SAHİH-İ MÜSLİM |
İÇECEKLER |
11- NEBİZİN İÇİLMESİ VE
KABIN ÜSTÜNÜN ÖRTÜLMESİ HAKKINDA BİR BAB
5210-93/5- Bize Zuheyr
b. Harb, Muhammed b. el-Müserina ve Abd b. Humeyd tahdis etti. Hepsi Ebu
Asım'dan rivayet etti. İbnu'l- Müsenna dedi ki: Bize Dahhak tahdis etti, bize
İbn Cureyc haber verdi, bana Ebu'zZubeyr'in haber verdiğine göre o Cabir b.
Abdullah'ı şöyle derken dinlemiştir: Bana Ebu Humeyd es-Said! haber verip dedi
ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e içinde naki denilen yerden üzeri
örtülmemiş bir kase getirdim. Allah Rasulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Onu, üzerine enine dahi olsa bir çubuk koymak sureti ile örtseydin
ya" buyurdu. Ebu Humeyd dedi ki: (Halbuki) bize ancak kapların geceleyin
ağızlarının bağlanmasını ve kapıların da geceleyin kapatılmasını emir
buyurmuştu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
5211- .. ./6- Bana
İbrahim b. Dinarda tahdis etti, bize Ravh b. Ubade tahdis etti, bize İbn Cureyc
ve Zekeriya b. İshak tahdis edip dedi ki: Bize Ebu'zZubeyr'in haber verdiğine
göre o, Cabir b. Abdullah'ı şöyle derken dinlemiştir: Ebu Humeyd es-Saidl'nin
bana haber verdiğine göre o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e bir kase süt
getirdi deyip aynısını rivayet etti. (Ravi) dedi ki: Fakat Zekeriyya Ebu
Humeyd'in
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
5212-94/1- Bize Ebu Bekr
b. Ebu Şeybe ve Ebu Kureyb -lafız Ebu Kureyb'e ait olmak üzere- tahdis edip
dedi ki: Bize Muaviye, A'meş'den tahrus etti, o Ebu Salih'den, o Cabir b.
Abdullah'tan şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) ile birlikte idik. İçecek bir şey istedi. Bir adam: Ey Allah'ın Rasulü!
Sana içmek için nebiz ikram edelim mi dedi. Allah Rasulü: "Olur"
buyurdu. Bunun üzerine adam koşup gitti ve içinde nebiz olan bir kase getirdi.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de: "Üzerine enine bir çubuk
koymak sureti ile dahi olsa neden onu örtmedin" buyurdu. (Cabir): sonra
içti dedi.
Diğer tahric: Buhari,
5606; Ebu Davud, 3734
5213-95/2- Bize Osman b.
Ebu Şeybede tahdis etti, bizce Cerir, A'meş’den tahdis etti, o Ebu Süfyan ve
Ebu Salih’DEN rivayet etti (ikisi) Cabir’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Ebu
Humeyd adında bir adam naki' denilen yerden bir kase süt getirip geldi.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona: "Üzerine enine bir çubuk
koymak sureti ile dahi olsa üzerini örtseydin ya" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
5605
AÇIKLAMA: Bu babta
Ebu Humeyd (radıyallahu anh)'ın (5210) "Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e ... bir kase süt getirdim ... " Bu babta başlığımıza uygun
olarak geri kalan diğer hadisler de yer almaktadır.
"en-Naki'" nun
ve ye ile rivayet edilmiştir. Bu iki rivayeti Kadı Iyaz nakletmiş
bulunmaktadır. (Nun harf ile naki' ye harfi ile yakl' diye okunur). Ama
Hattabi'nin ve çoğunluğun söylediği sahih ve daha meşhur olan nun iledir.
Burası Vadi'l-akikde bir yerdir. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
koruma altına aldığı yer de burasıdır.
"Üzeri örtülü
olmayan" tahmir örtmek demektir. Aklı örttüğünden dolayı içkiye
"hamr" denilmesi de bundan dolayıdır. Kadının baş örtüsüne
"himar" denilmesi ise başını örttüğü içindir.
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Üzerine enine bir çubuk koymak sureti ile dahi
olsa" burada (enine koymak anlamındaki lafzın) meşhur olan zaptı te harfi
fethalı, mim harfi ötreli "te'rudu" şeklidir. Esmai ve çoğunluk böyle
demiştir. Ama Ebu Ubeyd bunu re harfi kesreli olarak (te'ridu) diye rivayet
etmiş ise de doğrusu birincisidir. Bunun anlamı ise üzerine çubuğu enine koyman
demektir. Enine koymak ise uzunluğuna koymanın zıddıdır.
Bu ise örtecek bir şey
bulamaması halinde sözkonusudur. Nitekim bundan sonraki rivayette bunu şöylece
zikretmektedir: "Sizden herhangi bir kimse kabının üzerine bir çubuk
koymaktan başka ya da Allah'ın adını zikretmenin dışında bir şey bulamazsa onu
yapsın" bu ise onu örtecek bir şey bulamaması halinde üzerine çubuk
koymakla yetineceği hususunda gayet açıktır. İlim adamları kabın üzerini
örtmenin çeşitli faydalarını sözkonusu etmişlerdir. Bu hadislerde sözü edilen
iki fayda bunlar arasında yer almaktadır. Bu iki fayda da kabın içindekileri
şeytandan korumaktır. Çünkü şeytan örtüyü açamaz, ağzı bağlı bir tulumu
çözemez. Diğer taraftan yılın bir gecesinde inen vebaya karşı onu korumasıdır.
Üçüncü fayda ise necasetten ve tiksinti veren şeylerden onu korumasıdır.
Dördüncüsü ise haşerat ve zehirli hayvanlardan onu korumasıdır. Çünkü onun
içine bunlardan bir şeyin düşüp kendisi farkında olmadan onu içmesi yahut
geceleyin bunu içmesi ve böylelikle ondan zarar görmesi ihtimali vardır. Allah
en iyi bilendir.
(5210) Bu hadisin ravisi
olan Ebu Humeyd es-Said! dedi ki: Bize ancak geceleyin tulumların ağzının
bağlanmasını ve geceleyin kapıların kapatılmasını emir buyurmuştu." Ebu
Humeyd'in sözünü ettiği bu iki eylemin özel olarak geceleyin yapılmasına
hadisin lafzından delil olan bir ifade yoktur. Usül bilginlerinin çoğunluğunun
tercih ettiği aynı zamanda Şafii'nin ve başkalarının da kabul ettiği görüşe
göre (Allah hepsinden razı olsun) sahabinin açıklaması eğer lafzın Zahirinden
anlaşılana aykırı ise delil teşkil etmez ve onun dışındaki diğer müçtehidlerin
bu açıklamada ona muvafakat etmeleri gerekmez. Ancak hadisin lafzının Zahirinde
mücmel olması halinde olduğu gibi ona aykırı bir ifade bulunmuyorsa o taktirde
onun te'viline (açıklamasına) baş vurulur ve onun bu açıklamasına göre hadisin
açıklanması gerekir. Çünkü eğer lafız itibari ile hadis mücmel ise onun
herhangi bir hususa göre onu yorumlaması ancak bir tevkif ile (bildiği nakli
bir delil ile) helal olabilir. Buna göre Şafii'nin ve çoğunluğun görüşüne göre
ravinin kendi kişisel mezhebi (kanaati) ile umumi bir ifadenin tahsis edilmesi
de caiz değildir. Aynı şekilde kabın üzerinin örtülmesi emri genel bir emirdir.
Ravinin kişisel görüşü (mezhebi) ile onun tahsis edilmesi kabul edilemez. Aksine
genel delalete bağlı kalınır.
(5212) Cabir'in
hadisindeki: "Nebiz bulunan bir kase getirdi" ifadesi geçen babta
kaydedildiği üzere bunun sertleşmemiş ve sarhoşluk verecek hale gelmemiş bir
nebiz olduğu şeklinde yorumlanır.
(5213) "A'meş'den,
o Ebu Süfyan'dan." Ebu Süfyan'ın adı Talha b. Nafi'dir. Tabiinin
meşhurlarındandır. Daha önce defalarca ona dair açıklama geçmiş bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
12- KABIN ÜZERİNİN
ÖRTÜLMESİNİN, TULUMLARIN AĞIZLARININ BAĞLANMASININ, KAPILARIN KAPATILMASININ,
YÜCE ALLAH'IN ADININ ÜZERLERİNE ANILMASININ, UYKUYA YATILACAĞI ZAMAN KANDİLİN
VE ATEŞİN SÖNDÜRÜLMESİNİN, AKŞAMDAN (GÜNEŞİN BATIŞINDAN) SONRA ÇOCUKLARIN VE
DAVARLARIN (DIŞARI ÇIKMAKTAN) ALIKONULMASI BABI