SAHİH-İ MÜSLİM |
İÇECEKLER |
4- HURMA VE ÜZÜMDEN
EDİNİLEN BÜTÜN İÇKİLERE HAMR (ŞARAP) DENİLECEGİNİ BEYAN BABf
5113-13/1- Bana Zuheyr b. Harb da tahdis etti, bize İsmail
b. İbrahim tahdis etti, bize Haccac
b. Ebu Osman haber verdi. Bana Yahya b. Ebu Kesir'in tahdis ettiğine göre
Ebu Kesir de kendisine Ebu Hureyre’DEN şöyle dediğini tahdis
etti: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Şarap şu iki ağaçtan, hurma
ağacı ile üzüm asmasından yapılır" buyurdu.
Diğer tahric: Ebu Davud,
3678; Tirmizi, 1875; Nesai,
5588, 5589; İbn Mace, 3378
5114-14/2- Bize Muhammed b. Abdullah b. Numeyr
de tahdis etti, bize babam tahdis
etti, bize Evzai tahdis
etti, bize Ebu Kesir tahdis
edip dedi ki: Ebu Hureyre'yi
şöyle derken dinledim: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i:
"Şarap şu iki ağaçtan, hurma ağacı ile üzüm asmasından yapılır"
buyururken dinledim.
5115-15/3- Bize Zuheyr b. Harb ve Ebu Kureyb de tahdis
edip dedi ki:
Bize Veki',
Evzai'den, İkrime b. Ammar'dan ve Ukbe b. et-Tev'emi'den
tahdis etti. (Onlar) Ebu
Kesir'den, o Ebu Hureyre'den
şöyle dediğini rivayet etti Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
"Şarap şu iki ağaçtan üzüm asmasından ve hurma ağacından yapılır"
buyurdu. Ebu Kureyb'in bir
rivayetinde ise: (Asma ile hurma ağacının sonuna yuvarlak te
getirmeksizin) "Üzüm asması ile hurma ağacı" demiştir.
AÇIKLAMA: (5113)
"Şarap şu iki ağaçtandır: Hurma ağacı ve üzüm asması. " Bir rivayette
de (5115) "Üzüm asması ile hurma ağacı" diğer rivayette de (sonunda
yuvarlak te getirilmeksizin) "üzüm asması ve
hurma ağacından" buyurulmaktadır.
Bu hadis, gerek kuru
hurmadan gerek taze hurmadan gerek kuru üzümden ve başkalarından edinilen
içeceklere hamr denileceğine delildir. Bunlar
sarhoşluk verici iseler haramdır. Daha önce geçtiği üzere cumhurun görüşü
budur. Bu hadiste dan, bal, arpa ve diğerlerinin nebizlerinin
(sularının) hamr özellikleri reddedilmemektedir.
Çünkü bu lafızlar hakkında sahih bir takım hadislerde hepsinin hamr ve haram oldukları sabit olmuştur. Bu hadiste de üzüme
"kerm" adı verilmiştir. Sahih hadiste de bu
adın verilmesi nehyi sabit olmuştur. Buna göre bu kullanımın sözü geçen nehyden önce olduğu şeklinde yorumlanır. Ayrıca bunun caiz
olduğunu beyan etmek için kullanmış olma ve bunun yasağının haram kılmak için
değil tenzihen mekruhluk olduğunu beyan için olma
ihtimali de vardır. Diğer taraftan tarif maksadı ile onlara böyle hitab edilmiş olma ihtimali de bulunmaktadır. Çünkü onların
kullanımlarında çoğunlukla bilinen budur.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
5- KURU HURMA VE
KURU ÜZÜMÜ KARIŞTIRARAK NEBİZ YAPMANIN MEKRUH OLDUĞU BABI