SAHİH-İ MÜSLİM |
KURBAN |
8- YÜCE ALLAH'TAN
BAŞKASI ADINA HAYVAN KESMENİN HARAM KILINMASI VE BUNU YAPANA LANET OKUNDUĞU
BABI
5096-43/1- Bize Zuheyr
b. Harb ve Süreye b. Yunus da tahdis etti. İkisi Mervan’DAN rivayet etti.
Zuheyr dedi ki: Bize Mervan b. Muaviye el-Fezari tahdis etti, bize Mansur b.
Hayyan tahdis etti, bize Ebu't-Tufeyl, Amir b. Vasile tahdis edip dedi ki: Ali
b. Ebu Talib (r.a.)'ın yanında idim. Ona bir adam gelerek: Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) sana gizlice ne söylerdi dedi. (Ebu Tufeyl) dedi ki: Ali
öfkelendi ve: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) insanlardan gizlediği hiçbir
şeyi bana gizlice söylemiş değildir. Ancak o bana dört kelime tahdis etmişti
dedi. Adam: Peki onlar nedir ey müminlerin emiri dedi. (Ali) dedi ki: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Allah, babasına lanet okuyana lanet etsin,
Allah, Allah'tan başkası adına kesene lanet etsin, Allah, bir suç işlemiş olanı
barındırana lanet etsin, Allah, yerin alametlerini değiştirene lanet
etsin" buyurdu.
Diğer tahric: Nesai,
4434
5097-44/2- Bunu bize Ebu
Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Ebu Halid el-Ahmer, Süleyman b. Hayyan,
Mansur b. Hayyan’dan tahdis etti, o Ebu't-Tufeyl'den şöyle dediğini rivayet
etti: Ali b. Ebu Talib (r.a.)'a: Bize Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in sana gizlice söylemiş olduğu bir şeyi haber ver dedik. Ali, O
insanlardan bir şeyi gizlediği herhangi bir şeyi bana gizlice söylemiş
degildir. Ama ben Onu şöyle buyururken dinledim dedi: ''Allah, Allah'tan
başkası için kesene lanet etsin, Allah, bir suçluyu barındırana lanet etsin,
Allah, anne babasına lanet edene lanet etsin, Allah, (yerin) işaretlerini
değiştirene lanet etsin"
5098-45/3- Bize Muhammed
b. el-Müsenna ve Muhammed b. Beşşar -lafız İbnu'l-Müsenna'ya ait olmak üzere- tahdis
edip dedi ki: Bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu'be tahdis edip dedi
ki: el-Kasım b. Ebu Bezze'yi, Ebu't-Tufeyl'den şöyle dedi diye tahdis ederken
dinledim: Ali (r.a.)'a: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) size özel bir
şey tahsis etti mi diye soruldu. O şu cevabı verdi: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), bütün insanlara genel olarak söylememiş olduğu her hangi bir
şeyi bize özel olarak tahsis etmiş degildir. Benim şu kılıcımın kırbasında olan
müstesna.
(Ebu Tufeyl) dedi ki: Sonra
onda şu hususların yazılı olduğu bir sahife çıkardı: "Allah, Allah'tan
başkası adına kesene lanet etsin, Allah, yerin alametlerini çalana lanet etsin,
Allah, babasına lanet edene lanet etsin, Allah, bir suçluyu barındırana lanet
etsin. "
AÇIKLAMA: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: (5096) "Allah, babasına lanet edene
lanet etsin ... yerin alametlerini değiştirene lanet etsin." Bir diğer
rivayette (5097) ''Allah, anne babasına lanet edene lanet etsin"
denilmektedir. Şüphesiz baba ve anneyi lanetlemek büyük günahlardandır. Bu
husus, İman Kitabı'nda açık bir şekilde şerh edilerek geçti.
Menarul ard: yerin
alametlerinden kasıt sınırlarının alamet ve işaretleridir.
Dal harfi kesreli olarak
muhdis ise yeryüzünde bir fesat çıkartan (günahkar, suçlu kimse) demektir. Buna
dair açıklama da Hacc Kitabı'nın son taraflarında geçti.
Allah'tan başkası için,
(başkası adına) kesmekten maksat ise yüce Allah'tan başkası adını anarak
kesmektir. Puta, haça, Musa'ya ya da İsa'ya -Allah'ın salat ve selamları
onlara- yahut Kabe'ye ve benzeri varlıklara (onlar için, onlar adına) kesen
kimsenin durumu gibi. Bütün bunlar haramdır. Böyle bir şekilde kesilen hayvan
da helal değildir. Kesen kişinin müslüman, nasrani ya da yahudi olması arasında
bir fark yoktur. Şafii bunu açıkça ifade etmiştir. Mezhep alimlerimiz de bu
hususta ittifak halindedirler. Eğer bununla birlikte yüce Allah'tan başka kendi
adına kesileni ta'zim etmeyi ve ona ibadet etmeyi de kastetmiş ise bu iş bir
küfür olur. Eğer bu şekilde kesen kişi bundan önce müslüman ise böyle bir kesim
ile artık mürted olur.
Mezhep alimlerimizden
Şeyh İbrahim el-Mervezi'nin naklettiğine göre sultanın karşılanması esnasında
ona yakınlaşmak amacı ile hayvan kesmek hakkında Buhara alimleri haram olduğuna
dair fetva vermişlerdir. Çünkü böyle bir suretle kesilen hayvan yüce Allah'tan
başkasının adı anılarak kesilen hayvanlardan sayılır.
Rafii dedi ki: Ama böyle
bir kesim sadece sultanın gelişine sevinmelerinden dolayı olur. Bu sebeple bu
bir çocuğun doğması sebebi ile kesilen akika gibidir. Bunun gibi bir maksatla
kesilen hayvanın haram olması gerekmez. Allah en iyi bilendir.
Bir adamın Ali
{radıyallahu anh)'a: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sana gizlice
neler söylerdi" demesi üzerine kızmasına gelince; bu hadis ile
Rafizilerin, şiilerin ve imamiyenin Ali {radıyallahu anh)'a vasiyette bulunduğu
ve bundan başka benzeri uydurma ve iddialarının batı! ve asılsız olduğu
belirtilmektedir.
Ayrıca bu hadiste, ilmin
yazılmasının caiz olduğu hükmü vardır. Bu da şu anda üzerinde icma olunmuş bir
husustur. Biz bu meseleyi daha önce birkaç yerde sözkonusu etmiş bulunuyoruz.
(5098) "ResuluIlah
{Sallallahu aleyhi ve Selleml'in bütün insanlara genel olarak bildirmediği
herhangi bir şeyi bize özel olarak vermemiştir. Şu kılıcımın kınında bulunan
müstesna." Buradaki "kaffeten: genel olarak" lafzı bu şekilde
hal olarak kullanılır. Musannıfların yazdıklan eserlerin bir çoğunda muzaf ve
harf-i tarifli olarak kullanılmasına gelince, mesela: Haza kavlu kaffetul
ulema: Bu bütün ilim adamlarının sözüdür (görüşüdür) ile mezhebul kaffe:
genelin görüşü, kanaatidir gibi kullanımlan avamın yanlış konuşmaları ve
tahrifleri arasında sayılan bir hatadır.
"Kirab: kın"
kaf harfi kesrelidir. Bu da içine kını ile kılıcın ve diğer hafif araç gereçlerin
içine konulduğu torbadan (heybeden) daha latif deriden bir kaba denilir. Allah
en iyi bilendir .
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: