim,
ona sordum, o da: Ben bunu Abdulmelik b. Umeyr'den dinledim dedi. (Muhammed b.
Şebib) dedi ki. Ben de Abdulmelik ile karşılaştım. O bana Amr b. Hureys'den, o
Said b. Zeyd'den tahdis edip dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Mantar men türündendir. Suyu da göze şifadır" buyurdu.
AÇIKLAMA: Bu babta
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in (5310) "Mantar men türündendir,
suyu da göze şifadır" buyruğu yer almaktadır. Bir rivayette ise (5313)
"yüce Allah'ın İsrailoğullarına indirdiği men türündendir"
buyurmuştur.
Kem'e (mantar) kaf harfi
fethalı, mim harfi sakin ve sonrasında fethalı bir hemze iledir.
(5312) isnadda el-Hakem
b. Uteybe adı geçmektedir ki Uteybe isminde ayn harfinden sonra te iledir.
Açıklaması, daha önce geçmiş bulunmaktadır. El-Hasan el-Urani de Urayne
kabilesine mensuptur. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Mantar
men türündendir" buyruğunun anlamı hususunda görüş ayrılığı vardır. Ebu
Ubeyd ve pek çok ilim adamı şu açıklamayı yapmışlardır: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in bunu İsrailoğullarına inen men'e benzetmesi onların bu men
nimetini külfetsiz ve herhangi bir uğraşıya gerek kalmadan elde ediyor olmaları
idi. Mantar da aynı şekilde külfetsiz uğraşmadan tohum ekmeden, sulamadan ve
daha başka bir hizmet yapmadan elde edilir. Lafzın Zahiri ile amel ederek
mantarın gerçek anlamı ile İsrailoğullarına yüce Allah'ın indirmiş olduğu menden
olduğu da söylenmiştir.
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Suyu göz için şifadır" buyruğu hakkında onun
karıştırılmamış sade suyunun kendisi böyledir denildiği gibi mantar suyunun bir
ilaca karıştırılarak onunla gözün tedavi edileceği de söylenmiştir. Eğer
gözdeki hararet (iltihap) dolayısı ile o harareti serinletmek, dindirmek için
yapılırsa onun katıksız sade suyu bir şifadır. Eğer bundan başka bir maksatla
kullanılacaksa başkası ile karıştırılarak tedavi yapılır da denilmiştir. Sahih hatta
doğru olan ise mantar suyunun katıksız ve mutlak olarak göz için şifa
olduğudur. Suyu sıkılır ve onun birkısmı göze konulur. Ben de başkası da bu
zamanımızda gözü kör olup gerçek manada görme kabiliyetini kaybetmiş bir takım
kimselerin gözünü katıksız mantar suyu ile sürmeleyip şifa bulduğunu ve tekrar
görmeye başladığını görmüşüzdür. Bu kişi ise adaletli, Mübarek, hadis ravisi ve
salih bir zat olan Mübarek el-Kemal b. Abdullah ed-Dimaşki'dir. O, mantar
suyunu hadisin doğruluğuna tam anlamı ile inanarak ve onun bereketinden
yararlanmak niyeti ile kullanmıştı. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
9/12- KARA KEBASIN
FAZİLETİ BABI